MENANGGANI FENOMENA EKSTREMISM AGAMA MENGIKUT PERSPEKTIF MAQASID SYARIAH
[SIRI 1] Apa Dan Bagaimana Analisa Maqasid
PENULIS: Rahim R.A, Ramli M.A, Razak M.I, Rosele M.I, Kahal S.M
SUMBER: AKADEMI PENGAJIAN ISLAM, UNIVERSITI MALAYA
Apa Dan
Bagaimana Analisa Maqasid
Ia adalahkaedah
penggunaan intelektual manusia berfikir, bertindakdan menilai sesuatu perkara yang
berpandangan jauh, luas, futuristik danbersepadu memahami falsafah syariah Islam
ditaklifkan. Ia bukannya statik, literal, formalistik dan menghukum. Walaupun
ia agak flexible tetapi tidak meninggalkan prinsip asas Islam - yang menekankanprinsip
Tauhid, Rasionalistik, Societal (mementingkan kepedulian masyarakat)dan World
Affirmative (dunia sebagai tempat berguna).
Fokus Kajian
Maklumat asas fokus kajian ini
diperolihi daripada tulisan pakar yang terlibat dalam aktiviti Counter Terorism.
Ia berasaskan teori gerakan sosial yang mendapati munculnya gerakan ekstremis
Islam disebabkan oleh faktor sosial sesuatu lokasi tertentu. Kemunculan gerakan
ini lebih didorong oleh faktor respon penganut Islam terhadap kezaliman yang
dilakukan oleh pemerintah. Dalam proses ini, ia mendapat suntikan idea daripada
pemikir Islam yang mempergunakan prinsip-prinsip Islam. Maknanya, gerakan
ekstremis agama ini bukannya disebabkan oleh ajaran Islam itu sendiri, tetapi
hasil buatan manusia yang mempergunakan idea Islam untuk kepentingan mereka.
Fokus kajian ini adalah golongan
yang melakukan ekstremism dan keganasan (terorisme) menggunakan nama Islam,
walaupun pada dasarnya tindakan ini bertentangan sama sekali dengan Islam.
Golongan ini terdiri daripada kumpulan khawarij dan salafi jihad. Mengikut pakar
barat, gerakan salafi pada hakikat terbahagi kepada tiga jenis : Salafi dakwah,
politik dan salafi jihad. Dua salafi yang awal ( dakwah dan politik) mengajak
masyarakat berpegang kepada apa yang diamalkan oleh generasi salaf tanpa dan
memusuhi tindakan ekstremism. Manakala salafi jihad pula menggunakan pendekatan
revolusi untuk mencapai maksud mereka. Atas dasar itu, salafi jihad dianggap
sebagai fahaman neo khawarij bentuk baru yang timbul selepas kematian Syed Qutb.
Mereka memperjuangkan penubuhan negara Islam yang menguatkuasakan Undang-undang
Islam melalui jalan revolusi. Mereka tidak bertolakansur dengan sebarang elemen
menyimpang seperti bid'ah yang berlaku dalam masyarakatdan akan berusaha menghapuskannya
melalui jalan kekerasan.
Buat masa kini golongan salafi
jihad berpusat di Afghanistan, Irak, Syria dan Asia Tenggara. Ia bergerak
secara sembunyi di beberapa negara blok barat seperti eropah, Amerika dan
Australia. Secara geneologinya, gerakan salafi jihad ini mendapat idea asas
daripada penulisan Syed Qutb tentang konsep Jahiliah Moden dan Hukumiah,
manakala bentuk keahlian dan organisasinya yang tersusun wujud selepasberlakunya
penaklukan Aghanistan oleh kuasa Rusia. Ramai pejuang Islam daripada seluruh
dunia telah pergi turut sama berperang melawan kuasa Rusia. Semasa di
Afghanistan dan Pakistan mereka telah menerima fahaman radikal dan latihan
ketenteraan di kem Herat, Sa'adadan Torkham. Kem-kem latihan ini
mendapat pembiayaan daripada Arab Saudi dan CIA. Terdapat beberapa tokoh utama
yang terlibat dalam proses indoktrinisasi ini terdiri dari Usamah Bin Laden,
Ayman Zawhiri, Abu Mus'ab Zarqawi dan Abdullah Azam ideologe utama yang
mengasaskan ideologi salafi jihad ini.
Selepas perang Aghanistan tamat,
pejuang-pejuang ini telah pulang ketempat asal masing-masing dengan membawa fahaman
salafi jihad. Hasil, mereka mengasaskan pelbagai rangkaian gerakan salafi
jihad yang berbeza mengikut kawasan;
1. Al-Qaedah sebagai pusat asas gerakan
di Afghanistan.
2. Bay'at Imam dijordan dibawah Abu
Musab Zarqawi yang kemudiannya berkembang menjd ISIS
3. Individu dibarat yang bertindak sebagai
Lone Wolf yang manawalaupun tidak bernaung di bawah Al-Qaedah, tetapi bersimpati
dan menerima fahaman salafi jihad ini. Mereka terlibat melakukan aktiviti keganasanterhadap
kepentingan dan kawasan awam dibarat.
4. Abu Sayyaf di selatan filipina.
5. Jemaah Islamiyyah dan pecahannya KMM
di Asia Tenggara. Antara nama-nama yang terkenalAbu Bakar Bashir, Abdullah
Sungkar, Hambali, Dr Azhari, Nordin Mat Top, Imam Samudera, Zainon Ismail, Nik Adli Nik Matdan banyak lagi.
Di Malaysia, bekas pejuang
daripada Afghanistan dan Pakistan ini telah menubuhkan persatuan MASSA-Pakindo (Persatuan Bekas Pelajar Pakistan,
India dan Indonesia). Tujuan MASSA-Pakindo adalah untuk memantau,
menyelarasdan meneruskan penyebarandan aktiviti keganasan di Malaysia. Mereka
juga turut berusaha menghidupkan jalinan dengan bekas pejuang salafi
jihad lain yang ada diseluruh dunia.Jalinan ini lebih khusus lagi
membabitkan rakan-rakan seperjuangan yang ada di Asia Tenggara sepertiIndonesia,
Selatan Thailand, Singapura, Filipina dan Australia.
Comments
Post a Comment