Naratif 2 – ISIS Menyatakan Bahawa Jihad telah menjadi Fardu Ain (kewajipan kepada setiap individu umat Islam) dan Jihad tidak mempunyai makna lain selain dari Perang (al Qital).
SIRI 2 (i): APAKAH NARATIF-NARATIF ISIS YANG DISEBARKAN KEPADA UMAT ISLAM DAN BAGAIMANA MENANGKIS NARATIF TERSEBUT.
Sumber: Lt Kol Dr Zulkarnain Haron.
A. Naratif 2
– ISIS Menyatakan Bahawa Jihad telah menjadi Fardu Ain (kewajipan kepada setiap individu umat Islam) dan Jihad tidak mempunyai makna lain selain dari Perang (al Qital).
Bagaimana Melawan Naratif ini. Untuk
menangkis dan melawan naratif ini, umat Islam perlu memahami konsep dan makna
jihad. Jihad mempunyai keutamaan yang besar dalam Islam dan mencakupi semua
aspek kehidupan. Ada banyak perbezaan pendapat mengenai definisi jihad dalam
Islam. Artikel ini akan mengupas pengertian jihad, menjelaskan perbezaan antara
pembunuhan dan peperangan serta hukum keduanya. Lalu, adakah jihad itu fardhu
‘ain atau fardhu kifayah? Sejak bila jihad telah menjadi wajib bagi kaum
muslimin? Apakah jihad disyariatkan untuk membela diri atau boleh menyerang
terlebih dahulu? Apakah sebab dan justifikasi yang menjadikan perang terhadap
kelompok kafir harbi menjadi sesuatu yang diperintahkan? Apakah ia disebabkan
oleh permusuhan atau soal kekafiran, iaitu penolakan terhadap agama Islam atau
kerana umat Islam di perangi? Mengapa golongan yang tidak menyertai ISIS juga
diperangi? Adakah ini dinamakan jihad? Artikel ini juga akan menjelaskan
perbezaan antara jihad, perang dan beberapa hal yang berkaitan dengan jihad.
Definisi Jihad
Jihad secara bahasa bermaksud “mengerahkan
segala upaya dan kemampuan, baik berupa perkataan mahu pun perbuatan”. Definisi
jihad secara syariat yang paling komprehensif diutarakan oleh Ibnu Taimiyah,
“Jihad adalah mengerahkan segala upaya demi mencapai kebenaran yang
diinginkan”. Di tempat lain, beliau mengatakan, “Hakikat jihad adalah usaha
yang bersungguh-sungguh untuk mencapai hal-hal yang diredhai oleh Allah seperti
iman dan amal soleh, sekaligus untuk menolak hal-hal yang dibenci-Nya seperti
kekufuran, kefasikan dan kemaksiatan.”
Definisi tersebut mencakupi semua jenis
jihad yang dapat dilakukan oleh seorang umat Islam iaitu meliputi usaha
kerasnya dalam mentaati Allah dengan melaksanakan perintah-Nya dan menjauhi
segala larangan-Nya. Ini termasuk juga usahanya dalam mengajak orang lain
(Islam atau kafir) untuk mentaati Allah serta usahanya dalam memerangi orang
kafir untuk meninggikan kalimat Allah dan sebagainya. Sebuah usaha dikatakan
sebagai jihad jika memenuhi syarat, iaitu dilakukan ‘di jalan Allah’. Oleh
kerana itu, segala usaha yang dilakukan tidak di jalan Allah S.W.T, maka tidak
boleh dikategorikan sebagai jihad.
Sepertimana yang diketahui umum, bahawa
semua pejuang dalam Khilafah Islamiyah ISIS dibayar dengan gaji (upah) serta
diberikan dengan pelbagai ganjaran seperti elaun perkahwinan dan boleh berjual
beli hamba tawanan perang. Justeru, ia bukan lagi merupakan jihad sebaliknya
berjuang dalam Khilafah Islamiyah ciptaan ISIS adalah merupakan satu bidang
pekerjaan. Oleh itu, adakah perjuangan sebegini dinamakan jihad? Seperkara lagi
yang mesti diketahui oleh umat Islam di seluruh dunia bahawa apa yang berlaku
di Iraq/Syria sekarang adalah “perang politik” yang menentukan siapa mendapat
kuasa (politik) dan siapa yang mengawal sumber alam (minyak). Justeru, perang
politik bukan medan jihad!.
Jihad dan Perang
Sebenarnya, fatwa jihad sudah menjadi
fardhu Ain dikeluarkan oleh Syeik Abdullah Azzam di era perang di Afghanistan
lewat tahun 1980an. Abdullah Azzam mengeluarkan fatwa ini berdasarkan situasi
dan konteks di Afghanistan walau pun ia bertentangan dengan pendapat gurunya
sendiri iaitu Syeik Abdullah Baz (Mufti Besar Mekah ketika itu). Sebenarnya,
fatwa ini lah yang dipakai oleh golongan-golongan fundamentalis seperti ISIS,
Al Jamaah Al Islamiyah, Darul Islam, Kumpulan Abu Sayyaf dan Mujahidin Chenchen
kerana kesemua pemimpin dan pengasas kumpulan ini pernah dilatih dan atau
bertemu dengan Abdullah Azzam semasa perang di Afghanistan dahulu. Justeru,
adalah tidak menghairankan jika ISIS juga mengguna pakai fatwa ini kerana Abu
Musab Al Zarqawy iaitu pengasas ISIS pernah menyertai perang di Afghanistan ketika
beliau berumur 23 tahun. Fahaman ini dikutip dari pengalaman dan pengajian
beliau semasa di Afghanistan lagi Jihad
bukanlah sekadar perang yang menjadikan segala sebab, faktor dan tujuan ia
dilakukan tetapi jihad hanya terbatas pada berperang di jalan Allah. Jika
tujuan perang sudah keluar dari batasan ini, maka ia bukan lagi disebut jihad,
tapi perbuatan yang keji yang ditolak oleh syariat dan aturan Islam. Dari sini,
kita boleh mendefinisikan bahawa jihad adalah, “Perang di jalan Allah sama ada
mengikut secara langsung di barisan tentera, melatih, memberi pendapat dan
strategi, memberi rawatan atau pun pengorbanan apajua yang bertujuan untuk membela keyakinan dan
tanah air.”
Namun begitu, kita harus tahu membezakan
di antara dua istilah yang mengelirukan dan menimbulkan pemahaman yang negatif
dalam mengertikan jihad dalam konteks perang di jalan Allah. Dua istilah
tersebut adalah al-qatl (pembunuhan) dan al-qital (peperangan). Kedua-dua
istilah ini sangat jauh perbezaannya. Pembunuhan bermakna usaha membunuh pihak
lain dengan senjata. Ia bermaksud pembunuh di satu pihak dan terbunuh (mangsa)
di pihak yang lain. Sebagai contohnya, ISIS membunuh sesiapa sahaja yang tidak
menyokong atau menyertai kumpulan mereka termasuklah orang awam yang tidak
terlibat dalam konflik (seperti golongan Yazidis yang tinggal di Pergunungan
Sinjar). ISIS juga membunuh sesiapa sahaja yang tidak sehaluan dengan ideologi
salafi takfiri mereka. ISIS bukan sahaja membunuh tentera Assad dan tentera
Iraq tetapi mereka juga membunuh pejuang mujahidin yang lain seperti kumpulan
Jaish Al Nasr, Ahrar ash Sham, Ansar Al Sham, Jaish al Islam, Ajnad al Sham dan
Jabhat An Nusra. Justeru, ini bukan lah jihad di jalan Allah S.W.T tetapi ia
adalah merupakan satu pembunuhan untuk menewaskan musuh politik mereka!
Berbeza dengan peperangan yang melibatkan
dua pihak yang saling menyerang maka masing-masing mengupayakan pembunuhan
untuk melawan tindakan dari pihak lawan. Makna yang ada dalam istilah “jihad”,
adalah makna kedua (peperangan), bukan makna pertama, iaitu pembunuhan.
Kesimpulan akhir dari analisa ini adalah bahawa perintah jihad dalam Islam,
bukanlah perintah membunuh, tapi perintah untuk berperang iaitu usaha
mempertahankan diri dari serangan musuh dan untuk menahan dan menghentikan serangannya.
Justeru, apa yang dilakukan oleh ISIS
sekarang bukan lah jihad iaitu perang di
jalan Allah S.W.T tetapi satu pembunuhan! Kesimpulannya, hukum jihad tidak
pernah menjadi fardhu ain (kerana jika ia telah berubah menjadi fardhu ain bermakna ia menjadi wajib
dan sesiapa tidak melakukan perkara wajib maka mereka dikira berdosa) dan jihad
bukan semata-mata bermaksud qital (perang) kerana ia mempunyai makna yang lebih
luas lagi.
"Bersama
Menentang Ekstremis!"
IKUTI KAMI 👇
https://facebook.com/alhaqcentre2020
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre
Comments
Post a Comment