KUMPULAN PENGGANAS MALAYSIA YANG BERSEKUTU DENGAN ABU SAYYAF, KATA TIMBALAN MENTERI DALAM NEGERI



KOTA KINABALU: Timbalan Menteri Dalam Negeri Azis Jamman hari ini mengesahkan bahawa anggota kumpulan pengganas di Malaysia bersekutu dengan Abu Sayyaf dari selatan Filipina.

Beliau berkata polis mula menubuhkannya pada 2018 berikutan penangkapan tujuh lelaki Abu Sayaff dan seorang rakyat Malaysia di lokasi berasingan di Putrajaya dan tempat seperti Tenom, Ranau dan Kinarut di Sabah.

"Pihak berkuasa menyedari pautan ini selepas suspek ditahan. Polis kemudiannya mengeluarkan kenyataan bahawa pengganas bersentuhan dengan rakan kongsi mereka yang aktif di Sabah, "katanya kepada FMT hari ini.

Bahagian kaunter keganasan Cawangan Khas Bukit Aman telah menahan lapan lelaki antara 30 Okt dan 12 Nov tahun 2018.

Yang pertama adalah lelaki berusia 38 tahun di Putrajaya, yang disyaki menyalurkan dana kepada militan Malaysia Islam Akel Zainal di Syria. Pusingan kedua penangkapan melibatkan tiga warga Filipina, yang didakwa dikaitkan dengan kumpulan Abu Sayyaf.

Penangkapan terakhir adalah pada 12 Nov, 2018, yang melibatkan seorang peniaga berusia 60 tahun yang telah menahan militan yang dikehendaki empat hari lebih awal.

Semua suspek kini ditahan di bawah Kesalahan Keselamatan (Akta Langkah Khas 2012 (Sosma).

"Kami kini memantau mereka dan unit risikan kami juga telah meningkatkan usaha mereka untuk mengenal pasti orang lain yang masih beroperasi di Sabah," kata Azis ketika ditemui di rumah terbuka kerajaan negeri Sabah di Likas di sini.

Azis berkata ancaman yang ditimbulkan oleh kumpulan ini telah dikawal dan mengakibatkan tidak ada lagi rakyat Malaysia yang diculik.
Bagaimanapun, beliau berkata masih ada cubaan menculik oleh penyamun Abu Sayyaf dan ini menyebabkan rakyat Indonesia, kebanyakannya nelayan, menjadi mangsa.

Angkatan bersenjata Filipina dan rakan sejawatnya di Indonesia dan Malaysia dijangka bertemu segera untuk melihat penyertaan kumpulan pengganas Malaysia dalam penculikan terkini di kawasan pantai timur Sabah.

Ketua Komando Angkatan Bersenjata Mindanao Barat Lt Gen Cirilito Sobejana percaya kemudahan pergerakan para penculik di perairan Sabah menunjukkan mereka mendapat bantuan dari sebuah kumpulan pengganas di Malaysia.

"Kami sedang menyiasat ini dengan rakan Malaysia dan Indonesia, yang menandatangani perjanjian keselamatan tiga hala kami.

"Anda tidak boleh pergi ke kawasan jika anda tidak mempunyai kenalan tempatan.

"Kami menganggap terdapat penduduk tempatan di Tambisan dan sebahagian Sabah yang bekerja dengan kumpulan ini di belakang penculikan ini," kata Sobejana.

Minggu lepas, lima warga Indonesia yang bekerja sebagai nelayan untuk sebuah syarikat tempatan diculik oleh kumpulan Abu Sayyaf berhampiran Tambisan, dekat Lahad Datu, di pantai timur Sabah.

Berikutan itu, kerajaan Indonesia menuduh pihak berkuasa Malaysia mengenai "penyelarasan tidak berkesan" yang membawa kepada penculikan ini.

"Kami benar-benar menyesali bahawa kejadian seperti ini terus mengulangi. Nampaknya disebabkan oleh koordinasi yang tidak berkesan di kalangan pihak berkuasa Malaysia, antara lain, "Timbalan Menteri Luar Negeri Mahendra Siregar dilaporkan mengatakan oleh The Jakarta Post.

Azis berkata beliau menjangkakan Wisma Putra tidak lama lagi akan mengadakan dialog dengan Indonesia dan Filipina mengenai cara terbaik menangani penculikan terkini di pantai timur Sabah.


Sumber: Free Malaysia Today– 26 Januari 2020
Oleh: Jason Santos

IKUTI KAMI 👇

https://al-haqcentre.blogspot.com/
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre


Comments