BAHAYA SYIAH KEPADA AQIDAH, SYARIAH, AKHLAK, UMMAH DAN NEGARA
Ustaz Mohd Asri Yusof
[ SIRI 2 ]: BAHAYA KEPADA SYARI'AT
Sememangnya musuh-musuh Islam yang
merupakan pengasas Syiah melalui ajaran yang diada-adakan oleh mereka bermaksud
supaya diketepikan dan diperkecilkan syari'at yang dibawa oleh Nabi s.a.w,
sebaliknya syari'at yang dikemukakan
oleh mereka tentu sekali akan bertentangan dengan Al-Quran dan Al-Sunnah.
1. Al-Quran
menyatakan bahawa seseorang akan diberi balasan dan ganjaran mengikut amal yang
dilakukan olehnya (Al- Naml ayat 39). Seseorang manusia tidak menanggung dosa
seseorang yang lain (Al- An'am ayat 164). Tiap-tiap diri bertanggungjawab atas
apa yang telah dibuatnya (Al- Muddaththir, ayat 38), orang-orang yang tidak
sembahyang akan dimasukkan ke dalam neraka (Al Muddaththir ayat 41 dan 42) dan
orang-orang yang menyengutukan Allah dengan sesuatu yang lain dan membunuh
orang-orang yang tidak bersalah dan orang-orang yang berzina akan diisi ke
dalam neraka pada hari qiamat nanti kecuali mereka yang bertaubat, beriman dan
mengerjakan.
2. Golongan
Syi'ah juga tidak memandang berat terhadap sembahyang, zakat dan haji kerana
mereka ada meriwayatkan daripada Ja’afar al-Sadiq bahawa beliau berkata:
“Sesungguhnya Allah menghindarkan azab dan kebinasaan daripada orang yang tidak
sembahyang daripada kalangan kita dengan orang yang sembahyang daripada Syiah
kita. Dan sesungguhnya Allah menghindarkan (azab dan siksaan) daripada Syi’'ah
yang tidak mengeluarkan zakat dengan syi'ah kita yang mengeluarkan zakat, dan
sesungguhnya Allah menolak azab dan siksaan daripada Syi’ah kita yang tidak
mengerjakan haji dengan syi'ah kita yang mengerjakannya " (Tafsir
al-Qummi. J.1 hal. 83 dan 84 dan Tafsir al Ayyasyi. J.1 hal. 135).
Mereka tidak memandang berat terhadap
sembahyang, zakat dan haji kerana sudah mencukupi jika segolongan yang
mengerjakan sembahyang dan menunaikan haji. Tetapi disebalik pandangan mereka
yang sepi terhadap ajaran dan syari'at yang ditekankan dan digalakkan oleh
Rasulullah s.a.w. untuk dikerjakan, mereka mengadakan syari'at yang lain
sebagai gantinya.
Mereka di galakkan supaya mengerjakannya
dan diperbanyakkan pula fadhilat dan keutamaan orang yang mengerjakannya iaitu
syari’at cintakan Ahlul Bait, ziarah kubur para imam, mengisi dan meratapi
kematian mereka, menyebarluaskan perhubungan seks yang bebas atas nama kahwin
mut’ah, mewajibkan khumus atas nama imam mereka yang ghaib, mengutamakan tanah
karbala berbanding dengan tanah Mekah dan Madinah, menambah ucapan syahadah
dalam azan dan lain-lain lagi.
3. Untuk
membuktikan syariat yang diada-adakan oleh mereka itu, mereka mengembangkan
riwayat-riwayat (yang direka oleh mereka) dan mentakwilkan ayat-ayat sebagai
alasan syar’i atau sebagai surat-surat pengampunan dan keredaan daripada pihak
Allah dan Nabi untuk masuk ke syurga.
• Mereka
meriwayatkan bahawa menziarahi Husin a.s. (kuburnya) menyamai seratus haji
mabrur dan seratus umrah yang diterima Allah. (Al- Irsyad-Syikh Mufid, hal.
252).
• Mereka
meriwayatkan juga bahawa Nabi ada bersabda: "Seseorang yang menziarahi
Husin selepas kematiannya pastilah dia mendapat syurga". (Ibid).
• Untuk
mendapat syurga, seseorang yang tidak mampu menziarahi kuhur Sayyidina Husin,
cukuplah dia menangis kesyahidan beliau sebagaimana yang diriwayatkan daripada
Muhammad al-Baqir bahawa beliau berkata, “tidak jatuh setitik air mata kerana
menangisi Al-Husin melainkan pasti Allah akan mengampunkan dosa seseorang itu
walaupun banyaknya dosa itu seperti buih-buih di laut dan pastilah dia mendapat
syurga” ( Jila al-Uyun-al Majlisi, J.2. hal 464-468).
4. Islam
mengadakan institusi perkahwinan demi menjaga keturunan manusia dan kemurnian
hidup berkeluarga dalam satu ikatan tanggungjawab tetapi sebaliknya Syi'ah mahu
menghidupkan amalan jahiliah atas nama Islam dengan mengemukakan Syari'ah
mut'ah, meminjam dan menyewakan seks dan menghalalkan amalan kaum Lut dengan
isteri-isteri mereka. Kedudukan mut'ah ini begitu penting dalam Syi'ah kerana
tidak dikira seseorang itu sebagai Syi' ah selagi ia tidak menganggap halal
amalan mut'ah.
• Untuk
menggalakkan amalan mut' ah ini mereka mengadakan sekian banyak hadith palsu
atas nama para Imam mereka yang dua belas dan kepada Nabi s.a.w sendiri di mana
mereka meriwayatkan daripada Nabi bahawa baginda bersabda: "Sesiapa yang
keluar dari pada dunia (mati) dalam keadaan tidak pernah melakukan mut'ah, dia
akan datang pada hari kiamat dalam keadaan rompong"(tidak ada hidung).
• Perkahwinan
mut'ah tidak memerlukan kepada saksi, wali dan perisytiharan (Tahdhib Al-Ahkam,
J.7 hal 254; An-Nihayah, hal 489). la boleh dilakukan antara seorang perempuan
dengan seorang lelaki di mana-mana sahaja, boleh dilakukan dengan perempuan
Majusi, Nasrani dan Yahudi dan dengan perempuan pelacur sekalipun seperti kata
Khomeni di dalam kitabnya Tahrir Al- Wasilah, J.2 hal 292 dan tidak perlu
disoal dan diambil tahu sama ada perempuan itu mempunyai suami atau tidak (al-Nihayah
al- Thusi, hal. 489; Tahdhib al-Ahkam, J.7 hal 253).
• Perempuan
boleh dikahwini secara mut'ah mengikut Syiah tanpa had. la tidak terbatas
sampai empat orang sahaja, tetapi mengikut apa yang mereka riwayatkan daripada
Ja'far al Sadiq, beliau ada berkata, "Berkahwinlah dengan mereka secara
mut' ah walaupun sampai seribu orang kerana mereka itu termasuk di antara
perempuan yang disewakan". (Al-Istibar, J.3 hal 147; Tahdhib Al Ahkam, J.7
hal 259).
• Mas
kahwin untuk nikah mut'ah pula tidak terlalu besar, hanya memadai dengan
segenggam gandum atau segenggam makanan atau buah tamar, (Al Furu Min al Kafi,
J.5 ha1457; Tahdhib al Ahkam, J .7 hal 260).
• Selain
daripada itu seseorang lelaki boleh berkahwin secara mut'ah dengan seorang
perempuan beberapakali sebagaimana yang diriwayatkan daripada Ja'far al-Sadiq
bahawa beliau berkata, "Tidak mengapa, seseorang boleh melakukan mut'ah
dengan seorang perempuan seberapa kali yang dikehendakinya". (Al-Furu' Min
al- Kafi, J.5, hal 460).
IKUTI KAMI 👇
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre
.
"BERSAMA MENENTANG EKSTREMIS!"
Comments
Post a Comment