SIRI 3- EVOLUSI FTF- SAMBUNGAN KONFLIK DI BOSNIA

[ARTIKEL] FENOMENA FOREIGN TERRORIST FIGHTERS (FTF) DAN EVOLUSI ANCAMAN KONTEMPORARI

SIRI 3- EVOLUSI FTF- SAMBUNGAN KONFLIK DI BOSNIA

Berakhirnya Perang Dingin pada tahun 1991 telah menyaksikan konflik baharu muncul di negara-negara Balkan (situasi di negara-negara bekas Yugoslavia seperti Bosnia, Croatia dan Serbia menjadi sangat kritikal). Situasi bertambah kompleks dengan kehadiran gerakan Mujahidin untuk menyambung perjuangan yang dianggap jihad ke atas pihak yang menindas masyarakat Islam khususnya di Bosnia Herzegovina.

Perbalahan antara masyarakat Islam dengan masyarakat Kristian Serbia telah mencetuskan Perang Saudara di negara tersebut pada tahun 1992. Sekaligus, keadaan ini telah menarik perhatian Mujahidin dari Afghanistan dan Eropah. Kemasukan gerakan ini ke Bosnia pada awalnya adalah atas tujuan bantuan kemanusiaan yang kemudiannya diambil peluang untuk melancarkan jihad. Salah sebuah gerakan Mujahidin yang beroperasi di Bosnia adalah gerakan El Mudžahid Battalion. Gerakan El Mudžahid Battalion juga dianggotai oleh pejuang-pejuang dari Peshawar.

Pengaruh Abdullah Azzam juga memberi kesan kepada gerakan pejuang asing ini. Dalam tempoh tahun 1992 hingga 1995, Bosnia Herzegovina telah menerima kemasukan sebanyak 2,000 anggota Mujahidin yang mana majoritinya adalah dari negara-negara Balkan. Sebahagian besar pejuang-pejuang ini pernah menjalani latihan di kem-kem tajaan Al Qaeda di Afghanistan.

Gerakan ini juga mendorong kepada penyertaan sekelompok pejuang asing dari Eropah dan negara-negara lain seperti Turki, Iran, Jordan, Syria, Indonesia dan Malaysia. Naratif penindasan masyarakat Islam di Bosnia telah dijadikan tarikan utama untuk menarik tumpuan Mujahidin. Gerakan Mujahidin beroperasi di Bosnia sehingga tahun 1995 sebelum berundur keluar. Pengunduran sebahagian daripadanya juga menyumbang kepada keanggotaan kumpulan Al-Qaeda. Mujahidin yang simpati akan berundur dari sesebuah negara/wilayah setelah konflik berakhir dan keadaan inilah yang membezakan mereka dengan FTF.

Sumber: Lailatul Afizdha binti Arip, Peg Sel Analisa Cwg Anti Keganasan.

IKUTI KAMI 👇

https://facebook.com/alhaqcentre2020
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre

Comments