BAGAIMANA UNTUK
MENJEJASKAN NARATIF ESKTREMIS GANAS DI ASIA TENGGARA
SIRI 1: APAKAH
NARATIF-NARATIF ISIS YANG DISEBARKAN KEPADA UMAT ISLAM DAN BAGAIMANA MENANGKIS
NARATIF TERSEBUT.
Sumber: Sara Zeiger
1. MENILAI FAKTOR
TOLAKAN DAN TARIKAN YANG RELEVAN
Seperti juga mana-mana
strategi, dasar atau program CVE yang berkesan,
langkah pertama yang perlu diambil sebelum
respons naratif balas dibangunkan ialah menjalankan penilaian asas terhadap
ancaman serta pemandu utama
radikalisasi dan pengambilan rekrut di
peringkat tempatan. Faktor tolakan
merujuk pada rungutan sosio-ekonomi (sama ada
sebenar atau tanggapan) yang berkait dengan kuasa atau tekanan luar ke atas
individu, contohnya ketegangan etnik, kekurangan peluang ekonomi, pengangguran,
pendidikan yang rendah atau tindakan kerajaan dan ketenteraan. Faktor tarikan
pula merujuk pada faktor psiko-sosial yang menarik seseorang individu ke arah
keganasan, misalnya ideologi, rasa tujuan (sense of purpose), keinginan menjadi
wira dan insentif ekonomi. Berdasarkan pada perbincangan dan hasil daripada
bengkel kerja di Semarang, terdapat beberapa persamaan faktor tolakan dan
tarikan yang
dikenal pasti di Asia Tenggara, seperti di
bawah:
Pelaksanaan penilaian
perlu dibuat ke atas faktor tolakan dan tarikan terlebih dahulu, sebelum
penetapan dibuat terhadap audiens sasaran, pengisian, pengutus atau medium yang
relevan bagi pengutusan mesej. Terdapat dua sebab mengapa ini penting. Pertama,
pengenalpastian faktor tolakan atau tarikan akan membantu untuk mengelakkan
kepincangan andaian mengenai kumpulan yang paling “terdedah” dengan risiko.
Kedua, penilaian ini akan menghalakan pembina naratif balas ke arah audiens
sasaran yang paling mendapat impak daripada naratif balas atau alternatif.
Faktor tolakan dan tarikan juga mempengaruhi kandungan naratif balas dan
pengutus mesej. Contohnya, jika faktor tolakan utama ialah operasi ketenteraan
oleh kerajaan Barat, maka tentera Barat mungkin bukan pengutus yang paling
berkesan untuk audiens sasaran tersebut.
"Bersama
Menentang Ekstremis!"
IKUTI KAMI 👇
https://facebook.com/alhaqcentre2020
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre
Comments
Post a Comment