KEPENTINGAN INTERNET DAN MEDIA TERHADAP TERORIS- . PENGHASUTAN



[ARTIKEL] ISIS: PERANAN INTERNET DAN MEDIA SOSIAL

Sumber : Siti Rokiah Ab Rahman & Fadzli Adam

Institut Penyelidikan Produk dan Ketamadunan Melayu Islam (INSPIRE), Universiti Sultan Zainal Abidin, Terengganu.




[sambungan] Siri 2: KEPENTINGAN INTERNET DAN MEDIA TERHADAP TERORIS
.

3. PENGHASUTAN
.
Walaupun secara umumnya, propaganda tidak dilarang secara atas talian, propaganda  yang dijalankan oleh ISIS bertujuan untuk menghasut masyarakat dengan membenarkan tindakan keganasan dianggap tidak sah oleh kebanyakan negara. Internet dan media sosial menyediakan pelbagai bahan maklumat seperti memuat turun, menyunting dan mengedarkan kandungan yang mungkin dianggap benar yang menyalahi undangundang boleh menimbulkan provokasi dan tindakan keganasan.
.
Walau bagaimanapun, ia perlu diingatkan bahawa  beberapa mekanisme antara kerajaan dan hak asasi manusia menyatakan keraguan terhadap konsep “mulia”  keganasan yang sempit dan tepat bagi sekatan jenayah yang mematuhi kehendak prinsip keaslian dan dibenarkan pembatasan hak kebebasan bersuara seperti yang termaktub dalam artikel 15 dan 19 Kovenan Antarabangsa Hak Sivil dan  Politik.  Perkara ini penting untuk mengenal pasti perbezaan antara propaganda semata-mata dan bahan maklumat yang bertujuan untuk menghasut tindakan keganasan.
.
Di  beberapa negara anggota, tanggungjawab untuk mengawal keganasan berkait dengan niat dan hubungan secara langsung antara dakwaan propaganda dan plot sebenar. Contohnya, seorang pakar Perancis menyatakan bahawa penyebaran bahan-bahan pengajaran mengenai bahan letupan tidak akan dianggap sebagai pelanggaran undang-undang Perancis melainkan komunikasi yang mengandungi maklumat menyatakan bahawa bahan itu telah dikongsi untuk tujuan keganasan.  Mencegah dan menghalang hasutan terhadap keganasan demi kepentingan melindungi keselamatan negara dan ketenteraman awam adalah alasan yang sah untuk menghadkan kebebasan bersuara seperti yang diperuntukkan di bawah Pasal 19 Perenggan 3 Kovenan Antarabangsa Hak Sivil dan  Politik. Perkara ini selari dengan Pasal 20 Perenggan 2 yang mengharuskan negara melarang sebarang advokasi kebangsaan, perkauman atau kebencian agama yang merupakan penghasutan terhadap diskriminasi, permusuhan atau keganasan.
.

"Bersama Menentang Ekstremis!"

IKUTI KAMI ðŸ‘‡

https://facebook.com/alhaqcentre2020
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre


Comments