TEMBAK MENEMBAK DENGAN KUMPULAN JIHADIS NIGERIA, 2 ASKAR DI CHAD TERBUNUH


TEMBAK MENEMBAK DENGAN KUMPULAN JIHADIS NIGERIA, 2 ASKAR DI CHAD TERBUNUH

Jakarta - Kumpulan tentera dan jihad Chadian di Nigeria terlibat dalam tembak-menembak. Dua tentera terbunuh dalam kejadian itu. "Dua tentera Chadian kehilangan nyawa mereka dalam pertempuran di mana pengganas diusir," kata pegawai tentera yang tidak dinamakan kepada AFP pada hari Jumaat.

Tembak menembak berlangsung pada hari Khamis (10/10) di kampung Ari-Gambori. Insiden itu berlaku selepas tentera menerima laporan mengenai serangan serangan dari kumpulan puak Boko Haram yang dikenali sebagai Negara Islam Wilayah Afrika Barat (ISWAP). Penduduk dari bandar berdekatan, Gajiram, mengesahkan angka kematian dan berkata beberapa pasukan ISWAP terbunuh apabila ditolak.

ISWAP telah meningkatkan serangan terhadap tentera Chadian dalam tempoh dua bulan yang lalu. Minggu lepas, 11 tentera Nigeria terbunuh dan 16 lagi cedera ketika pejuang ISWAP menyerang rondaan tentera di daerah Benisheikh.

Konfederasi selama sedekad telah membunuh 35,000 orang dan sekitar 2 juta telah melarikan diri dari timur laut Nigeria. Keganasan telah merebak ke jiran Niger, Chad dan Cameroon, mendorong pembentukan koalisi tentera serantau untuk melawan pemberontak.

Sumber: Detik News- 12 OCT 2019

FOLLOW US 👇
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre

"TOGETHER AGAINST EXTREMISM!"

Comments