[SIRI 4] Wujud Persamaan Antara Salafi Jihad Dengan Khawarij

MENANGGANI FENOMENA EKSTREMISM AGAMA MENGIKUT PERSPEKTIF MAQASID SYARIAH

[SIRI 4] Wujud Persamaan Antara Salafi Jihad Dengan Khawarij

PENULIS: Rahim R.A, Ramli M.A, Razak M.I, Rosele M.I, Kahal S.M
SUMBER:  AKADEMI PENGAJIAN ISLAM, UNIVERSITI MALAYA



2. Wujud Persamaan Antara Salafi Jihad Dengan Khawarij.

Mengikut pendapat penulis, fenomena ekstrem agama yang wujud sekarang diwakili oleh salafi jihad mempunyai persamaan dengan khawarij. Hasil kajian kritis menggunakan teori gerakan sosial jelas membuktikan hal ini. Walaupun keduanya berbeza zaman tetapi mereka berkongsi falsafah yang sama. Fakta sunnatullah sejarah menyaksikan tabiat manusia pasti bergerak daripada titik yang sama dan ia akan berulang kerana faktor kejahilan, budaya dan persekitaran.Hal ini boleh dilihat daripada;

Pertama, persamaan  bentuk dan pegangan asas Islam yang tidak bersifat wasatiyah samada diperingkat kognitif, afektif dan psikomotor. Ia terhasil akibattidak memahami ajaran Islam mengikut pendekatan yang sebenar. Ia bertepatan dengan teori budaya ilmu dan kehilangan adab, sehingga melahirkan sifat melampau ini.
Hashim Musa dalam kajiannya tentang gerakan Islam di zaman global mendapati memang wujud gerakan Islam yang memilih pendekatan yang melampaui batas, yang boleh  diperincikan sebagai;

1.       Extremisme; melampaui batas dan keseimbangan apabila mentafsir dan melaksanakan sesuatu peraturan ataupun hukum secara ekstrem.
2.       Chauvisnisme; taksub apabila menganggap fikiran atau kumpulan sendiri adalah yang terbaik, manakala fikiran atau kumpulan lain tidak benar dan mesti ditolak.
3.       Fanaticisme; tindakan membuta tuli (menghampiri psikosis) dalam mengikuti dan melaksanakan sesuatu cara, pendapat dan pendekatan sendiri tanpa mempedulikan bahkan menolak sekeras-kerasnya pendapat orang lain.

Qardawi berpendapat dalammenghadapi apa-apa isu sekalipun penganut Islam perlu mengambil pendekatan wasatiyah.Intipati pandangannya diberikan untuk memperlihatkan pertentangan yang ketara antara wasatiyyah dengan sifat ekstrem yang dipegang oleh sesetengah umat Islam;

1.       Sikap pertengahan di antara golongan yang menyeru kepada amalan bermazhab yang sempit dengan golongan yang menyeru kepada kebebasan dari terikat dengan mazhab secara mutlak. 
2.       Sikap pertengahan di antara golongan yang berhukum dengan akal semata- mata walaupun menyalahi nas yang qat’i dengan golongan yang menafikan peranan akal walaupun untuk memahami nas. 
3.       Sikap pertengahan di antara golongan yang bersikap keras dan ketat walaupun dalam perkara-perkara furu’ dengan golongan yang bersikap bermudah- mudah walaupun dalam perkara-perkara usul. 
4.       Sikap pertengahan di antara golongan yang terlalu memuliakan turath walaupun realiti semasa sudah berubah dengan golongan yang mengabaikan turath walaupun di dalamnya terdapat panduan yang berguna. 
5.       Sikap pertengahan di antara golongan yang mengingkari peranan ilham secara mutlak dengan golongan yang menerimanya secara melampau, sehingga menjadikannya sumber hukum syara’. 
6.       Sikap pertengahan di antara golongan yang berlebihan dalam mengharamkan, sehingga seperti tiada sesuatupun perkara yang halal dengan golongan yang terlalu mudah menghalalkan seakan tiada sesuatupun perkara yang haram. 
7.       Sikap pertengahan di antara golongan yang mengabaikan nas dengan alasan untuk menjaga maqasid syariah dengan golongan yang mengabaikan maqasid syariah dengan alasan untuk menjaga nas.

Kedua, persamaan konstektual. Khawarij lahir daripada budaya ekstrem padang pasir dan kejahilan kerana baru memeluk Islam. Manakala Salafi jihad lahir melalui konstektual penindasan pemerintah Mesirterhadap gerakan Islam. Selepas pembunuhan Syed Qutb, pendokong awal proto- salafi jihad merasakan bahawa sistem demokrasi tidak akan membantu perjuangan mereka yang menyebabkan mereka menukar haluan kepada pendekatan revolusi. Ia juga lahir dalam suasana budaya dan iklim melampau seperti Afghanistan. Mengikut teori Ibn Khaldun, faktor iklim dan persekitaran akan membentuk watak manusia yang kasar dan keras. Sifat dan perwatakan ini perlu dibimbing sepenuhnya melalui institusi pendidikan Islam.

Kajian mendapati bahawa Pelajar Daesh Malaysia yang terlibat dalam perang melawan kuasa soviet di Afghanistan memang terpengaruh dengan ideologi dan tabiat budaya esktrem ini yang kemudiannya cuba membawanyake Asia Tenggara. Hal ini memang bertentangan dengan tabiat masyarakatAlam Melayu tidak akan menerima pendekatan sebegini. Satu hal lagi, pemergiaan pelajarMalaysia ke sana bukan didorong kerana tujuan menuntut ilmu dibawah semangat rehlah ilmiah, tetapi semata-mata ingin berperang dan mendapat status mati syahid.Bahkan, dalam realiti Malaysia golongan ini sangat berbangga dengan pengalaman ini. Hal ini terbukti apabila mereka mewujudkan persatuan bekas pejuang Afghanistan untuk melanjutkan idealism ini di Malaysia. Tidak hairan lah apabila mereka meneruskan budaya dan aktiviti keganasan di Malaysia.

Ketiga, persamaan sifat jahil dan bebal. Fakta sejarah mencatatkan bagaimana Khawarij enggan menerima pandangan Saidina Ali tentang sebab kenapa Majlis Tahkim dengan Muawiyah bin Abi Sufyan dilakukan. Bahkan lebih dasyat lagi mereka telah berkomplot membunuh Saidina Ali, Pintu Ilmu Pengetahuan Islamini.Salafi jihad juga enggan menerimapandangan ulamak Islam yang muktabar, tetapi bertaqlid hanya kepada tokoh rujukan idola mereka semata-mata.Lagipun, keahlian golongan ini dicatatkan terdiri daripada golongan muda yang cetek agama tetapi kuat semangat untuk memperjuangkan Islam. Lebih rinci lagi, kita mendapati;

1.       keduanya mencabar Dominant Tradition Islam yang terbina lebih awal.Khawarij menolak world-view kefahaman Islam, khususnya sistem khalifah yang terbina sebelumnya oleh Sahabat-Sahabat besar. Salafi jihad juga menolak sistemkerajaan Islam semasa kerana dianggap menerima warisan penjajah barat.
2.       Keduanya menolak elemen konstektual dalam perjuangan Islam.Khawarij menyamakan gaya pemerintahan Ali dengan Muawiyah. Salafi jihad juga menegaskan semua kerajaan umat Islamsemasa sebagai  sesat (Toghut)dan mengikut dasar barat. Sistem kerajaan Malaysia secara mutlaknya disamakan dengan kerajaan bukanIslam. Mereka enggan menerima hakikat bahawa hal ini berlaku kerana faktor sejarah kita pernah dijajah dan terpaksa mewarisi sistem pemerintahan westministerBritish. Sedangkan, selepas merdeka memang dilakukan usaha penambahbaikian ke atas sistemwarisan British ini.
3.       Keduanya memilih tindakan yang melampau dalam operasi gerakan. Khawarij mengutamakan aksi melampau ini dengan melakukan beberapa siri keganasan yang menumpahkan darah umat Islam. Tindakan ini telah menyebabkan Saidina Ali seorang yang tidak menyukai peperangan sesama Islam memerangi mereka habisan dalam perang Nahrawan. Bahkan di akhir hayatnya, Ali telah berpesan kepada kedua puteranya; berhati-hati dengan golongan sesat ini, yang akan merosakkan kesucian Islam dan zuriat mereka akan sentiasa ada di tulang sulbi ayah-ayah mereka.Salafi jihad turut melakukan hal yang sama. Contohnya, mereka menghalalkantindakanpengeboman bunuh diri tanpa menghiraukan nasib orang awam yang tidak berdosa.

DiMalaysia, walaupun secara relatifnya keadaan masyarakat yang aman tetapi golongan KMM (Kumpulan Militan Malaysia) telah memilih gerakan yang menjurus kepada keganasan. Secara jelasnyamereka sangat mengutamakan aksi keganasan. Beberapa contoh tindakan KMM ini;

a.     a)  KMM ditubuhkan bagi menumbangkan kerajaan menggunakan kaedah revolusi. Mereka berselindung secara rahsia dalamparti PAS yang dianggap satu-satunya platform perjuanganIslam sejati. Hal ini tetap diteruskan secara bersembunyi keranamereka memaklumi PAS tidak akan bersetuju dengan pendekatan revolusi ini.

b.    b)  Mereka menyeludup dan menyimpan senjata dalam kapasiti yang banyak untuk digunakan apabila perlu.

c.      c) Mereka melakukan aksi keganasan dengan mengebom kuil hindu, menyerang balai polis, merompak Southern bank, melakukan pembunuhan Joe Fernades (kononnya bertanggungjawab memurtadkan ramai gadis Melayu), mengancam untuk membunuh

d.     d) Wanita Melayu yang murtad dan cubaan menyerang tentera Navy Amerika yang mendarat diMalaysia.

e.         e)  Mereka terlibat dalam usaha indoktrinasi ahli daripadamasyarakat awam dan pelajar IPT.





Comments