[SIRI 3] SUMBER PEMIKIRAN DAN DALIL PEGANGAN HT

PERTUBUHAN HIZBUT TAHRIR: MENGAPA IA PERLU DITOLAK
[SIRI 3] SUMBER PEMIKIRAN DAN DALIL PEGANGAN HT

SUMBER:  BERITA TENTERA DARAT MALAYSIA (BTDM)
Oleh: Mej Hj Ahmad Shukri Hj Hashim



SUMBER YANG MENJADI DASAR PEMIKIRAN HIZBUT TAHRIR
Hizbut Tahrir telah memilih dan menetapkan idea-idea, pendapat-pendapat dan hukum-hakam tertentu yang dianggap sesuai dengan perkara-perkara yang diperlukan dalam perjuangannya iaitu untuk mendirikan Daulah Khilafah dan mengangkat seorang Khalifah. Idea-idea, pendapat-pendapat dan hukum-hukum tersebut telah dihimpun dalam pelbagai buku, booklet mahupun naskah-naskah yang diterbitkan dan disebarkan kepada umat. Antara buku-buku rujukan mereka adalah seperti berikut:
·         Nizamul Islam (Peraturan Hidup Dalam Islam).
·         Nizamul Hukmi Fil Islam (Sistem Pemerintahan Dalam Islam).
·         Nizamul Iqtisodi Fil Islam (Sistem Ekonomi Dalam Islam).
·         Nizamul Ijtima’eiy Fil Islam (Sistem Kemasyaratan Dalam Islam).
·         At-Takattul Hizbi (Pembentukan Parti Politik).
·         Mafahim Hizbut Tahrir (Dasar Kefahaman Hizbut Tahrir).
·         Daulatul Islamiah (Negara Islam).
·         Al-Khilafah (Sistem Khilafah).
·         Syakhsiah Islamiah -3 Jilid (Keperibadian Islam).
·         Mafahim Siyasiyah Li Hizbut Tahrir (Dasar Kefahaman Politik Hizbut Tahrir).
·         Nazorat Siyasiyah Li Hizbut Tahrir (Pandangan-pandangan Politik Hizbut Tahrir).
·         Kaifa Hudimatil Khilafah (Bagaimana Khalifah Diruntuhkan).
·         Al- Amwal Fi Daulatil Khilafah (Sistem Kewangan Negara Khilafah).
·         Nizamul U’qubat Fil Islam (Sistem Hukuman Dalam Islam).
·         Ahkamul Bayyinat (Hukum –hukum Pembuktian).
·         Muqaddimatu Ad- Dustur (Pengantar Perlembagaan).


DALIL PEGANGAN HIZBUT TAHRIR TENTANG KEWAJIPAN MEMBENTUK NEGARA ISLAM BERKHALIFAH

Hizbut Tahrir ingin mengembalikan dan membentuk semula pemerintahan Daulah Islamiah (Negara Islam) yang dipimpin oleh seorang Khalifah bagi mewakili seluruh negara umat Islam. Kewajipan untuk membentuk negara Islam bersandarkan pegangan mereka pada sebuah hadis Rasulullah SAW yang menyebut:
Daripada Huzaifah bin al-Yaman Rodhiallahu Anhu berkata. Rasulullah SAW telah bersabda: “Adalah kenabian itu berada di tengah-tengah kamu sekalian, yang mana ianya atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia berkehendak mengangkatnya, kemudian akan ada khilafah yang mengikuti jejak kenabian, yang mana ianya berlaku atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia berkehendak mengangkatnya, kemudian akan ada kekuasaan yang menggigit (pemerintahan yang zalim), yang berlaku atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia berkehendak mengangkatnya, kemudian akan ada kekuasaan yang memaksa (pemerintahan diktator) yang berlaku atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia berkehendak mengangkatnya, kemudian akan ada khilafah yang mengikuti jejak kenabian, kemudian baginda (Nabi) diam.”   (Riwayat Imam Ahmad).
Mengikut kefahaman Hizbut Tahrir, Rasululah SAW menyebut akan berlaku peralihan kuasa di kalangan umat Islam dari satu peringkat ke satu peringkat sehinggalah akan terbangun semula kerajaan Islam yang akan meneruskan jejak kenabian. Hadis ini pada mereka menjadi hujah untuk umat Islam wajib membentuk kerajaan Islam yang menjalankan pemerintahan berdasarkan hukum-hukum Islam dan wajib semua umat Islam membai’ah (memberi perjanjian taat setia) kepada khalifah yang dilantik di dalam kerajaan Islam tersebut. Mereka yang engkar untuk membai’ah adalah dianggap kufur dan sekiranya mereka mati tanpa memberi bai’ah kepada khalifah yang dilantik maka kematian mereka itu adalah mati seorang jahiliyah (tidak beriman) bersandarkan pegangan hadis yang menyebut:

 “Barangsiapa yang mati tanpa memberi bai’ah maka ia mati Jahiliyah.”
Namun mengikut tafsiran sebahagian besar ulamak, hadis yang menyentuh tentang kewajipan membentuk negara Islam berkhalifah bukan suatu hadis yang disepakati tentang kesohihannya, sebahagian mereka mengkategorikan hadis tersebut sebagai hadis hasan dan ada yang mengkategorikannya sebagai dhoif (lemah) kerana  terdapat beberapa kecacatan pada rantaian perawinya dan juga pencanggahan teks hadis yang berbeza antara hadis–hadis lain. Mengikut pandangan Doktor Ahmad Ar-Raisuni, Timbalan Pengerusi Kesatuan Ulamak Islam Sedunia, walaupun Hizbut Tahrir berhujjah dengan hadis tersebut, namun di sana terdapat hadis lain yang sama darjatnya atau lebih tinggi tarafnya  yang menyebut tentang khilafah.






Comments