GERAKAN EKTREMIS DI MALAYSIA
PART 2.1 : LATAR BELAKANG KUMPULAN EKSTREMIS DI MALAYSIA
PENULIS: HANIF YUSABRA YUSUF
Pengalaman perjalanan sejarah negara ini
turut membuktikan perbezaan etnik, budaya dan agama, mungkin boleh melahirkan
suasana salah-faham, ketegangan dan juga konflik (Mansor, 2005). Kemakmuran dan
kesejahteraan di negara ini tidak harus diambil sambil lewa kerana ianya masih
terdedah dan tetap berisiko kepada elemen-elemen ekstremisme dan juga
radikalisme. Perbuatan mengeksploitasi isu-isu sensitif dengan menghasut dan
menimbulkan kemarahan dan kebencian ternyata boleh menggugat kestabilan negara.
.
Elemen-elemen luaran dan kecenderungan
masyarakat untuk menyokong fahaman ekstrem sama ada yang condong kepada
aktiviti keganasan tidak boleh dipandang remeh. Ini terbukti apabila kemunculan
beberapa kumpulan ekstremis dan radikal yang telah dikesan selepas Malaysia
mencapai kemerdekaan. Pada penghujung 1960an dan pada 1970an, Malaysia telah
berhadapan dengan beberapa aktiviti militan termasuk perbuatan menyerang dan
merusuh, berpunca daripada konflik etnik dan ketidakstabilan masyarakat pada
ketika itu (Tan, 2003).
.
Peristiwa rusuhan kaum 13 Mei 1969 telah
membawa kesan buruk terhadap usaha pemupukan budaya perpaduan di Malaysia dan
meninggalkan kesan terhadap politik, ekonomi dan sosial masyarakat Malaysia.
Tunku Abd. Rahman, Perdana Menteri Malaysia pertama, di dalam bukunya May I3:
Before and After,1969, telah menyatakan bahawa elemen-elemen komunis dan kongsi
gelap Cina telah bertanggungjawab dalam menyemarakkan api perkauman sehingga
berlakunya tragedi berdarah 13 Mei 1969.
.
Revolusi Iran yang berlaku pada tahun 1978
membawa kepada perubahan sistem pemerintahan monarki kerajaan Iran kepada sistem
Republik Islam. Revolusi tersebut telah turut memberi impak kepada gerakan
ekstremis di Malaysia. Keruntuhan dinasti autokratik Pahlavi yang disokong AS
melalui Revolusi Iran yang diketuai oleh Ayatollah Khomeini telah menyuntik
semangat baru kepada gerakan Islam sedunia termasuk Malaysia.
.
Kebanyakan pelajar Malaysia yang belajar di
Timur Tengah pada ketika itu turut dipengaruhi oleh ideologi pembentukan negara
Islam sebagaimana acuan Revolusi Iran (Mohd Mizan, 2008). Kejayaan Revolusi
Islam Iran banyak mempengaruhi pemikiran gerakan Islam di seluruh dunia
termasuk di Malaysia. Gerakan dan pertubuhan Islam yang terdapat di Malaysia
turut terpanggil untuk mencapai objektif membentuk negara Islam melalui
cara-cara revolusioner.
.
Revolusi Iran merupakan salah satu faktor
yang membawa keganasan berasaskan agama ke Malaysia (Mohd Mizan, 2008).
Keinginan gerakan ekstremis di Malaysia untuk menubuhkan sebuah negara Islam
sebagaimana di Iran telah dikaitkan dengan beberapa kejadian yang menggugat
ketenteraman awam. Insiden serangan terhadap kuil Hindu di Kerling pada tahun
1978 dan serangan Balai Polis Batu Pahat pada tahun 1980 adalah hasil
kemunculan kumpulan ekstremis Islam di Malaysia akibat terpengaruh dengan
ideologi Revolusi Iran yang dibawa ke negara ini (Ahmad Fauzi, 2007).
.
Antara tahun 1980 dan 2000, kemunculan baru
kumpulan ekstremis atau militan Islam di negara ini menggusarkan pihak
kerajaan. Arus kebangkitan Islam ketika itu telah mendorong masyarakat Islam di
Malaysia berusaha mendalami lagi ilmu pengetahuan mereka mengenai Islam. Mereka
merasakan adalah penting untuk mereka kembali kepada prinsip asas ajaran Islam,
membersihkan diri daripada maksiat, membuang nilai hedonistik dan materialistik
serta menolak sekularisme dan pengaruh nilai-nilai Barat di negara-negara Islam
(Ali, 1984).
.
Fahaman bahawa Islam adalah agama syumul
dalam setiap aspek kehidupan orang Islam termasuk politik dan tadbir urus telah
menjadi tema utama kebangkitan semula Islam di Malaysia dan juga di seluruh
dunia. Kebangkitan Islam dan masalah kemunculan gerakan ekstremis Islam di
Malaysia mempunyai implikasi penting kepada masyarakat Melayu dan identiti
mereka yang sinonim dengan Islam. Dalam pada itu, perang Soviet-Afghanistan
(1979-1989) turut memberi kesan kepada perkembangan kumpulan ekstremis atau
militan Islam di negara ini.
.
Berdasarkan kepada Kertas Putih “The Jemaah
Islamiyah Arrests and the Threat of Terrorism” yang dikeluarkan oleh
Kementerian Dalam Negeri Singapura (2003), kumpulankumpulan militan Islam
cenderung menjadi lebih radikal di rantau Asia Tenggara ini berikutan
penglibatan mereka di dalam jihad memerangi Soviet Union di Afghanistan. Perang
tersebut telah memberikan peluang kepada pejuang-pejuang asing termasuk dari
rantau ini mengalami sendiri perjuangan jihad yang kemudiannya mendapat
kemenangan ke atas Soviet Union.
.
Bahkan, ramai daripada golongan radikal
yang ditahan di Malaysia dan Singapura mendapat inspirasi ideologi mereka dari
kegiatan-kegiatan mujahidin di Afghanistan dan Pakistan. Di Afghanistan,
Al-Qaeda mengajar mereka kemahiran dan kepakaran pengganasan yang canggih.
Setelah mereka pulang ke Asia Tenggara, mereka mengajar pula
kemahiran-kemahiran itu kepada anggota-anggota lain pertubuhan mereka.
.
Pengalaman latihan yang mereka kongsi di
Afghanistan telah dapat memupuk jalinan di kalangan pemimpin ini sendiri dan
dengan para pembimbing mereka di Al-Qaeda (Ministry of Home Affairs, Republic
of Singapore, 2003). Dalam suasana tersebut terdapat juga golongan yang
mengambil kesempatan menonjolkan ajaran mereka dengan sengaja menyalah
tafsirkan ajaran Islam sehingga ke tahap mengancam ketenteraman awam dan
keselamatan negara.
.
Mereka sanggup menggunakan kekerasan bukan
sahaja sekadar membawa kesesatan dan kesengsaraan kepada pengikut-pengikut
mereka, malahan telah mengancam dan mencederakan orang awam, seperti Tentera
Sabilullah dan Golongan Rohaniah. Peristiwa Memali di daerah Baling, Kedah pada
tahun 1985 yang meragut 18 nyawa termasuk 4 orang anggota polis, telah menjadi
satu titik hitam dalam sejarah Malaysia berikutan penentangan gerakan
ekstremisme terhadap kerajaan Malaysia yang dikatakan kafir (Kamarulnizam,
1999).
.
Permulaan abad ke-20 menyaksikan satu
dimensi baru terhadap keganasan yang dikaitkan dengan Islam. Peristiwa 9/11
telah mengubah perspektif seluruh dunia terhadap hubungan politik dan antarabangsa.
Terorisme menjadi fenomena penting & isu ancaman utama bagi banyak negara.
Asia Tenggara yang mempunyai jumlah umat Islam terbesar di dunia termasuk
Malaysia telah dikenali sebagai 'Barisan Kedua' dalam peperangan ke atas
terorisme global.
.
Ancaman terorisme yang datang dari kumpulan
militan dan radikal Islam di Malaysia adalah kompleks dengan terdapat
jaringannya di rantau ini dan juga kumpulan terorisme antarabangsa. Sungguhpun
Malaysia tidak terdedah kepada serangan langsung oleh kumpulan pengganas, namun
negara berdepan dengan elemen ekstremis tempatan yang terpengaruh dengan
fahaman radikal yang merasakan diri mereka terpanggil untuk menegakkan negara
Islam dan berjihad di negara bergolak seperti Afghanistan, Syria, Palestin dan
selatan Filipina.
.
Malaysia turut dikejutkan dengan kewujudan
kumpulan ekstremis dan radikal di Malaysia yang bergerak aktif seperti KMM, JI
dan juga al-Maunah yang berjuang secara militan dan menggunakan pendekatan
revolusi untuk mengambil alih tampuk pemerintahan negara (Penyata Rasmi Dewan
Rakyat, 11 Oktober 2001). Turut menggemparkan apabila Laporan Suruhanjaya 9/11
telah melaporkan bahawa Al-Qaeda telah menjalinkan kerjasama dengan
kumpulankumpulan ekstremis dari beberapa negara termasuk Malaysia (Kean, 2004).
.
FOLLOW US:
https://facebook.com/alhaqcentremalaysia
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre
"BERSATU MENENTANG KEGANASAN!"
Comments
Post a Comment