KEGANASAN: TELA’AH TERHADAP KONSEP JIHAD FI SABILILLAH. SIRI 1: POLEMIK TERHADAP ISLAM, JIHAD DAN KEGANASAN
KEGANASAN: TELA’AH TERHADAP KONSEP JIHAD FI SABILILLAH
Sumber: Khairunnas Rajab, Fikri MahmudShariah Journal, Vol. 18, No. 3 (2010) 603-628
SIRI 1: POLEMIK TERHADAP ISLAM, JIHAD DAN KEGANASAN
Selepas peristiwa 11
September 2001 imej Islam semakin buruk. Sesetengah pemerhati beranggapan
bahawa keganasan benar-benar telah sebati dengan Islam. Perkataan jihad diberi
makna negatif dan difahami sebagai aktiviti keganasan atau term yang dianggap
sebagai penyebab timbulnya gerakan keganasan. Bahkan menurut Edmund Bosworth,
segala aktiviti politik yang berlaku di negara-negara seperti Turki, Iran,
Sudan, Ethiopia, Sepanyol, India dan sebagainya selama lebih 12 abad adalah
disebabkan oleh panggilan jihad.
Faktor lain yang
menyebabkan timbulnya kesalahfahaman terhadap terma jihad dalam Islam:
1. Sentimen Agama
Agama Yahudi, Nasrani
dan Islam selalu bersaing sejak zaman Nabi Muhammad lagi dan berterusan
sehingga ke hari ini. Ketika wilayah-wilayah yang dahulunya dikuasai Barat
Kristian (Rom) ditakluk oleh kaum Muslimin dan diikuti oleh ramai penduduk
wilayah tersebut memeluk Islam, umat Kristian kehilangan pengaruh. Impak
psikologi yang ditimbulkannya ialah punca rasa cemburu, iri hati, dengki yang
berkembang menjadi fitnah.11 Secara ketenteraan, mereka tidak mungkin melawan
umat Islam, oleh sebab itu mereka melancarkan perang pemikiran (ghazw al-fikr).
2. Konflik Islam
dan Kristian
Konflik tersebut sudah
wujud sejak zaman kerasulan Muhammad S.A.W lagi dan dimulai terlebih dahulu
oleh pihak Barat itu sendiri (Rom). Kemudian pada masa Khalifah ‘Umar b.
alKhattab, umat Islam menakluki Jerusalem. Umat Islam mengambil alih tanah
tempat kelahiran Kristian tersebut daripada tangan kerajaan Rom. Pada
pertengahan abad ke14 ketika Turki ‘Uthmani menakluki wilayah Balkan, merebut
Constantinople tahun 1453 (kemudian tahun 1930 dinamakan Istanbul), dan
menyerbu Vienna tahun 1529. Turki pada masa itu dianggap sebagai “teroris dunia.
Pihak Barat menggangap penaklukan-penaklukan yang dilakukan umat Islam itu
dianggap sebagai agresi budaya (cultural agression), imperialisme Arab (Arab
imperialism), atau kolonialisme Islam (Islamic colonialism), dan sebagai bukti
bahawa Islam disebarkan dengan menggunakan pedang. Sebaliknya, penjajahan
bangsa Eropah tersebut dinamakan sebagai “misi membudayakan bangsa Barbar.
Tetapi antara
konflikkonflik tersebut, Perang Saliblah yang paling banyak mempengaruhi
persepsi Barat sehingga menurut para
sarjana telah mewariskan kesalahfahaman dan sikap kebencian terhadap Islam yang
amat susah untuk dihapuskan kerana sepanjang sejarah antara dunia Barat dan
dunia Islam selalu terjadi konflik, maka Islam dianggap sebagai “musuh besar”
(the great enemy).
3. Kejahilan
Tentang Islam
Pengetahuan masyarakat
barat tentang Islam adalah merupakan warisan daripada abad pertengahan dan
ditambah dengan berita-berita negative tentang Islam yang dimuatkan di dalam
media. Padahal laporan media di Barat sering tidak adil dan tidak seimbang. Max
Weber misalnya memandang Islam sebagai “agama perang” (the religion of warrior
class), dan bertujuan untuk mendapatkan ufti (jizyah) daripada penganut agama
lain, supaya Islam naik ke peringkat tertinggi dalam skala sosial dunia. Pandangan
Weber ini banyak berpengaruh dalam kajian Islam di Barat, bahkan berpengaruh
pada hegemoni Amerika gaya baru (the new-style American hegemony) yang
menentukan polisi luar negerinya.
4. Kompleks
Superioriti Barat
Sejak zaman Yunani
(Greek), Barat mengidap semacam kompleks superioriti yang membahagi dunia
kepada dua macam iaitu: dunia Barat (the West), dan dunia lainnya (the rest).
Dunia Barat dianggap lebih beradab, lebih bertamadun, memiliki sifat-sifat yang
positif dan superior; sedangkan dunia lain dianggap biadab, Barbarian,31 tidak
bertamadun. Oleh itu, penilaian mereka terhadap bangsa bukan Barat selalu negatif.
Umat Islam disebut Saracens, Moors, dan lain-lain. Kajian-kajian yang dibuat
oleh para orientalis banyak dipengaruhi oleh kompleksiti ini.
5. Sikap Sebahagian
Daripada Umat Islam Itu Sendiri
Segolongan umat Islam
memang ada yang bertindak ganas, mereka melakukan keganasan dengan alasan
melaksanakan jihad. Ayat-ayat al-Qur’an dan hadith-hadith Nabi yang berkenaan
dengan jihad difahami dengan cara kurang teliti untuk membenarkan tindakan
keganasan yang mereka lakukan. Bahkan ada yang menamakan kumpulan mereka dengan
menggunakan perkataan jihad, seperti alJihad al-Islami, al-Tawhid wa al-Jihad,
dan sebagainya. Tragedi 11 September 2001 disambut oleh segelintir umat Islam
dengan rasa syukur dan penuh kegembiraan, walaupun para ulama dan pemimpin
Muslim mengutuknya. Ekoran peristiwa itu imej buruk tentang Islam yang telah berakar umbi di Barat sejak
berabad-abad silam semakin bertambah kuat. Sebagaimana pada masyarakat lainnya,
gerakan yang melakukan aksi keganasan memang wujud pula dalam masyarakat Islam.
Kumpulan-kumpulan tersebut, walaupun berlainan nama dan tempat, tetapi dalam
melakukan kegiatannya mereka sama-sama menjadikan jihad sebagai alasan bagi gerakan
yang mereka lakukan.
"Bersama
Menentang Ekstremis!"
IKUTI
KAMI 👇
https://facebook.com/alhaqcentremalaysia
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre
Comments
Post a Comment