MISUARI BERJANJI UNTUK MEMBANTU MESIR MENGHANCURKAN ABU SAYYAF


DAVAO CITY, Filipina - Pengasas Front Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) Nur Misuari berikrar untuk membantu pasukan tentera selepas Kumpulan Abu Sayyaf, ketua sekuriti keselamatan kerajaan yang terkenal kerana serangan bom dan pemenggalan tawanan mereka.
.
Misuari, 80, membuat janji ini berikutan pelantikannya pada hujung minggu sebagai utusan ekonomi khas mengenai hal ehwal Islam kepada Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC). Presiden Duterte dan Misuari, bersama-sama dengan pembantunya, bertemu di sini pada malam Jumaat, pertemuan pertama jawatankuasa penyelarasan kerajaan-MNLF yang baru ditubuhkan.
.
Misuari berkata beliau akan membantu usaha kerajaan untuk menghapuskan ancaman dari kumpulan-kumpulan keganasan di Mindanao, terutamanya di wilayah pulau Sulu, yang dianggap sebagai bailiwick MNLF di mana Kumpulan Abu Sayyaf, ditubuhkan pada tahun 1991 oleh pendakwah Islam Abdurajak Janjalani, telah diketahui untuk beroperasi.
.
"Tiada tempat untuk mereka pergi. Kami boleh memberi jaminan kepada Presiden bahawa MNLF akan menyokong sepenuhnya resolusi masalah ini. Percayalah kepada kami betapa berkesannya kami, "kata Misuari dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pejabat Penasihat Presiden mengenai Proses Damai (OPAPP).
.
Setiausaha OPAPP Carlito Galvez Jr. berkata pasukan tentera, polis dan MNLF atas alasan boleh menubuhkan usaha penyelarasan rapat melalui jawatankuasa menyelaras keamanan untuk mengejar kumpulan keganasan.
.
Abu Sayyaf yang berjanji setia kepada Negara Islam telah bergabung dengan Kumpulan Maute dalam upaya sia-sia untuk membentuk khalifah di Marawi City pada tahun 2017.
.
Misuari didakwa dengan pemberontakan dan pelanggaran undang-undang kemanusiaan antarabangsa selepas pejuang MNLF yang setia kepada beliau melancarkan pertentangan Zamboanga 2013 yang menyebabkan 137 orang mati, 251 cedera dan lebih 100,000 orang awam yang dipindahkan.
.
Beliau digulingkan sebagai pengerusi MNLF pada tahun 2000 dan digantikan oleh "MNLF Council of 15" yang mempersoalkan "prestasi yang tidak mencukupi" sebagai gabenor kawasan Autonomi Islam Mindanao (ARMM), sebuah entiti politik yang digantikan oleh sekarang Wilayah Autonomi Bangsamoro di Mindanao Muslim (BARMM).
.
Misuari memerintah sebagai gabenor daerah ARMM dari 30 September 1996 sehingga dia meninggalkan Sulu untuk Sabah, Malaysia, pada bulan November 2001 setelah memimpin pemberontakan. Dia ditangkap di sana dan kembali ke negara itu pada bulan Januari 2002.
.
Dia masih menghadapi tuduhan pemberontakan dan rasuah, tetapi mahkamah memberinya kebebasan sementara pada bulan Oktober 2016 "untuk membolehkan dia menghadiri ceramah damai dengan kerajaan." ??

.
.
Sumber: inquirer.net – 16 Disember 2019

FOLLOW US:

"UNITED AGAINST EXTREMISM!"

Comments