CHAD: 'LEBIH DARIPADA SEDOZEN YANG TERBUNUH DALAM SERANGAN BOKO HARAM'


Lebih daripada sedozen orang terbunuh dalam serangan Boko Haram di sebuah perkampungan nelayan di barat Chad pada hari Selasa, kata seorang pegawai kerajaan.
.
"Terdapat 14 orang mati, lima orang cedera dan 13 yang hilang dalam serangan itu" berhampiran kampung Kaiga di pinggir Tasik Chad, Imouya Souabebe, pengawas wilayah itu, kepada agensi berita AFP pada hari Rabu.
.
Kaiga terletak di tanah rawa di rantau yang terpencil dan luas di mana sempadan empat negara - Cameroon, Chad, Nigeria dan Nigeria - bertemu.
.
Kampung ini terletak kira-kira 60km (35 batu) dari sempadan dengan Nigeria timur laut, papan luncur untuk serangan dan penculikan Boko Haram di negara-negara jiran.
.
"Kami tahu bahawa sentiasa terdapat elemen Boko Haram yang bergerak di sekitar kawasan (sempadan), jadi mereka berada di belakang serangan ini," kata Souabebe.
.
"Penyerang pertama datang dalam kumpulan kecil dan kemudian membawa bala bantuan untuk menyerang nelayan," katanya.
.
Gabenor rantau itu, Noki Charfadine, memberikan korban sekurang-kurangnya sembilan orang mati. Beliau berkata serangan itu berlaku di "zon merah, di mana memancing dilarang".
.
Boko Haram melancarkan kempen bersenjata di Nigeria timur laut pada tahun 2009, membunuh puluhan ribu orang dan menyebabkan jutaan orang melarikan diri.
Penyebaran keganasan ke Chad, Cameroon dan Niger telah mendorong pembentukan koalisi tentera serantau, kekuatan G5 Sahel, untuk melawan kumpulan bersenjata.
.
Presiden Perancis Emmanuel Macron baru-baru ini menangguhkan satu sidang kemuncak utama yang memberi tumpuan kepada operasi ketenteraan Perancis di rantau Sahel sehingga awal tahun depan, selepas pejuang pemberontak membunuh sekurang-kurangnya 71 askar di Niger minggu lepas.
.
Sidang kemuncak itu pada mulanya telah dijadualkan pada 16 Disember di Pau selatan Perancis di Pau dengan penyertaan ketua negara Mali, Burkina Faso, Chad, Niger dan Mauritania.

Perancis mempunyai pasukan 4,500-kuat yang digelar Barkhane yang menyokong lima negara yang berperang melawan kumpulan bersenjata.


Source: Aljazeera- 19 Disember 2019


FOLLOW US:
https://facebook.com/alhaqcentremalaysia
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre

"UNITED AGAINST EXTREMISM!"

Comments