MILITAN ABU SAYYAF DITEMBAK MATI



KOTA KINABALU: Pasukan keselamatan Filipina menembak seorang militan Abu Sayyaf dipercayai terlibat dalam penculikan lima nelayan Indonesia di Lahad Datu minggu lepas.

Sumber-sumber perisikan serantau berkata, lelaki bersenjata dan sandera kini sedang dalam perjalanan dari pasukan tentera yang mengejar.

Semasa kejadian pada hari Khamis, enam lelaki bersenjata menculik tebusan dan melarikan diri apabila mereka mendarat di Solre Island di Parang, dalam kubu kuat militan di selatan pulau Jolo di Filipina.

Menurut sumber perisikan serantau, tentera Filipina menubuhkan sebuah kordon di sekitar Jolo berikutan laporan penculikan lima nelayan Indonesia di Sabah dan tembak-menembak berlaku Sabtu malam.

"Mereka melakukan operasi mogok udara menggunakan helikopter MG atas kumpulan Abu Sayyaf yang disyaki di Pulau Solre yang mengakibatkan kematian salah satu militan," kata sumber itu.

Sumber itu berkata bot laju berwarna kelabu dan telefon bimbit turut dirampas.

Pada malam Khamis, enam militan dari kumpulan penculik yang dikaitkan dengan suspek militan Abu Sayyaf menculik lima nelayan Indonesia dari trawler mereka di perairan timur Sabah di Lahad Datu, kira-kira 10 minit dari rantaian pulau Tawi-Tawi di selatan Filipina.

Kebencian diambil dari awak lelaki lapan orang Indonesia di atas trawler memancing yang berdaftar di Sabah sebelum menuju ke perairan selatan Filipina.

Pasukan keselamatan di bawah Komando Keselamatan Timur Sabah diberitahu kejadian itu oleh nelayan lain pukul 1 petang pada hari Jumaat.

Mereka kemudiannya menjalankan operasi dan memaklumkan rakan-rakan Filipina mereka.

Mereka yang diculik ialah ketua trawler Arsyad Dahlan, 41; La Baa, 32; Riswanto Hayano, 27; Edi Lawalopo, 53; dan Syarizal Kastamiran, 29.

Semua orang Indonesia bekerja untuk syarikat penangkapan berasaskan Sandakan.
Sumber-sumber perisikan serantau mengatakan bahawa tentera Filipina sedang menutup pada orang bersenjata dan sandera.


Sumber: The Star Online- 20 Januari 2020
.
IKUTI KAMI 👇

https://al-haqcentre.blogspot.com/
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre
.
"BERSATU MENENTANG KEGANASAN !"

Comments