MILITAN TERPESONG DIRESAPI IDEOLOGI SALAH


[SIRI 2] TAKRIF PERGOLAKAN DI ASIA BARAT
Penulis:  Hasliza Hasan
Sumber: Berita


Katanya, istilah jihad sudah melalui evolusi tersendiri, tetapi sesetengah golongan dalam masyarakat membuat tafsiran tersendiri apabila cuba menakrif pergolakan berlaku di beberapa negara di Asia Barat dalam konteks melakukan jihad.
Yang hadir sama pada seminar itu Timbalan Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN), Datuk Zahari Alias dan Presiden ASWAJA, Zamihan Mat Zin. 
Seminar dengan kerjasama MKN, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bertujuan memberi kesedaran serta pencerahan mengenai maksud Negara Islam dan jihad dalam usaha memastikan masyarakat memahami senario ancaman keselamatan negara kerana penularan pengaruh fahaman ekstremis.
Felo Kanan, Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM), Engku Ahmad Fadzil Engku Ali, dalam pencerahan mengenai Negara Islam, Jihad dan Militan menjelaskan secara terperinci tiga istilah berkenaan serta kekeliruan yang menyebabkan timbul salah faham terhadap maksudnya yang sebenar.
Katanya, jika ada implementasi undang-undang Islam dan terzahir hukum-hakam serta syiar Islam di sesebuah negara, negara itu adalah negara Islam, maka ia menjadi asas jelas Malaysia adalah negara Islam.
"Artikel 3 (1) Perlembagaan Persekutuan menetapkan Islam agama negara. Sekular memisahkan agama dalam kenegaraan, sehubungan itu Malaysia bukan negara sekular. Jelas Malaysia sebuah negara Islam, tetapi masih banyak penambahbaikan boleh dilakukan," katanya.
Dari segi memahami jihad, beliau berkata, makna jihad secara umum ialah berusaha bersungguh-sungguh mentaati Allah SWT, manakala jihad khusus ialah memerangi orang kafir dengan tujuan menegakkan kalimah Allah SWT (kerana agama). Termasuk dalam jihad ialah jihad menuntut ilmu, melawan nafsu, amar makruf nahi mungkar, politik dan ekonomi.
Engku Ahmad Fadzil berkata, dalam memahami makna jihad sekarang antara pendekatan digunakan ialah memahami jihad sebagai aksi menumpahkan darah dan melakukan keganasan termasuk melalui aksi bunuh diri terhadap sesama Islam yang dilabel kafir musyrik atau murtad. 
Katanya, membunuh secara membuta tuli yang didakwa sebagai jihad itu yang memberi imej buruk kepada Islam dan dimaniskan pula dengan ayat al-Quran untuk menjustifikasikan tindakan mereka.
Justeru, beliau mencadangkan dilakukan perubahan terhadap sistem pendidikan untuk memantapkan kefahaman mengenai mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah dengan pengajian tauhid Asya'irah tradisional, tetapi menggunakan gaya penyampaian yang kontemporari serta memasukkan silibus amar makruf nahi mungkar, fiqh jihad dan fiqh taat pemerintah.


FOLLOW US 👇
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre

"TOGETHER AGAINST EXTREMISM!"

Comments