ANCAMAN TERBESAR MALAYSIA BAGI TAHUN 2020 ADALAH 'RADIKALISASI POLITIK DAN PENGGANAS', PAKAR MEMBERI AMARAN



Malaysia sedang bergumul dengan radikalisasi dalam arena politik serta dalam konteks keganasan, menimbulkan huru-hara kekacauan awam yang ganas, menurut seorang pakar kontra pengganas.

"Kami kini menuju [untuk ulangi] 13 Mei jika wacana politik semasa yang ada di negara kita tidak dapat diuruskan dengan baik," kata Ahmad El-Muhammady, pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, merujuk kepada rusuhan kaum berdarah di negara itu tahun 1969.
.
"Pelonggaran akan berterusan dan kita akan sampai ke tahap di mana orang akan mengambil tindakan tertentu yang akan membawa kepada keganasan, dan ini akan menyebabkan persengketaan sivil," kata Ahmad, yang menasihati polis Malaysia mengenai program pemulihan mereka untuk tahanan teror.
.
"Ini adalah faktor risiko bagi Malaysia, gabungan kedua-duanya radikal pengganas
[dan] radikalisasi politik. Ini adalah ancaman terbesar pada tahun 2020. "

Amarannya datang sebagai pakatan pemerintah Pakatan Harapan, yang dipimpin oleh
Perdana Menteri Mahathir Mohamad, disenangi oleh perbalahan semasa menghadapi politik perkauman yang dikerahkan oleh Barisan Nasional pembangkang.

Ahmad menjelaskan bahawa walaupun segelintir rakyat Malaysia masih mahu pergi ke Syria untuk berjuang Negara Islam (Isis), radikalisasi politik negara telah menarik "sebilangan besar orang".

"Semua orang mempunyai pandangan yang melampau mengenai perkara," katanya sambil menambah bahawa naratif "kami dan mereka" dan keinginan untuk menjadi "tertinggi" di kalangan pihak dan individu telah menyebar ke seluruh negara.

Ahmad mendefinisikan radikalisasi politik sebagai ketidakupayaan untuk menerima satu sama lain, atau untuk hidup bersama sebagai masyarakat yang dihormati bersama. "[Rakyat Malaysia perlu menghormati] kepekaan antara satu sama lain, untuk belajar dan manfaat daripada perbezaan antara satu sama lain," katanya.

Pada masa lalu, Ahmad berkata, kepelbagaian Malaysia dilihat sebagai sumber kekuatan. "Sekarang perbezaan digunakan sebagai sumber konflik," katanya. "Anda boleh melihat kata-kata pemisahan, pengukuhan polarisasi. Malaysia akan membayar harga [keadaan yang telah dicipta]. "

Dalam Pakatan Harapan, pertengkaran telah pecah sebagai anggota kanan Parti Keadilan Rakyat (PKR) - parti terbesar dalam gabungan itu - telah meningkatkan tekanan terhadap Mahathir untuk membiarkan ketua PKR Anwar Ibrahim mengambil kendali sebagai perdana menteri.

Di bawah perjanjian sebelum pilihan raya Mei 2018 - yang menyaksikan Pakatan Harapan melepaskan Barisan Nasional, yang telah memegang kuasa selama 61 tahun - Mahathir berjanji untuk menyerahkan kuasa kepada Anwar.

Mahathir bulan lepas berkata beliau akan menunaikan janjinya, tetapi hanya akan mengetepikan selepas sidang kemuncak negara-negara Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (Apec) Malaysia akan menjadi tuan rumah pada bulan November.

Perbalahan ini telah berlaku terhadap latar belakang kaum dan agama yang menguasai wacana politik di Malaysia dalam tempoh 15 bulan yang lalu.

Antara insiden itu adalah kebimbangan terhadap keputusan pentadbiran Mahathir untuk memperkenalkan khat - satu bentuk kaligrafi untuk menulis bahasa Melayu dengan menggunakan skrip Arab - di semua sekolah Malaysia, termasuk apa yang disebut sekolah vernakular di mana pengajaran diajar di Tamil dan Mandarin.

Selepas Komuniti Cina dan India menimbulkan ketakutan mereka atas apa yang mereka lihat sebagai percubaan untuk "menghayati" sekolah mereka, kerajaan membuat pengajaran pilihan untuk sekolah vernakular. Walau bagaimanapun, sesetengah orang Melayu melihat protes sebagai penghinaan terhadap kepercayaan Islam mereka.

Tahun lepas, negara ini juga diremehkan oleh gerakan yang memanggil orang Melayu, yang membentuk kira-kira 60 peratus daripada penduduk Malaysia sebanyak 32 juta orang,
untuk memboikot produk bukan Islam.

Pada catatan yang sama, seorang ulama terkemuka Islam memberi amaran bahawa kesan ahli politik "fanatik" telah membawa kepada penyebaran kebencian di kalangan rakan-rakan Islam oleh beberapa guru yang berasal dari atau mengikuti parti-parti politik yang berbeza.

"[Para guru] membangkitkan kebencian terhadap umat Islam yang bukan dari pihak mereka. Ini adalah kesan daripada ahli politik yang terlalu fanatik terhadap politik mereka, "kata Wira Abdul Ghani Samsuddin, pengerusi Majlis Ulama Asia (Shura).

"Para guru yang dipengaruhi oleh trend politik akan [akhirnya] membenci walaupun rakan mereka sendiri. Inilah realiti sekarang, "katanya pada seminar yang dipanggil" Extremists Muslim Mencipta Bahagian Ummah Muslim: Masalah dan Prospek "pada hari Rabu.

Ahmad dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia berkata terdapat keperluan mendesak bagi sebuah naratif balas.

"Kita perlu mengembalikan idea hidup berdampingan secara aman. [Ahli falsafah British] Bertrand Russell berkata 'Cinta adalah bijak, kebencian bodoh'. Itulah yang kita telah hilang, "katanya. "Sekarang keadaannya adalah bahawa pemerintahan kebencian dan cinta telah berkurang."


Sumber: scmp.com- 17 Januari 2020
.
IKUTI KAMI 👇
https://al-haqcentre.blogspot.com/
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre

"BERSATU MENENTANG KEGANASAN"

Comments