KEGANASAN: TELA’AH TERHADAP KONSEP JIHAD FI SABILILLAH
Sumber: Khairunnas Rajab, Fikri MahmudShariah Journal, Vol. 18, No. 3 (2010) 603-628
SIRI 2: JIHAD DALAM TERMINOLOGI ISLAM
Para ulama dari pelbagai kalangan berbeza
pandangan dalam memberikan definisi jihad. Ada yang mendefinisikannya secara
umum, dan ada pula yang mendefinisikannya secara khusus. Antara ulama yang
mendefinisikannya secara umum adalah Ibn Taymiyyah, menurutnya: “Jihad
merupakan hakikat ijtihad (pengerahan segala daya upaya secara maksimum) dalam
menghasilkan apa sahaja yang disukai Allah berupa keimanan dan segala pekerjaan
yang baik, dan menolak segala yang dibenci Allah berupa kekafiran, kefasikan,
serta kemaksiatan.
Definisi tersebut sama dengan definisi daripada
Syalabi yang menjelaskan jihad sebagai “pengerahan daya upaya untuk menolak
segala bentuk kejahatan dan mewujudkan kebaikan.”42 Dalam pengertian ini,
segala aktiviti yang boleh mendatangkan kemaslahatan dan mencegah timbulnya
keburukan bagi manusia termasuk dalam cakupan jihad. Oleh itu, ada di kalangan
ulama yang menggunakan istilah jihad untuk menyebut aktiviti dalam bidang
selain peperangan, seperti jihad dakwah, jihad ekonomi, jihad politik, jihad
pendidikan dan lainnya, yang boleh membawa kemajuan bagi umat.43 Pembanterasan
segala bentuk jenayah, kemaksiatan dan sebagainya, juga termasuk jihad dalam
pengertian umum ini. Sungguhpun demikian, sesetengah daripada ulama hanya
menumpukan pengertian jihad pada masalah “peperangan.” Hal ini telah
menimbulkan persepsi bahawa yang dimaksudkan dengan jihad itu adalah perang
sematamata.
Dalam al-Qur’an pengertian jihad tidak selalu
bermakna “perang” menggunakan senjata, melainkan “perjuangan” atau “perlawanan”
secara umum. Sebaliknya perang bersenjata diungkapkan dengan perkataan
“al-Qital” atau “al-Harb.”
Ayat-ayat jihad yang turun di Makkah tidak
satupun yang bermakna perang bersenjata, seperti yang terdapat pada ayat-ayat
berikut:
1. Surah al-Furqan, 25: 52
“Maka janganlah kamu mengikuti orang-orang
kafir, dan berjihadlah terhadap mereka dengan al-Qur’an dengan jihad yang
besar.”
2. Surah al-‘Ankabut, 29: 6
“Dan barangsiapa yang berjihad, maka
sesungguhnya jihadnya itu adalah untuk dirinya sendiri. Sesungguhnya Allah
benarbenar Maha Kaya dari semesta alam.”
Perintah perang ketika di Madinah disebut
dengan menggunakan perkataan “qital” bukannya “jihad,” sebagaimana yang
terkandung dalam ayat-ayat berikut:
1. Surah al-Baqarah, 2: 216
“Diwajibkan atas kamu berperang, padahal
berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu,
padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia
amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”
2. Surah al-Baqarah, 2: 190
“Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang
memerangi kamu, janganlah kamu melampaui batas, kerana sesungguhnya Allah tidak
menyukai orang-orang yang melampaui batas.”
Ada ayat yang memerintahkan berjihad menghadapi
orang-orang kafir dan munafiq dengan menggunakan perkataan “jahid” seperti pada
ayat di bawah ini:
1. Surah
al-Tawbah, 9: 73
“Hai Nabi, berjihadlah (melawan) orang-orang
kafir dan orangorang munafik itu, dan bersikap keraslah terhadap mereka.”
Pengertian jihad dalam ayat ini tidak harus
difahami sebagai “perang bersenjata” sahaja, kerana Nabi tidak pernah memerangi
orang-orang munafik dengan senjata, melainkan hanya dengan menggunakan
kata-kata.
"Bersama Menentang Ekstremis!"
IKUTI KAMI 👇
https://facebook.com/alhaqcentremalaysia
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre
Comments
Post a Comment