PENDEKATAN FIQH ANTI KEGANASAN: ANALISIS TERHADAP REALITI PENGLIBATAN WANITA MALAYSIA.

PENDEKATAN FIQH ANTI KEGANASAN: ANALISIS TERHADAP REALITI PENGLIBATAN WANITA MALAYSIA.

PENULIS:  Muhd Imran Abd Razak, Mohd Anuar Ramli (PhD), Rahimin Affandi Abdul Rahim (PhD), Muhammad Yusri Yusof @Salleh, Paiz Hassan dan Nurul Khairiah Khalid.
SUMBER: Jabatan Akademi Pengajian Islam Kontemporari, Universiti Teknologi Mara, Cawangan Perak, Kampus Seri Iskandar, Seri Iskandar, Perak Darul Ridzuan, Malaysia.

[ KESIMPULAN ]

Penglibatan wanita dalam kumpulan ekstremisme agama seperti IS perlu dicegah daripada pelbagai sudut termasuklah daripada sudut kefahaman hukum fiqh. Hal ini begitu signifikan kerana realiti faktor penglibatan wanita dalam kumpulan tersebut menunjukkan kejahilan dan naluri kewanitaan telah dieksploitasi dengan berkesan oleh kumpulan IS. Berpandukan suatu pendekatan fiqh yang bersifat wasatiyyah dan anti keganasan, isu-isu hukum terpilih melibatkan wanita dianalis secara kolektif dengan mengambil kira hujah fiqh yang digunakan oleh kumpulan IS bersama pandangan-pandangan ulama silam dan kontempori. Tuntasnya, pendekatan fiqh anti keganasan diharap mampu dijadikan alat counter hukum fahaman esktremisme agama kerana ia menyediakan kayu ukur hukum fiqh yang boleh dianggap esktrem dan interpretasi fiqh yang menepati maksud wasatiyyah seperti yang dianjurkan oleh ajaran Islam.

FOLLOW US 👇
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre

"TOGETHER AGAINST EXTREMISM!"

Comments