[SIRI 2] NEGARA RAHMAH UMMAH SEJAHTERA

[ARTIKEL] 
[SIRI 2] NEGARA RAHMAH UMMAH SEJAHTERA

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)




Menyelusuri surah al kahfi kita dapat memahami makna kemerdekaan dalam erti kata sebenar, beberapa kisah yang dinyatakan dalam surah ini mengambarkan kepada kita tentang erti merdeka.


Pertama :Kisah Ashabul Kahfi mengambarkan kemerdekaan bermaksud bebas daripada keruntuhan akhlak dan kemurkaan ALLAH. Lantaran itu, Islam datang menyelamatkan tamadun manusia daripada sistem perhambaan, sama ada perhambaan sesama manusia ataupun perhambaan terhadap hawa nafsu yang diselaputi oleh syirik, kekufuran, kemungkaran dan kemaksiatan. Kisah tujuh pemuda yang menyelamatkan diri mereka dari raja yang zalim dan tetap berpegang teguh dengan aqidah yang benar menjauhkan diri dari kekufuran itulah kemerdekaan iaitu memerdekakan diri dari kesesatan kepada cahaya keimanan.


Kedua: Kemerdekaan menurut Islam sebagai al-Salam (kesejahteraan, kedamaian dan keamanan), Bagaimana hebatnya zulqarnain memerintah Negara dengan penuh bijaksana membawa rahmah kepada rakyatnya. Kisah yang berbicara tentang raja mulia yang menguasai ilmu dan kekuatan, Ia mengelilingi dunia ini dan menebarkan kebaikan di muka bumi. Ia mampu membendung kejahatan Ya'juj dan Ma'juj dengan mendirikan tembok kukuh. Kisah ini mengabarkan ujian kekuasaan. Sehingga tidak sewenang-wenang berbuat aniaya dan membuat kerusakan di muka bumi. Pemerintahan yang mengambarkan penguasa yang tidak terfitnah dengan kekuasaan dan kekuatannya. Ia gunakan Anugerah Allah tersebut untuk mencari akhirat dengan membuat kebaikan di muka bumi dan menolong manusia lemah sehingga wujudlah kesejahteraan,keselamatan, kedamaian dan keamanan.


Ketiga: Kisah pemilik kebun. Ia lupa dengan pemberi nikmat. Sehingga melampaui batas. Ia tidak bersyukur lalu Allah menghancurkan segala nikmat tersebut sekelip mata, sehingga dia berada dalam penyesalan. Kisah ini menerangkan tentang bahaya fitnah dunia berupa harta dan anak. “Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik perbuatannya.”(QS. Al-Kahfi: 7) Kemerdekaan sebenar ialah kita mampu menyelamatkan diri dari penyakit wahan. Seorang sahabat bertanya: ‘Ya Rasulullah, apa penyakit al wahan itu?.’ 5 Rasulullah menjawab:‘Al Wahan adalah penyakit cinta dunia dan takut mati’ (HR. Abu Dawud).

IKUTI KAMI👇

https://al-haqcentre.blogspot.com/
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre

"BERSATU MENENTANG KEGANASAN!"

Comments