MILITAN TERPESONG DIRESAPI IDEOLOGI SALAH

MILITAN TERPESONG DIRESAPI IDEOLOGI SALAH
Penulis:  Hasliza Hasan
Sumber: Berita

Anak kecil masih memakai lampin yang belum kenal erti hidup sudah diajar memegang senjata api. Bayangkan corak hidup bakal dilaluinya nanti. Apatah lagi hari-hari jiwa mereka diresapkan ideologi salah mengenai matlamat perjuangan atau jihad yang terpesong daripada makna sebenar.
Itu yang sedang berlaku di Syria yang mempunyai dua kem latihan - satu khusus melatih kanak-kanak Kazakhstan dan satu lagi dari negara lain termasuk Malaysia untuk menjadi tentera IS.
Pastinya membimbangkan apabila seramai 123 rakyat Malaysia dikaitkan dengan kumpulan IS dan rangkaiannya di Syria serta Iran. Daripada jumlah itu, 66 dikenal pasti berada di Syria untuk berjuang bersama IS. Lebih membimbangkan, ada yang membawa keluarga termasuk anak bersama.

Timbalan Menteri Dalam Negeri I, Datuk Nurjazlan Mohamed, berkata pembabitan rakyat Malaysia perlu ditangani dengan teliti dan sistematik. Peperangan dan keganasan dilancarkan sesama umat Islam seharusnya dihentikan segera kerana pengertian jihadnya yang salah serta kesan serius terhadap ekonomi, politik dan pencabulan hak kemanusiaan.
"Tidak wajar sama sekali bagi umat Islam di negara kita untuk terbabit dalam kegiatan keganasan dan seterusnya menerima padah serta kesan menyertai IS di negara berkenaan," katanya ketika merasmikan Seminar Negara Islam, Jihad vs Militan anjuran Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ASWAJA), baru-baru ini.

FOLLOW US 👇
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre

"TOGETHER AGAINST EXTREMISM!"

Comments