MILITIAMAN MENINGGAL DUNIA, 4 MELARIKAN DIRI TANPA CEDERA DALAM SERANGAN HENDAP BASILAN




ZAMBOANGA CITY - Seorang anggota militan terbunuh manakala empat yang lain selamat tanpa serangan hendap oleh kumpulan Abu Sayyaf (ASG) pada Hari Tahun Baru di wilayah Basilan, lapor tentera semalam.

Maj. Arvin John Encinas, pegawai maklumat Barat (Westmincom), berkata serangan hendap itu berlaku sekitar pukul 9:57 pagi Rabu di Sitio Pos Agi, Barangay Dugaa, Tuburan, Basilan.

Encinas mengenal pasti anggota militan yang terkorban seperti Jemar Jalil, yang terkena kepala dan paha dan bergegas ke Hospital Daerah Lamitan.

Jalil meninggal dunia di Hospital Besar Camp Navarro di Westmincom, di mana dia dipindahkan untuk mendapatkan rawatan lanjut.

Encinas berkata Jalil dan empat sahabatnya telah menunggang dua motosikal dari pangkalan ronda di Dugaa ke Barangay Tablas Usew, Tuburan, apabila kira-kira tujuh penyamun ASG menyerang mereka.

Katanya, pertempuran berlaku apabila pihak militia berjaya mencari perlindungan dan mengembalikan api. Banduan ASG melarikan diri setelah merasai ketibaan anggota milisi dari pangkalan patroli Dugaa.

Penyamun ASG yang terlibat dalam serangan hendap itu adalah pengikut Indanan Abdullah, ketua sel ASG-Tuburan, katanya.

Pasukan kerajaan telah memperhebatkan rondaan pertempuran di kawasan Tuburan untuk mencari kumpulan Abdullah

Sumber: SunStar Zamboanga– 02 Januari 2020

Ikuti Kami:
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://twitter.com/alhaqcentre
https://facebook.com/al-haqcentremalaysia

“BERSAMA MENENTANG KEGANASAN”

Comments