BALU ANGGOTA MILITAN DAISH SEDIA DIHUKUM



“SAYA ingin pulang ke Malaysia...Keadaan di sini (Syria) tak (tidak) sesuai untuk membesarkan anak. Saya perlu pulang...”
.
Itu antara pengakuan salah seorang rakyat Malaysia yang mengikut suaminya menyertai kumpulan militan Daish menyatakan kesediaan untuk pulang dan bersedia menerima apa saja bentuk pemulihan atau hukuman mengikut lunas undang-undang negara.
.
Wanita terbabit menyatakan hasrat untuk pulang ketika menghubungi Panel Deradikalisasi, Dr Ahmad El Muhammady, baru-baru ini dan individu berkenaan antara puluhan rakyat tempatan yang masih tinggal di sekitar Syria atau Iraq.
.
Dr Ahmad berkata, kebanyakan rakyat negara yang menyatakan hasrat untuk pulang adalah golongan wanita yang kematian suami dan mengikut tradisi Daish, balu ini dikahwinkan dengan rakan kepada suaminya.
.
“Wanita ini turut menyatakan bahawa dia lebih rela mati di dalam penjara di negara sendiri berbanding mati di negara orang kerana sekurang-kurangnya, keluarga boleh menziarahi jenazahnya.
.
“Situasi sama turut berlaku terhadap balu kepada Allahyarham Wanndy (Muhammad Wanndy Mohd Jedi) iaitu Nor Mahmudah (Nor Mahmudah Ahmad, 31) yang turut bersedia untuk pulang.
.
“Saya difahamkan, ketiga-tiga anaknya sudah terkorban dan selepas itu dia berkahwin dengan rakan kepada arwah serta dikurniakan seorang anak,” katanya.
.
Menurutnya, Nor Mahmudah menyatakan hasrat perlu pulang ke Malaysia untuk menyelamatkan anaknya itu selepas dia kehilangan tiga anak lain ketika peperangan berlaku di Syria.
.
Katanya, rakyat Malaysia yang berada di negara bergolak itu hidup dalam ketidaktentuan selepas kejatuhan Daish akibat serangan daripada beberapa negara lain.
.
“Masyarakat kita jangan khuatir berhubung kepulangan rakyat tempatan yang menyokong kumpulan militan ini kerana saya yakin pihak berkuasa sudah mempunyai kaedah serta perancangan yang sangat rapi.
.
“Ia termasuk proses saringan serta pemulihan jika didapati seseorang individu itu terbabit secara aktif dalam gerakan militan berkenaan,” katanya.
.
Sumber: Harian Metro – 24 Dis 2019
📌 https://bit.ly/34Ue97k


IKUTI KAMI:

"BERSATU MENENTANG KEGANASAN!"

Comments