BOKO HARAM MEMBUNUH 19 PENYERANG NIGERIA DI CLASHES



Kano, Nigeri - Boko Haram jihadists menembak turun 19 gembala lembu Sabtu di timur laut Nigeria, sumber militan awam dan penduduk memberitahu AFP pada hari Ahad. Penggagas etnik Fulani, yang dikepung oleh serangan bersenjata yang menargetkan lembu mereka, mengejar Boko Haram, mencetuskan pertempuran di luar desa Fuhe, berhampiran Ngala dekat sempadan dengan Cameroon.

"Para pemberontak membunuh 19 orang pengembala dalam pertempuran," kata pemimpin militia anti-jihad Umar Kachalla kepada AFP.

Badan pembunuh yang dibunuh dibawa ke polis oleh anggota militia, kata Kachalla. Para pendaki sebelum ini menangkis serangan oleh pejuang Boko Haram yang menyerang kampung itu untuk mencuri ternakan, membunuh salah seorang militan, kata Mada. Para penggembala kemudian memutuskan untuk mengejar jihad dan melawan mereka "sekali dan untuk semua", kata Mada, tetapi terkejut. "Penggembala itu ditakdirkan oleh lelaki bersenjata yang lebih baik bersenjata Boko Haram," katanya.

Jihad kemudian kembali ke kampung Fuhe dan membakar rumah dan bekalan makanan sementara lembu melarikan diri, menurut penduduk Ngala, Abubakar Yusuf, yang melihat mayat di balai polis. Boko Haram semakin ditargetkan petani, peternak dan pembalak, menuduh mereka mengintip dan menyampaikan maklumat kepada tentera dan milisi setempat yang memerangi mereka.

Mereka juga telah menyerang komuniti penggembala, merampas lembu - komoditi berharga di rantau ini - untuk membiayai operasi mereka. Boko Haram dan saingannya Negara Islam Wilayah Afrika Barat (ISWAP) diketahui beroperasi di kawasan sekitar Ngala dan bandar Gamboru. ISWAP telah memberi tumpuan kepada menargetkan pemasangan tentera dan tentera sejak 2018 manakala puak Boko Haram terkenal kerana serangan sembarangan terhadap orang awam.

Bagaimanapun, ISWAP telah dipersalahkan kerana serangan terbaru terhadap orang awam. Pada bulan Ogos 2014, Boko Haram merampas Ngala dan Gamboru, sebuah hab perdagangan, tetapi tentera Nigeria mengambil semula kedua-dua bandar pada bulan September 2015 dengan bantuan tentera Chadian. Walaupun penangkapan semula kawasan itu, pejuang jihad terus melancarkan serangan sporadis, menyerang tentera dan kenderaan, serta menyerang dan menculik petani.

Pada bulan November tahun lalu Boko Haram menculik kira-kira 50 penebang di kampung Bulakesa di luar Gamboru. Konflik selama ini telah menewaskan 35,000 orang dan berpindah sekitar dua juta orang dari rumah mereka. Keganasan itu telah merebak ke jiran Niger, Chad dan Cameroon, mendorong pembentukan koalisi tentera serantau untuk melawan jihad.


Sumber: Voanews.com- 15 Disember 2019

FOLLOW US:
https://facebook.com/alhaqcentremalaysia
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre

"UNITED AGAINST EXTREMISM!"

Comments