PEGAWAI AFGHANISTAN KATAKAN TALIBAN MEMBUNUH 6 AHLI KELUARGA SAMA



KABUL, Afghanistan (AP) - Para pegawai Afghanistan mengatakan Ahad bahawa Taliban mengeksekusi enam anggota keluarga yang sama, termasuk seorang gadis bayi, di sebuah kampung terpencil di utara negara itu.

Taliban menafikan sebarang penglibatan, mengatakan serangan itu Sabtu dipicu oleh pertikaian peribadi.

Bagaimanapun, pegawai tempatan Afghanistan mengatakan bahawa keluarga itu dituduh oleh Taliban yang bekerja dalam pelacuran. Pemberontak menjatuhkan hukuman mati kepada mereka kerana tindakan tidak bermoral, kemudian menyerbu rumah dan membakar api, menurut Jawed Bedar, jurubicara gabenor wilayah Faryab.

Ibu bayi perempuan dan kakak perempuan itu terselamat, tetapi kedua-dua kaki kanak-kanak itu perlu dipotong, kata jurucakap itu.

Beliau berkata, pasukan keselamatan Afghan ditempatkan di kampung itu pada awal hari Ahad dan membantu menyelamatkan kedua-dua mangsa yang terselamat itu ke hospital.

Beliau berkata Taliban menyerang tentera kerajaan ketika mereka tiba. Perebutan kes itu membunuh tiga anggota Taliban, yang dikatakan Bedar terlibat dalam pembunuhan keluarga.

Taliban mengawal kampung di daerah Andkhoy di mana pembunuhan berlaku, sehingga sukar untuk menentukan dengan tepat apa yang terjadi, tambahnya.

Taliban kini mengawal atau menahan lebih kurang separuh daripada Afghanistan.

Penduduk tempatan di kawasan itu juga membantah akaun pelacuran. Sebaliknya, mereka mendakwa bahawa ahli keluarga yang terbunuh itu merupakan bekas militan Taliban yang baru-baru ini menyertai proses damai, menurut ketua daerah Andkhoy, Sultan Mohammad Sanjer.

Ia tidak dapat diselaraskan segera dengan akaun yang bercanggah.

Taliban terus menyerang serangan harian yang menargetkan pasukan Afghanistan dan Amerika Syarikat, walaupun mereka mengadakan perundingan damai dengan Amerika Syarikat dan telah memberi utusan AS sebuah dokumen yang menggariskan tawaran mereka untuk gencatan senjata sementara di Afghanistan.

Skor orang awam Afghanistan juga telah terbunuh dalam serangan bom dan oleh bom tepi jalan yang ditanam oleh militan.


Sumber: Military.com– 19 Januari 2020
.
IKUTI KAMI 👇
https://al-haqcentre.blogspot.com/
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre
.
"BERSATU MENENTANG KEGANASAN !"

Comments