MENANGANI FENOMENA EKSTREMISM AGAMA MENGIKUT PERSPEKTIF MAQASID SYARIAH (sambungan) SIRI 2: Butiran Fahaman Ekstremism Agama
SIRI 2: Butiran Fahaman Ekstremism Agama
PENULIS: Rahim R.A, Ramli M.A, Razak M.I, Rosele M.I, Kahal S.M
SUMBER: AKADEMI PENGAJIAN ISLAM, UNIVERSITI MALAYA
Golongan Khawarij sebagai ekstremis agama terawal mempunyai
beberapa fahaman utama;
1. Pemahaman
agama Islam yang terdapat dalam Quran dan sunnah perlu dibuat secara literal
semata-mata, serta ianya harus diamalkan sepenuhnya.
2. Pandangan
mereka sahaja yang paling betul dan sesiapa yang bertentangan pendapat dengan
mereka akan diisyhtiharkan sebagai kafir dan halal darahnya. Bahkan lebih teruk
lagi, semua anggota keluarga golongan yang berbeza pendapat dengan mereka halal
darah mereka, termasuklah kaum perempuan dan kanak-kanak.
3. Kawasan
yang menjadi tempat tinggal mereka akan dianggap sebagai Dar Islam, sedangkan
daerah Islam yang lain adalah Dar al-Kufr yang wajib diperangi. Seluruh
penduduk daerah Dar al-Kufr ini adalah bertaraf musyrik, tidak kira samada
dewasa ataupun kanak-kanak.
4. Sesiapa yang melakukan dosa besar ataupun
kecil secara berterusan akan menjadi kafir secara mutlak dan seandainya mati
ianya akan kekal di dalam neraka.
Asas yang
diletakkan oleh khawarij ini dikembangkan oleh salafi jihad menjadi;
1. Perjuangan
didorong oleh semangat perang Salib melawan kuasa barat perlu diteruskan.
Musuhnya terdiri daripada semua blok kuasa barat dan zionismeyang wajib diperangi
menggunakan kaedah kekerasan.Terbaru, musuh utama turut diperpanjangkan kepada
mazhab Syiah – Kes Kumpulan al-Qaedah
di bawah pimpinan Abu Mus’ab al-Zarkawi dan ISIS di Iraq.
2. Penubuhan sistem khalifah Islam hanya dilakukan melalui jalan
revolusi. Ia bukan sekadar suatu alternative, tetapi suatu kewajiban Syar’i
berdasarkan perintah dan kehendak Allah. Kerana itu setiap penganut Islam harus
patuh dengan mematuhi kehendak Allah ini. Sebarang keengkaran dianggap sebagai
memusuhi perintah Allah. Dalam banyak hal, mereka tidak mempedulikan
soal maslahah atau ketentuan syarak dalam membuat keputusan. – Kes
pemerintahan Talibandan ISIS.
3. Memandangkan
legitimasi pemerintah Islam didasarkan kepada syariah Allah, maka pemerintah
yang tidak mematuhi syariah adalah tidak sah. Mana-mana pemerintah dan individu
Islam yang tidak mematuhi syariah Alah akan dianggap bersalah dan kafir yang
diperangi menggunakan konsep Jihad – Kes pembunuhan Anwar Sadat oleh pengikut
kumpulan Takfir wa al-Hijrah
4. Program
penentangan terhadap pemerintah Islam yang engkar perlu diperluaskan dengan memerangi
ulamak rasmi berserta dengan semua pasarananya (seperti masjib dan sekolah)
yang dilihat bergabung dengan pihak pemerintah- Kes Jemaah Islamiyyah dan Front
Pembela Islam di Indonesia.
5. Jihad
melawan kekafiran dan golongan yang bersimpati dengannya adalah dianggap
sebagai tugas suci. Oleh sebab itu memerangi golongan ini diwajibkan ke atas
semua Mukmin sejati, yang perlu juga diperluaskan kepada semua golongan awam
dan kepentingan mereka. Ia menuntut komitmen kesetiaan dan ketaatan yang total.
Bagi mereka, seseorang itu dilihat dari segi status keagamaannya, hanya berada
dalam dua keadaan semata-mata; samada Islam ataupun kafir.
6. Fahaman Takfirism; tindakan
mengkafirkan golongan yang tidak sependapat dengan pemikiran mereka.
Implikasinya darah orang yang dikafirkan, termasuk ahli masyarakat awam yang
tidak sependapat dengan mereka dianggap sebagai halal. Jadi, bagi mereka
diharuskan untuk membunuh lawan dan orang awam yang bersekongkol dengan lawan
mereka. Bahkan mereka lebih selesa membunuh sesama Islam daripada membunuh
orang bukan Islam sendiri.
7.
Golongan
Kristian dan Yahudi dianggap sebagai kafir, dan bukannya sebagai Ahli Kitab
kerana hubungan mereka dengan kuasa kolonialisme barat dan Zionisme. Mereka
dipandang sebagai rakan rapat dalam sebuah konspirasi Yahudi-Kristian melawan
Islam dan dunia Islam.
8. mereka mewujudkan fahaman
berbentuk binari (wujud musuh yang saling bertentangan ; Dar Harb dan
Dar Islam). Dar Harb adalah musuh mutlak Islam. Mereka memusuhi semua
perkara baru yang datang daripada barat. Barat dianggap sebagai darul harbi
yang wajib diperangi dan dilakukan keganasan yang mengorbankan nyawa penduduk
dan aset masyarakat. Mereka sangat mengalakkan pengikut mereka memusuhi dan
memerangi semua elemen yang berkaitan dengan barat.
9. Generasi muda Islam digalakkan untuk terlibat
di dalam memerangi golongan kafir sebagai anti tesi kepada golongan Islam, yang
dikatakan bakal memperoleh status mati syahid seandainya sanggup mengorbankan
dirinya dalam pengeboman berani mati.
Comments
Post a Comment