KEGANASAN: TELA’AH TERHADAP KONSEP JIHAD FI SABILILLAH
Sumber: Khairunnas Rajab, Fikri MahmudShariah Journal, Vol. 18, No. 3 (2010) 603-628
SIRI 3: KEGANASAN DALAM PERSPEKTIF ISLAM
Dalam literatur Islam tidak dijumpai
istilah keganasan atau terorisme, yang ada hanyalah istilah al-Hirabah dan
al-Bughah. Al-Hirabah adalah aksi jenayah yang dilakukan oleh seseorang atau
sekumpulan orang-orang bersenjata untuk mencipta ketakutan, membunuh atau
menumpahkan darah, merampas atau merosak harta benda, tanam-tanaman, binatang
ternak dan sebagainya. Pelaku kegiatan ini disebut al-Muharibun dan Qutta‘
al-Tariq. Sedangkan al-Bughah digunakan untuk menyebut kumpulan pemberontak
yang tidak lagi mentaati, bahkan mengadakan perlawanan bersenjata terhadap kerajaan
yang terpilih secara sah. Kedua-dua perkara ini memiliki perbezaan dengan
terorisme. Al-Hirabah lebih menjurus kepada aktiviti jenayah tanpa ada tujuan
politik di dalamnya, tetapi boleh berubah menjadi terorisme apabila ianya
dijadikan oleh kumpulan tertentu sebagai cara untuk mencapai tujuan-tujuan
mereka. Sedangkan al-Bughah adalah gerakan pemberontakan, ada unsur politik
dalam gerakan tersebut, namun boleh pula berubah menjadi terorisme apabila
pihak pemberontak itu menjadikan masyarakat sivil sebagai sasaran untuk
mengugut atau menekan pihak lawannya.
Huraian ulama daripada mazhab Hanafi yang
membahagikan kumpulan bersenjata yang menentang kerajaan kepada empat golongan:
Pertama
Kelompok penentang kerajaan bukan kerana
mereka tersalah dalam menta’wilkan (mentafsirkan) nas-nas agama, sama ada
mereka mempunyai angkatan bersenjata mahupun tidak, mereka keluar merampas
harta benda, membunuh, dan menakutkan orang-orang yang sedang dalam perjalanan;
mereka ini dinamakan Qutta‘ al-Tariq (bandit).
Kedua
Sama kegiatannya dengan kelompok pertama
di atas, tetapi mereka tidak mempunyai angkatan bersenjata, mereka menentang
kerajaan kerana tersalah dalam menta’wilkan (mentafsirkan) nas-nas agama; hukum
mereka sama dengan hukum Qutta‘ al-Tariq.
Ketiga
kelompok fanatik bersenjata menentang kerajaan kerana menta’wilkan (mentafsirkan) nas-nas agama, menganggap kerajaan tidak lagi sah diikuti dan telah kafir, atau kerajaan melakukan maksiat dan wajib diperangi sesuai dengan perintah agama sebagaimana mereka ta’wilkan; kumpulan ini dinamakan kumpulan Khawarij, mereka menghalalkan darah kaum Muslimin, merampas harta benda mereka, membolehkan memperbudak kaum perempuan mereka, dan mengkafirkan para sahabat Nabi. Hukum mereka menurut majoriti ulama fiqh dan ulama hadith sama dengan hukum al-Bughah (pemberontak).
kelompok fanatik bersenjata menentang kerajaan kerana menta’wilkan (mentafsirkan) nas-nas agama, menganggap kerajaan tidak lagi sah diikuti dan telah kafir, atau kerajaan melakukan maksiat dan wajib diperangi sesuai dengan perintah agama sebagaimana mereka ta’wilkan; kumpulan ini dinamakan kumpulan Khawarij, mereka menghalalkan darah kaum Muslimin, merampas harta benda mereka, membolehkan memperbudak kaum perempuan mereka, dan mengkafirkan para sahabat Nabi. Hukum mereka menurut majoriti ulama fiqh dan ulama hadith sama dengan hukum al-Bughah (pemberontak).
Keempat
kumpulan Muslim yang menentang pemimpin
kerajaan yang adil, tetapi mereka tidak menghalalkan darah kaum Muslimin dan
tidak pula membolehkan memperbudak para wanita dan kanakkanak mereka
sebagaimana yang dilakukan oleh kumpulan Khawarij, mereka juga tidak
mengkafirkan kerajaan; kumpulan ini dinamakan al-Bughah (pemberontak).
Tiga golongan pertama dalam pembahagian di
atas menggunakan caracara terorisme, sama ada mereka hanya menyerang masyarakat
sivil sahaja (kumpulan ke-1 dan ke-2), mahupun menyerang kerajaan dan
masyarakat sivil (kumpulan ke-3); sedangkan kumpulan ke-4 hanya menyerang
kerajaan sahaja, mereka tidak menyerang masyarakat sivil, kumpulan ini adalah
murni pemberontak (al-Bughah), mereka tidak mengamalkan cara-cara terorisme.
Memang apabila dilihat kepada tindakan
atau aksi gerakannya, maka terorisme lebih banyak kemiripannya dengan
al-Hirabah, itulah sebabnya Majma‘ al-Fiqh al-Islami menyamaertikan terorisme
dengannya.56 Namun, jika dilihat pula kepada pelakunya maka terorisme boleh
jadi pula digunakan oleh kumpulan al-Bughah. Khalifah ‘Ali b. Abi Talib
menamakan kumpulan pemberontak yang memeranginya termasuk Khawarij yang
menggunakan cara- cara terorisme dengan al-Bughah. Sungguhpun demikian, kerana terorisme itu
adalah “cara bertindak” maka status yang lebih sesuai dengannya adalah
al-Hirabah. Jika ianya dilakukan oleh kumpulan al-Bughah maka bukan hanya
sekadar al-Bughah, sebaliknya adalah “al-Bughah” dan “al-Hirabah” sekaligus.
"Bersama
Menentang Ekstremis!"
IKUTI KAMI 👇
https://facebook.com/alhaqcentremalaysia
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre
Comments
Post a Comment