PERTUBUHAN HIZBUT TAHRIR: MENGAPA IA PERLU DITOLAK
[SIRI 4] PRINSIP DAN PEGANGAN AKIDAH HIZBUT TAHRIR
SUMBER: BERITA TENTERA DARAT MALAYSIA (BTDM)
Oleh: Mej Hj Ahmad Shukri Hj Hashim
PRINSIP DAN
PEGANGAN AKIDAH HIZBUT TAHRIR YANG MENYELEWENG
Pertubuhan ini juga
berpegang dengan prinsip dan pegangan akidah yang menyeleweng dan bercanggah
dari pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah. Antara pegangan mereka adalah seperti
berikut:
1. Mengatakan
perbuatan hamba yang ikhtiariyah (perbuatan ikhtiar) tidak termasuk di dalam
qodha Allah SWT. Pegangan ini selari dengan pegangan Golongan Qodariah (Satu
kumpulan yang tersasar aqidah). Dalam kitab As Syakhsiah Islamiyyah menyebut:
“perbuatan-perbuatan ini (perbuatan manusia) adalah tidak berkait dengan qodho
Allah dan qodho Allah tidak berkait dengan mereka, kerana manusia melakukan
perbuatan tersebut dengan kehendak dan pilihannya, maka perbuatan yang sengaja
tidak termasuk dalam penciptaan Allah “(An Nabhani, As Syakhsiah Islamiyyah,
Jil 1, halaman 7).
2. Mengatakan hidayah
dan kesesatan adalah ciptaan hamba bukan ciptaan Allah. Di dalam kitab As- Syakhsiyyah Al- Islamiah
juga menyebut: “Kebergantungan pembalasan ganjaran (pahala) dan pengazaban
(dosa) kepada hidayah dan kesesatan tersebut adalah perbuatan hamba dan bukan
daripada ciptaan Allah” (As-Syakhsiah Islamiah, Jil 2, Halaman 74).
3. Menghukum orang
yang meninggal dunia tanpa bai’ah seorang khalifah sebagai mati jahiliyah
(As-Syakhsiah Islamiah, juz 2, bahagian 3, halaman 13,15 dan 29).
4. Mendakwa
Pemerintah, Ahli Parlimen dan para Ulama’ Islam kesemuanya kafir serta harus
diperangi kerana menerima sistem kufur.
5. Negara-negara Islam
semuanya negara kafir kerana berhukum dengan sistem kafir (demokrasi) dan haram
bagi umat Islam menyertai sistem kerajaan sama ada menubuhkan, menganggotai,
menyokong dan bersemangat patriotisme.
6. Menafikan istilah
“al-Qadha’ wal Qadar”.
7. Berpegang kepada
fahaman aqidah Qadariyyah.
8. Aqidah siyasiyah
(politik) lebih penting dari aqidah ruhiyyah (jasmani).
9. Nabi dan Rasul
tidak maksum sebelum diangkat menjadi nabi dan rasul.
10. Menolak sumber
aqidah melalui hadis Ahad kerana boleh membawa kesesatan berasaskan hadis Ahad
itu dalil Zonni (samar) sedangkan aqidah itu keyakinan yang memerlukan dalil
Qot’ei (jelas).
Comments
Post a Comment