KEPENTINGAN MEMELIHARA KERJASAMA DUA HALA ANTARA MALAYSIA DAN NEGARA-NEGARA JIRAN DALAM MENINGKATKAN KESELAMATAN NEGARA
Malaysia terletak
ditengah-tengah Asia Tenggara dan berkongsi sempadan darat dan maritim dengan
lima negara serantau iaitu Brunei, Filipina, Indonesia, Singapura dan Thailand.
Salah satu daripada cabaran terhadap keselamatan negara pada masa kini ialah
sempadan yang sukar dikawal. Malaysia menghadapi ancaman insurgensi komunis
selama lebih dari empat puluh tahun, yang juga merupakan ancaman pada
jiran-jiran lain. Selepas tamat insurgensi komunis pada 1989 dan berakhirnya
Perang Dingin, tumpuan keselamatan beralih kepada isu keselamatan bukan
tradisional seperti pendatang haram, jenayah rentas sempadan dan limpahan
daripada ketidakstabilan politik negara-negara jiran. Ini ditambah pula dengan
isu keganasan antarabangsa selepas peristiwa September 11, 2001. Bagi menangani
ancaman keselamatan tersebut, Malaysia, seperti mana sebelum ini mengambil
dasar bekerjasama dengan negara-negara jiran yang terlibat.
Malaysia memerlukan dasar
luar dan keselamatan yang boleh menjaga kepentingannya dan di masa yang sama
menjaga hubungan baik dengan jiran-jirannya. Untuk mencapai tujuan ini,
Malaysia bukan sahaja memerlukan diplomasi yang cekap, tetapi juga perlu
dimantapkan dengan kemampuan pertahanan dan keselamatan untuk mencegah ancaman
terhadap negara. Dalam hubungan keselamatan, cara untuk menangani adalah
berbeza antara sesebuah negara. Walaupun Malaysia-Indonesia mempunyai hubungan
rapat dari segi sosial, budaya, etnik, malah agama, masih terdapat jurang
politik, kepentingan ekonomi dan keselamatan yang memisahkan mereka.
Indonesia sebagai sebuah
negara terbesar di Asia Tenggara masih mempunyai cita-cita besar dan keinginan
mahu dihormati yang dimanifestasi dalam pelbagai bentuk dan cara. Tindak tanduk
Indonesia sebelum ini pernah memperlihatkan sikap sebuah negara yang tidak
menganggap Malaysia sebagai rakan semulajadi (natural partner). Semasa Perang Dingin, terdapat persepsi ancaman yang
sama dan kemahuan politik untuk membendung ancaman tersebut. Tetapi dalam era
globalisasi pasca Perang Dingin, walaupun
terdapat jurang perbezaan yang semakin ketara dengan munculnya beberapa
isu yang masih tidak dapat diselesaikan seperti kemasukan PATI dan lain-lain,
namun secara keseluruhannya, kedua-dua negara terus mengekalkan hubungan
keselamatan yang rapat, terutama melalui hubungan baik antara Angkatan Tentera
mereka. Sebagai contoh, usaha membendung ancaman kumpulan terorisme seperti
Kumpulan Jemaah Islamiyah pada suatu ketika berjaya dilaksanakan dengan baik
adalah hasil kerjasama antara dua pihak iaitu pihak Malaysia-Indonesia daripada
terus mengancam keselamatan negara.
Kerjasama keselamatan
antara Malaysia dan Filipina berdasarkan kepada kepentingan bersama, terutama
di kawasan perairan Borneo dan kemasukan rakyat Filipina ke Sabah. Walaupun
masih terdapat masalah seperti kebanjiran rakyat Filipina di Sabah, namun ia
tidak menghambat hubungan baik antara kedua-dua negara. Sikap yang ditunjukkan
oleh Filipina selama ini ialah memberi kerjasama kepada Malaysia dan mengakui
adanya isu-isu yang memerlukan kerjasama dua hala. Keselamatan bersama menjadi
prinsip utama dalam hubungan mereka. Begitu juga dengan negeri Thai yang
melihat kepentingan keselamatan mereka lebih terjamin melalui pengekalan
hubungan baik dengan Malaysia.
Kerjasama keselamatan
antara Malaysia dan jiran-jirannya Indonesia, Filipina dan Thailand menunjukkan
keyakinan dan kepercayaan bahawa masalah utama lebih cepat diselesaikan secara
dua hala.
Sumber: Malaysian Journal of History, Politics and
Strategic Studies, Vol. 36: 16-40.
FOLLOW US:
http://facebook.com/alhaqcentremalaysia
http://al-haqcentre.blogspot.com
http://instagram.com/alhaqcentre
Comments
Post a Comment