APAKAH NARATIF-NARATIF ISIS YANG DISEBARKAN KEPADA UMAT ISLAM DAN BAGAIMANA MENANGKIS NARATIF TERSEBUT.
7. KENAL PASTI MEDIUM PENYEBARAN MESEJ
Turut perlu diberi perhatian adalah
kehadiran Daesh di Asia Tenggara melalui media sosial dan dalam talian. Dengan
bilangan pengguna internet yang tinggi, kehadirannya di Asia Tenggara boleh
dilihat pada sekurang-kurangnya 300 laman web dan forum ekstremis, serta lebih
daripada 1000 pengguna Facebook yang terkait dengan Daesh.48 Menurut Institute
for Policy Analysis and Conflict, sebarang pergerakan ke Iraq dan Syria untuk
menyertai Daesh perlu diperaku oleh perantara yang berada di lapangan dan media
sosial mempermudah lagi urusan ini bagi individu dari Asia Tenggara.49 Dalam
hal ini, penting bagi naratif balas di Asia Tenggara untuk turut aktif di alam
maya. Bagi panduan praktikal untuk mencipta kandungan dalam talian, sila lihat
kit naratif balas di
www.counternarratives.org.
Namun, walaupun tumpuan lebih kini
diberikan pada pembangunan naratif balas melalui dalam talian dan media sosial,
perlu juga dinyatakan di sini bahawa bukan semua audiens sasaran menggunakan
platform tersebut. Oleh itu, media tradisional lain mungkin lebih berkesan
untuk mencapai audiens sasaran yang tertentu.50 Sebagai contoh, terdapat
populasi luar bandar di kebanyakan kawasan di Indonesia, Filipina dan Malaysia
yang tidak mempunyai akses internet yang konsisten. Dalam hal ini, pengajaran
boleh diambil dari sesuatu yang dikenali sebagai “Sneakernet”, yang memberi
maksud ruang di antara hubungan dalam talian dan rangkaian luar talian.51 Melalui
“Sneakernet,” internet masih mempunyai peranan dalam mempengaruhi rangkaian,
tetapi perhubungan secara bersemuka dan interpersonal yang akan saling
berinteraksi dan mengukuhkan lagi mesej yang bermula dari dalam talian. Sebagai
contoh, di Afghanistan, SMS sangat memberi impak terhadap “Sneakernet”
berbanding mesej dari “dalam talian”. Dalam erti kata lain, terdapat banyak
konteks di mana media tradisional seperti radio, TV, papan iklan,
risalah/kertas sebaran dan kartun, masih boleh diguna pakai. Sepertimana yang
terbukti melalui “Sneakernet”, adalah penting bagi naratif balas untuk muncul
berulang-kali merentasi beberapa platform supaya mesejnya saling diperkukuh
berbanding mesej yang dihantar “sekali sahaja”.
Sumber: Sara Zeiger
Hedayah Countering Violent Extremism
"Bersama Menentang Ekstremis!"
IKUTI KAMI 👇
https://facebook.com/alhaqcentremalaysia
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre
Comments
Post a Comment