BAHAYA SYIAH KEPADA AQIDAH, SYARIAH, AKHLAK, UMMAH DAN NEGARA.
Oleh Ustaz Mohd Asri Yusof.
BAHAGIAN 3: BAHAYA KEPADA AKHLAK (SAMBUNGAN)
3.2 Antara
ciri yang tidak dapat dipisahkan daripada Syiah ialah "Taqiyyah".
Taqiyyah pada hakikatnya ialah berdusta dan
berbohong. Ulamak Islam di zaman lampu tidak mahu menerima riwayat yang
dikemukakan oleh mereka lantaran jelas mereka mengamalkan pembohongan dan
kerana itu Imam Syafie berkata, "Tidak pemah aku melihat golongan yang
menurut hawa nafsu yang lebih pembohong daripada golongan Syiah".
3.2.1 Syiah
ada meriwayatkan hadith daripada lmam mereka tentang pentingnya mengamalkan
taqiyyah dan tiada agama bagi orang yang tidak mengamalkan taqiyyah.
Al-Kulaini meriwayatkan dalam kitabnya
Al-Kafi bahawa Jaafar As-Sadiq berkata, "Taqiyyah adalah antara ajaran
agamaku dan agalna nenek moyang-ku. Tiada agama bagi orang yang tidak
mengamalkan taqiyyah ". (Al-Kafi, J.2 hal. 223).
3.2.2 Taqiyah
adalah amalan yang disukai oleh imam ma'sum dan satu amalan yang meninggikan
darjat seseorang di sisi Allah. Al-Kulaini meriwayatkan lagi daripada Ja'far
al-Sadiq bahawa beliau berkata, “Demi Allah, tiada sesuatu di atas muka bumi
ini yang disukai olehku daripada Taqiyyah ".
3.2.3 Sesungguhnya
seseorang yang mengamalkan Taqiyyah akan di angkat darjatnya oleh Allah dan
Allah merendahkan darjat orang yang tidak mengamalkannya.
Al-Kulaini meriwayatkan daripada Abu
Abdillah bahawa beliau berkata, “Allah mengangkat darjat orang yang mempunyai
Taqiyyah dan merendahkan orang yang tidak mempunyai Taqiyyah". (Usul al
Kafi, J.2 Hal 217).
3.2.4 Taqiyyah
perlu dilakukan dalam kebanyakan kehidupan beragama sehingga ia diamalkan dalam
sembilan persepuluh kehidupan beragama.
Al-Kulaini meriwayatkan lagi daripada
Ja'far al-Sadiq bahawa beliau berkata, "Sesungguhnya sembilan persepuluh
agama terletak dalam Taqiyyah, tiada agama bagi orang yang tidak
bertaqiyyah". Taqiyyah boleh dilakukan dalam semua hal, kecuali dalam
masalah nabiz dan menyapu khuf.
3.2.5 Bahkan
ajaran agama Syiah sebenarnya ditegakkan di atas taqiyyah. Al-Kulaini
meriwayatkan daripada Ja'far al Sadiq bahawa beliau berkata, "Sesungguhnya
kamu berada di atas agama yang sesiapa menyembunyikannya akan dimuliakan Allah
dan sesiapa menyebarkannya akan dihina Allah". ( Al Kafi, J.2, hal 222).
3.2.6 Taqiyyah
adalah sesuatu yang wajib diamalkan oleh seseorang yang berfahaman Syiah.
Seterusnya akan terkeluar daripada Syiah jika tidak mengamalkannya.
Diriwayatkan daripada Imam kelapan Ali bin Musa bahawa beliau berkata, “Tiada
agama bagi orang yang tidak wara' dan tiada iman bagi orang yang tidak
bertaqiyyah. “Maka beliau ditanya, “Wahai cucunda Rasulullah, sampai bilakah
(perlu bertaqiyyah) ? Beliau menjawab, " Sampai hari tertentu, iaitu hari
munculnya Imam Mahdi. Sesiapa yang tidak mengamalkan taqiyyah sebelum keluarnya
Imam Mahdi, bukanlah dia daripada kalangan kami ". ( Kasyf al-Ghummah
Al-Ardabili, hal 341).
3.2.7 Kadang-kadang
orang-orang Syiah berdalih dengan berkata bahawa taqiyyah itu bukanlah satu
amalan yang bercanggah dengan Islam kerana seseorang boleh mengucapkan kalimah
kufur dalam keadaan terpaksa dan dikerasi seperti yang berlaku kepada Ammar ibn
Yasir.
Tetapi sebenarnya ini hanya dolak dalih
mereka kerana terlalu banyak riwayat Syiah yang mengemukakan contoh amalan
taqiyyah dalam keadaan tiada sebarang tekanan dan paksaan.
Antaranya ialah riwayat yang dikemukakan
oleh Al-Kulaini daripada Muhammad bin Muslim bahawa beliau berkata, "Aku
masuk untuk menemui Abu Abdillah (JaafarAs-Sadiq a.s.) ". Pada ketika itu
di sisinya ada Abu Hanifah, lalu aku berkata kepadanya, " Semoga diriku
dijadikan tebusan untukmu. Aku telah bermimpi suatu mimpi yang aneh. "Maka
beliaupun berkata kepadaku, 'Wahai Ibn Muslim, kemukakanlah mimpimu itu.
Sekarang ada orang yang arif tentangnya di sini. ' "Sambil dia
mengisyaratkan dengan tangan ke arah Abu Hanifah. Aku pun menceritakan, 'Aku
bermimpi aku masuk ke dalam rumahku. Tiba-tiba keluar isteriku dengan membawa
banyak buah badam dan dihemburkannya buah badam itu kepadanya. Aku berasa
sungguh hairan dengan mimpiku ini'.
Maka Abu Hanifah pun menta'birkan mimpiku
dengan berkata, "Engkau akan bertengkar dan berhadapan dengan orang- orang
yang bangsat berhubung dengan harta pusaka isterimu, tetapi selepas engkau
mengalami susah payah engkau akan juga mendapat hajatmu daripada harta pusaka
itu, Insyaallah '. "
Mendengar ta'bir itu Abu Abdillah (Ja'far
al Sadiq) pun berkata, “Demi Allah! tepat ta'birmu itu, Wahai Abu Hanifah.
Muhammad bin Muslim", Tidak lama kemudian Abu Hanifah pun keluar dari
sisinya (Jaafar Sadiq). Lalu berkata kepadanya,. “Semoga diriku di jadikan
tebusan untukmu. Aku tak suka kepada Ta'bir nasibi ini, “lalu ia berkata,
" Wahai lbn Muslim: Semoga Allah tidak memburukkan padahmu!. Tab’bir
mereka tidak akan menepati ta'bir kita dan ta'bir kita pula tidak akan menepati
ta'bir mereka, ta 'bir mimpimu yang sebenar bukanlah seperti yang
diceritakannya. Muhammad bin Muslim berkata, "Akupun berkata kepadanya
(Jaafar As-Sadiq); Semoga diriku dijadikan tebusan untukmu. Bagaimana dengan
katamu tadi (kepada Abu Hanifah), 'tepat ta'birmu' dan engkau bersumpah pula
atas ta'birnya padahal dia salah? beliau berkata, "Memang benar aku
bersumpah tadi dan mengatakan ia tepat, tetapi tepat salah." (Ar-Rawdah
Min Al-Kafi, J.8 hal 292).
Kita semua maklum Abu Hanifah bukannya
seorang penguasa dan pemerintah yang perlu digeruni dan ditakuti bahkan dia
adalah salah seorang yang tidak disenangi oleh pihak penguasa, tetapi apakah
yang mendorong Jaafar As Sadiq bersikap demikian jika tidak untuk menghidupkan
amalan taqiyyah.
3.2.8 Khomeini
sendiri mengajar Syiah mengamalkan taqiyyah ketika membicarakan tentang
perkara-perkara yang membatalkan solat, katanya, “Perkara kedua (yang
membatalkan sembahyang) ialah takfir iaitu meletakkan satu tangan di atas
tangan yang lain ( dakap qiam) seperti yang dilakukan oleh orang-orang bukan
daripada kalangan kita. Tetapi tidak mengapa melakukannya dalam keadaan
taqiyyah.” (Tahrir al-Wasilah J.1 hal 186).
Dia berkata lagi, "Dia sengaja
mengucapkan 'Amin' selepas selesai membaca Fatihah (juga membatalkan
sembahyang) kecuali kerana taqiyyah, tidak mengapa mengucapkannya ".
(Tahrir al Wasilah J.1 hal 190).
Comments
Post a Comment