PASUKAN ANTI KEGANASAN DENSUS 88 MENGESAN KEWUJUDAN BOM PENGGANAS DI UNIVERSITI PATTIMURA



PASUKAN ANTI KEGANASAN DENSUS 88 MENGESAN KEWUJUDAN BOM PENGGANAS DI UNIVERSITI PATTIMURA


JAKARTA - Polis mengerahkan Pasukan Anti-Terorisme Densus 88 untuk menangkap penulis ancaman pengeboman pengganas di Universiti Pattimura, Maluku. "Pasukan Anti-Terorisme Densus 88 telah dikerahkan untuk membantu Polis Daerah Maluku," kata Ketua Biro Pejabat Penerangan Umum Kepolisian Negara Republik Indonesia, Brigjen Pol. Dedi Prasetyo.

Pasukan Densus 88 sedang menyiasat identiti pelaku yang menulis ancaman bom pengganas di satu papan hitam di ruang menunggu Fakulti Ekonomi Universiti Pattimura pada hari Rabu, 14 Ogos 2019 pada pukul 09.25 pagi. Menurut Dedi, pasukan penyiasat Polis Daerah Maluku telah meminta keterangan daripada Dekan Fakulti Ekonomi di Universiti Pattimura mengenai ancaman keganasan tersebut.

Dari keterangan pihak Fakulti, tulisan mengenai ancaman keganasan itu muncul sehari sebelum pemilihan majlis pelajar diadakan. "Tetapi ia tidak dapat dipastikan bahawa terdapat kaitan dengan tindakan keganasan yang berlaku. Kami masih menyiasat kes ini," kata Dedi.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, seseorang yang belum dikenalpasti identitinya menyebut kewujudan bom di Universiti Pattimura. Tanpa menentukan lokasi dan apabila bom akan meletup, pelaku menulis pada papan hitam bahawa dia adalah ahli ISIS.


Sumber: Kabar24 - 15 Ogos 2019


"Bersama Menentang Ekstremis!"


IKUTI KAMI ðŸ‘‡
https://facebook.com/alhaqcentremalaysia
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre




Comments