PERGERAKAN radikal sering dikaitkan dengan
permasalahan dalaman politik negara-negara Islam masa kini. Ketidakstabilan
ekonomi, politik dan sosial dalam sesebuah negara adalah punca utama wujudnya
pergerakan radikal terutamanya di negara-negara Arab dan negara miskin.
Kegelisahan, kemiskinan dan kekejaman rejim terhadap rakyat adalah fenomena
bagi negara-negara tersebut. Apabila sistem pemerintahan dan pentadbiran negara
tidak stabil maka negara tidak dapat membangun dan berkembang dalam aspek
ekonomi dan pembangunan.
.
Rakyat di negara-negara tersebut akan
terpinggir dari arus pembangunan terutama dalam aspek pendidikan dan
seumpamanya. Pendidikan adalah aspek terpenting bagi pembangunan negara dan
kestabilan ekonomi sosial dan politik. Rakyat yang tidak terdedah dengan sistem
pendidikan secara komprehensif dalam aspek konvensional dan keagamaan amat
mudah terpengaruh dengan pelbagai ideologi sama ada berbentuk liberal, fanatik
atau radikal.
.
Gabungan pembelajaran konvensional dan
keagamaan secara komprehensif amat penting bagi membentuk masyarakat Islam yang
mempunyai daya pemikiran yang rasional dan bernas. Guru memainkan peranan
penting bagi menerapkan pelbagai ilmu pe¬ngetahuan berkaitan sains kemanusiaan
dan ilmu wahyu kepada pelajar. Pemisahan pembelajaran berkaitan ilmu
kemanusiaan, ilmu wahyu dan ilmu sains dan teknologi adalah satu kesilapan yang
besar dalam sistem pendidikan mengikut ajaran Islam.
.
Setiap pelajar Islam sepatutnya didedahkan
dengan ilmu-ilmu wahyu dan sains kemanusiaan walaupun mereka dari aliran sains
dan teknologi. Pengabaian dalam aspek ilmu wahyu dan sains kemanusiaan boleh
menyebabkan pelajar dari aliran sains dan teknologi kurang berkemampuan untuk
menilai sesuatu ideologi yang didedahkan kepada mereka bertepatan dengan
konteks ajaran Islam atau realiti yang wujud masa kini.
.
Kajian berkaitan pergerakan radikal dalam
negara Islam menunjukkan bahawa majoriti ketua dan ahli pergerakan radikal
adalah terdiri daripada mereka yang berkelulusan dalam aliran sains dan
teknologi seperti bidang kejuruteraan. Pelajar dalam aliran itu tidak
didedahkan dengan ilmu berkaitan sains kemanusiaan dan pengajaran ilmu wahyu
secara komprehensif. Mereka mudah dipengaruhi oleh idea-idea radikal yang melaungkan
slogan jihad dan syahid tanpa memahami konteks ajaran Islam dan sosio-budaya,
ekonomi dan politik negara Islam yang bergolak.
.
Kemajuan telekomunikasi memudahkan golongan
radikal menyebarkan ideologi mereka merentasi sempadan geografi. Ideologi yang
disebarkan itu mampu membangkitkan semangat perjuangan untuk menubuhkan negara
Islam secara radikal tanpa berlandaskan kepada realiti dalam negara Islam lain.
Bagi mereka, setiap umat Islam perlu bangkit dan berjuang untuk menubuhkan
negara Islam di bawah satu naungan pemerintah yang dipimpin oleh sistem
khalifah sepertimana wujud pada zaman Rasulullah SAW dan para sahabat baginda.
.
Remaja dan pelajar dari negara-negara Islam
yang miskin mudah dipengaruhi oleh ideologi radikal begini kerana kemiskinan
dan kegelisahan dalam kehidupan meruntuh hati nurani mereka. Oleh itu, mereka
yakin bahawa penubuhan negara Islam adalah satu pilihan yang terbaik bagi
menghapuskan kemiskinan, kesengsaraan dan korupsi.
.
Apabila remaja dan pelajar kolej dan
universiti sudah dipengaruhi oleh ideologi radikal maka amat sukar untuk
memulihkan pemikiran dan hati mereka supaya meng¬hayati ajaran Islam secara
moderat dan komprehensif kerana ideologi radikal sudah menjadi doktrin dalam
kehidupan mereka. Mati syahid dan berjihad sudah sebati dalam jiwa mereka
sehingga mereka hilang pertimbangan akal mengenai haram dan halal mengikut
konteks ajaran Islam berkaitan hubungan sesama manusia.
.
Mereka ini akan menjadikan institusi
pengajian tinggi tempat yang paling strategik bagi pergerakan radikal
menambahkan bilangan ahli dan pengaruh mereka. Ini adalah satu fenomena
kebanyakan institusi pengajian tinggi di negara Arab. Kajian sarjana sosiologi
menunjukkan di Mesir ahli pergerakan radikal ramai terdiri daripada lelaki dan
wanita yang berpendidikan daripada universiti dan kolej yang terkenal dalam
negara itu terutamanya dalam bidang perubatan, farmasi dan kejuruteraan.
.
Mereka menguasai kebanyakan daripada
persatuan pelajar universiti. Pengaruh mereka juga tersebar dalam kalangan
profesional, juruteknik, petugas (functionaries), guru-guru dan pegawai-pegawai
yang muda.
.
Malaysia sudah menjadi satu destinasi baru
bagi pergerakan radikal untuk bergerak lantaran kemajuan teknologi
telekomunikasi. Pelajar universiti dan kolej lebih berminat menambahkan ilmu
agama mereka melalui internet, blog serta YouTube daripada menghadiri ceramah
agama yang hanya membicarakan isu-isu berkaitan hal ehwal peribadi dan
perkahwinan di mana kadang-kadang isu-isu yang dibicarakan itu tidak bertepatan
dengan konteks dan realiti yang wujud dalam masyarakat masa kini.
.
Penyampaian ilmu wahyu jika hanya
ditumpukan kepada persekitaran permasalahan peri¬badi tanpa melihat kepada
realiti yang wujud dalam masyarakat bukan sahaja boleh menyebabkan pengajaran
agama Islam tidak dapat direalisasikan dalam kehidupan masyarakat Islam
seharian berdasarkan kepada konteks masa kini malah boleh menyebabkan pelajar
universiti dan kolej beranggapan pendakwah Islam dalam negara ini kurang
memiliki kemahiran dalam ilmu wahyu dan tidak sehebat dengan ketua-¬ketua
pergerakan radikal yang sering membicarakan permasalahan ekonomi, sosial dan
pergolakan politik dalam dunia Islam. Ini adalah satu perkara yang sepatutnya
dikaji dan direnung oleh cendekiawan dan pendakwah Islam dalam negara ini.
.
Kemudahan mendapat ilmu melalui internet
memberi peluang yang paling baik untuk mereka melihat pergolakan politik yang
lebih mencabar dalam dunia ¬Islam lain jika dibandingkan dengan isu-isu politik
yang dibicarakan oleh parti-parti politik Islam dalam negara ini. Oleh itu,
mereka lebih berminat dan komited mendengar dan mengikuti ideologi yang
disebarkan oleh ketua-ketua pergerakan radikal dari negara luar yang bertarung
bersama ahli-ahli dalam pertempuran berdarah. Suasana begini boleh
membangkitkan semangat jihad mereka dan melibatkan diri dalam pergerakan
tersebut.
.
Berdasarkan kepada penjelasan di atas maka
amat perlu cara penyampaian ilmu wahyu kepada masyarakat dan remaja Islam perlu
dikaji secara mendalam sebelum disampaikan kepada masyarakat.
.
Individu yang ingin membi¬carakan ilmu
wahyu semestinya orang yang mendapat pendidikan Islam secara komprehensif
supaya ajaran ilmu tersebut tidak disalah tafsirkan.
.
Penulis: PROF. MADYA DR. SAODAH ABD. RAHMAN
dari Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa
Malaysia.
.
Kredit: Utusan Malaysia – 26 Ogos 2016
.
#alhaqcentre
#utusanmalaysia
#tolakfahamanradikal
#cintakankeamanan
#hargaikeharmonian
#hentikansengketa
#toleransibersama
#sayangimalaysiaku
#tanahtumpahnyadarahku
#malaysianagainstterrorism
#saynotoextremism
#stopviolence
#loveforall
.
IKUTI KAMI DI 👇
.
Comments
Post a Comment