SIRI 2: APAKAH NARATIF-NARATIF ISIS YANG DISEBARKAN KEPADA UMAT ISLAM DAN BAGAIMANA MENANGKIS NARATIF TERSEBUT. - NARATIF 1


[ARTIKEL] MELAWAN NARATIF-NARATIF ISIS

SIRI 2: APAKAH NARATIF-NARATIF ISIS YANG DISEBARKAN KEPADA UMAT ISLAM DAN BAGAIMANA MENANGKIS NARATIF TERSEBUT.
Sumber: Lt Kol Dr Zulkarnain Haron
.
A.  NARATIF  1
 –ISIS Mengatakan Penegakan sebuah Khilafah Islamiyah adalah menjadi kewajipan Kepada umat Islam dan Semua Umat Islam Perlu Berbai’ah Kepada Khalifah Mereka.




Bagaimana Melawan Naratif ini.  Seperti yang telah dinyatakan, naratif yang paling utama disebarkan oleh ISIS adalah berkenaan penegakan sebuah Khilafah Islamiyah. ISIS mengatakan bahawa umat Islam perlu menyokong perjuangan mereka untuk menegakkan sebuah Khilafah Islamiyah dan sesiapa yang tidak berbaia’ah menyokong atau menyertai perjuangan mereka di kira berdosa serta menjadi murtad. Adakah perkara ini benar?

Sebenarnya, gerakan kebangkitan umat Islam dalam rangka menegakkan kembali Khilafah Islamiyah telah muncul di merata pelosok dunia dengan uslub perjuangan yang berbeza-beza.Khilafah Islamiyah atau di sebut juga Jama’atul Muslimin adalah merujuk kepada pemerintahan yang meliputi seluruh dunia Islam. Pada saat Khilafah sudah tiada maka jama’ah-jama’ah yang ada di merata pelosok dunia sekarang seperti ISIS, Ikhwanul Muslimin, Jama’at al Islami, Front Islamic Socialis, Hizbut Tahrir, Darul Islam dan Al Jama’ah Al Islamiyah hanyalah merupakan Jama’atul Minal Muslimin atau jama’ah-jama’ah kecil dari sebahagian umat Islam yang berusaha untuk mendirikan Khilafah Islamiyah atau Jama’atul Muslimin. Justeru, kemunculan sejumlah jama’ah minal muslimin (jama’ah-jama’ah kecil) di merata pelosok dunia ini adalah merupakan tindakan kolektif dari usaha mereka untuk mendirikan Khilafah Islamiyah tersebut.
Polemik tentang Daulah Islamiyah atau Khilafah Islamiyah sebenarnya berpunca dari penafsiran tentang doktrin dan usaha untuk mengaitkannya dengan realiti umat Islam kontemporari. Kedua-dua perkara ini yang mencetuskan pelbagai konsep, pandangan, kaedah, matlamat serta gagasan yang hendak dibawa oleh pelbagai golongan yang menjadikan  Islam sebagai asas perjuangan mereka. Bagi sesetengah ahli masyarakat, Islam adalah merupakan agama yang mengintergrasikan keseluruhan aspek kehidupan termasuklah kaedah berpolitik. Konsep Negara Islam atau bentuk negara itu sendiri sebenarnya tidak diterangkan dengan jelas dalam Islam (melalui Al Quran dan Sunnah) malah dalam Islam sendiri tidak ada perintah untuk menegakkan Khilafah Islamiyah. Justeru, ia bukan satu hukum yang wajib kerana jika ia merupakan satu perintah Allah S.W.T dalam Al Quran maka semua umat Islam yang tidak berjuang menegakkan Khilafah Islamiyah akan dikira berdosa.

Menurut Azyumardi Azra, seorang tokoh Islam kontemporari di Indonesia, konsep Khilafah atau Daulah Islamiyah ini tidak diperlihatkan atau diperjuangkan oleh organisasi Islam yang besar di Indonesia seperti Nahdatul Ulama dan Muhamadiyah. Ini adalah kerana pemimpin-pemimpin organisasi ini percaya bahawa konsep Khilafah dan Daulah Islamiyah tersebut hanyalah
ciptaan tokoh-tokoh pemikir Islam sebelum ini hasil dari pengalaman umat Islam berhadapan dengan dominasi masyarakat Barat dan praktik negara bangsa. Dalam konteks luar dari Jazirah Arab, beberapa kumpulan fundamentalis mengambil contoh dan sangat di pengaruhi oleh kumpulan dari Timur Tengah maka penampilan mereka mirip kepada apa yang berlaku di sana. Dari segi penampilan keagamaannya golongan fundamentalis ini menganut fahaman ideologi salafi radikal dan dalam pandangan politiknya mereka percaya kepada konsep ‘khilafahtisme’ iaitu kepercayaan untuk menegakkan sebuah Khilafah Islamiyah  untuk semua umat Islam di dunia ini.

Perkara pertama yang harus diakui bahawa tidak ada konsep Khilafah Islamiyah yang dinyatakan dalam Al Quran mahu pun hadis.  Di dalam Al Quran cuma ada dinyatakan konsep ummah (masyarakat) yang berasaskan dua teras iaitu adil dan ihsan. Ummah perlu dibangunkan berasaskan kedua-dua teras ini dan bukannya konsep negara. Menurut Munawir Syadzali, bekas Menteri Agama Indonesia (1983-1993), Islam tidak mempunyai pilihan konsep atau teori tertentu tentang pembentukan sesebuah negara dan sistem pemerintahannya. Justeru, Islam tidak secara spesifik mewajibkan penganutnya untuk mendirikan negara apatah lagi sebuah negara yang bersifat teokratik. Namun begitu, walaupun Islam tidak menentukan satu kosep yang rigid tentang bentuk sesebuah negara tetapi Islam memberikan nilai-nilai atau prinsip-prinsip seperti keadilan, mesyuarah dan persamaan dalam sesebuah negara.

Umat Islam harus memahami bahawa cara perlantikan Khalifah, “maka ia tidaklah terwujud kecuali dengan penetapan Ahlul-Halli wal ‘Aqdi .Cara perlantikannya sama sahaja sama ada melalui jalan pemilihan atau penunjukan (diisytiharkan oleh pemimpin sebelumnya)” [AlImaamatul-‘Udhmaa oleh Ad Dumaiji hal. 40]. Sekarang, mari kita bertanya kepada ISIS, siapa nama khalifah sebelum Abu Bakar al-Baghdadi? Siapa tokoh Ahlul-Halli wal ‘Aqdi yang menobatkan Abu Bakar alBaghdadi sebagai khalifah? Kesemua persoalan ini tidak akan dapat dijawab oleh ISIS. Justeru, berdasarkan hujah-hujah ini umat Islam tidak perlu memberi bai’ah kepada Abu Bakar al-Baghdadi mahu pun berhijrah ke Khilafah Islamiyah ciptaan ISIS. Malah, Khilafah Islamiyah itu sendiri tidak diperintahkan dalam Al Quran dan ia bukannya menjadi kewajipan umat Islam untuk menegakkannya.

"Bersama Menentang Ekstremis!"

IKUTI KAMI 👇

https://facebook.com/alhaqcentre2020
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre

Comments