ANCAMAN ISLAMOFOBIA DI BARAT


PENULARAN budaya Islamofobia adalah ancaman terbesar yang dihadapi oleh negara-negara Barat pada masa ini.

Islamofobia telah menjadikan keadaan di Barat tidak lagi selamat bagi umat Islam dan sentiasa berada dalam keadaan tidak tenteram. Wujud ketakutan kepada umat Islam di Barat untuk berjalan malam, berjalan seorang diri atau bekerja di sektor-sektor tertentu dan banyak lagi.

Islamofobia bermaksud ‘takut, benci dan prejudis keatas agama Islam dan penganutnya’. Islamofobia ini selalunya dikaitkan dengan geopolitik dan perbuatan yang dilakukan iaitu teroris.  Rakyat dari negara Arab dan Asia termasuklah Malaysia seringkali dicurigai dan sesuatu perbuatan walaupun seperti melakukan solat di tempat terbuka juga dianggap melakukan perbuatan yang mengancam Barat.

Islamophobia sering dikaitkan dengan pandangan seperti berikut, Islam adalah sebuah agama yang mempromosikan keganasan dan agresif, Islam adalah agama yang barbarik, seksis dan tidak bertamadun, Islam membenci Barat, Islam memecah belah masyarakat dan negara, Islam bersifat menjajah dan mengambil peluang pekerjaan dan menghabiskan duit pembayar cukai, Islam menyebabkan pertembungan tamadun dan Islam juga adalah ideologi politik.

Artikel penuh: Dr Mohd Mizan Aslam, Pengerusi Bahagian Perlis Kelab Perdana Global Peace Foundation melalui Astro Awani – 30 Mac 2019
https://bit.ly/2UpLQMT

FOLLOW US 👇

https://facebook.com/alhaqcentre2020
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre

Comments