BAHAYA SYIAH KEPADA AQIDAH, SYARIAH, AKHLAK, UMMAH DAN NEGARA. Oleh Ustaz Mohd Asri Yusof.
.
BAHAGIAN 3: BAHAYA KEPADA AKHLAK.
3.1 Kebiadaban Dan Penghinaan
3.1.1 Kebiadaban dan penghinaan terhadap Nabi-nabi
dan Rasul- Rasul.
Orang-orang
Syiah dan orang-orang yang diracuni fikirannya oleh fahaman Syiah pasti akan
berslfat biadab terhadap Nabi- nabi dan Rasul-rasul.
Mulla
Baqir Al-Majlisi meriwayatkan dalam kitabnya Biharu Al-Anwar (secara dusta)
daripada Nabi s.a.w. bahawa Nabi s.a. w berkata kepada Ali, “Wahai Ali ! Engkau memiliki apa yang tidak dimiliki olehku, Fatimah isterimu,
sedangkan aku tidak mempunyai isteri yang seumpamanya. Daripadanya engkau
memperolehi dua anak lelaki yang mana tidak ada bagiku dua orang anak lelaki
seumpamanya. Khadijah pula ibu mertuamu sedangkan aku tidak mempunyai ibu
mertua yang penyayang seumpamanya. Aku sendiri bapa mertuamu. Sedangkan aku
titiak mempunyai bapa mertua yang penyayang seperti bapa mertuamu. Ja’far
adalah saudaramu sedangkan aku tidak mempunyai saltdara seumpama Jaafar.
Fatimah Al-Hasyimiyyah adalah ibumu, di mana akanku dapat ibu seumpamanya.”
( Kitab Fi bihar
al-Anwar-Kitab al-Syahadah, J.5 hal. 511).
Al-Kulaini
menyebut bahawa darjat Imamah adalah lebih tinggi daripada darjat Kenabian,
Kerasulan dan Khullah. Untuk maksud itu dia (Al-Kulaini) telah berdusta atas
nama Jaafar As-Sadiq, bahawa beliau berkata, "Sesungguhnya Allah menjadikan Ibrahim sebagai hamba sebelum
menjadikan Ibrahim sebagai Nabi dan menjadikannya sebagai Nabi sebelum
menjadikannya sebagai Rasul dan sesungguhnya Allah telah menjadikannya sebagai
Rasul sebelum menjadikannya sebagai Khalil dan sesungguhnya Allah menjadikannya
sebagai Khalil sebelum menjadikannya sebagai Imam.” (Kitab al-Hujjah Min
al-Kafi, J.1 hal. 175).
Al Kulaini meriwayatkan lagi daripada Saif al-Tammar bahawa beliau
berkata, “Kami pernah bersama Abu
Abdillah a.s. dalam satu kumpulan di Hijir lsmail, maka Abu Abdullah berkata,
“Adakah mata-mata gelap mengikut kita?" kamipun berpaling ke kanan dan ke
kiri, tidak kelihatan kepada kami sesiapapun. Maka beliaupun berkata, “Demi
Tuhan Ka'bah! Demi Tuhan binaan ini: ( 3 kali) kiranya aku berada di antara Musa dan Khidir a.s. tentu aku
menceritakan kepada mereka berdua bahawa aku lebih 'alim daripada mereka berdua
apa yang tidak diketahui oleh mereka kerana sesungguhnya mereka telah
dikurniakan ilmu tentang masa lampau tetapi mereka berdua tidak dikurniakan
ilmu tentang apa yang akan terjadi dan apa yang berlaku sampai hari qiamat. "
(Usul al-Kafi, J.1 hal. 261)
Diriwayatkan juga daripada Jaafar As-Sadiq, “Sesungguhnya aku mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi. Aku
mengetahui apa yang ada di Syurga dan di Neraka. Aku mengetahui ilmu tentang
zaman silam dan ilmu tentang zaman akan datang." (lbid).
Mereka menganggap bala yang menimpa Nabi Ayyub dan Nabi Yunus yang
ditelan ikan sehingga terpaksa terkurung di dalam perut ikan sampai beberapa
lama itu, tidak kerana sebab lain melainkan kerana mereka mengingkari walayah
Ali (Tafsi r Nur al-Thaqalayn, J.3,
hal. 435)
3.1.2 Kebiadapan dan
Penghinaan Terhadap Isteri-Isteri Nabi s.a.w.
Mulla
Baqir al-Majlisi mengadakan satu bab yang khusus dalam kitabnya, Hayat al-Qulub bertajuk "Bab Yang ke-55 pada menyatakan
Kecelakaan Aisyah dan Hafsah. " J .2 hal. 610-612. Di dalam bab ini berkali-kali pengarangnya
mengatakan Aisyah dan Hafsah sebagai munafik dan kafir. Beliau mengemukakan
riwayat yang kononnya muktabar bahawa Aisyah dan Hafsahlah yang telah meracuni
Nabi s.a.w. sehingga mengakibatkan kewafatan baginda. Al-Aiyyasyi telah meriwayatkan dengan sanad yang muktabar daripada Imam
Ja'afar Sadiq bahawa Aisyah dan Hafsah telah membunuh Rasulullah s.a.w. dengan
meracuni baginda.
Di satu tempat yang lain di dalam kitab yang sama Mulla Baqir Al
Majlisi meriwayatkan daripada tokoh tafsir Syiah yang terkemuka daripada
kalangan Mutaqaddimin iaitu Ali ibn Ibrahim al-Qummi bahawa Sayyidina Abu Bakar
dan Sayyidina Umar bersama anak perempuan mereka masing-masing telah mengadakan
pakatan membunuh Nabi s.a.w. dengan meracuni baginda, begini bunyinya, "maka dua munafik lelaki itu dan dua munafik
perempuan itu ( Aisyah dan Hafsah)
telah mengadakan pakatan untuk melnbunuh baginda dengan memberikan racun kepada
Baginda. " (Ibid).
3.1.3 Kebiadapan dan penghinaan terhadap
sahabat-sahabat Rasulullah s.a. w. yang lain
Golongan Syiah
mempercayai bahawa para sahabat telah murtad sepeninggalan Rasulullah s.a.w. kecuali tiga atau empat
orang daripada kalangan mereka. Tidak ada lagi kebiadapan dan penghinaan yang
lebih dahsyat daripada.
Al-Kulaini
yang dianggap sebagai Bukhari di kalangan Syiah telah meriwayatkan bahawa para
Sahabat telah murtad sepeninggalan Nabi kecuali tiga daripada mereka, iaitu
Miqdad bin Aswad, Abu Zaral-Ghifari dan Salman al-Farisi (Al Rawdah Min al Kafi, J. 8, hal 245).
Perkara
yang sama telah disebut oleh Al-Majlisi yang dianggap sebagai Khatimatu
Al-Muhaddithin di kalangan Syiah yang bermaksud: “Para sahabat semuanya binasa selepas wafat Rasulullah s.a.w. kecuali
tiga orang iaitu Abu Zar, Miqdad dan Salman”. (Hayat al Qulub, J. 2, hal 640).
IKUTI KAMI 👇
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre
"BERSAMA MENENTANG EKSTREMIS!"
Comments
Post a Comment