VIDEO ABU SAYYAF MENUNJUKKAN TEBUSAN INDONESIA MENANGIS MEMINTA BANTUAN



Kota Kinabalu, 5 Januari 2019 – Sebuah video yang menunjukkan seorang warga Indonesia yang diculik oleh lelaki bersenjata kumpulan Abu Sayyaf di perairan Pulau Gaya,  Semporna, Sabah pada 11 September 2018 lalu, sedang menangis meminta bantuan supaya dibebaskan.

Video yang menjadi tular di media sosial menunjukkan lelaki yang dikenali sebagai Samsul Sangunim  berada di dalam lubang yang baru digali sambil menangis memohon bantuan supaya dibebaskan.

Tebusan tersebut kelihatan merintih sambil berkata, "tolong saya bos, tolong saya bos, tolong ... (tolong bantu bos, tolong bantu bos, tolong bantu)."

Menurut sumber-sumber yang berpusat di Filipina, video tersebut telah dihantar oleh kumpulan militan Abu Sayyaf kepada pemilik bot nelayan tempat Samsul bekerja dengan tawaran yang jelas dari kumpulan pengganas bersenjata tersebut untuk menuntut wang tebusan bagi tahanan yang diculik dan dibawa ke markas Abu Sayyaf itu.

Berita penuh:
https://www.thestar.com.my/news/nation/2019/01/04/indonesian-kidnapped-by-abu-sayyaf-seen-crying-and-pleading-for-help-in-video/

Comments