SKOR PEJUANG BOKO HARAM TERBUNUH DI NE NIGERIA: TENTERA



LAGOS, 4 Jan (Xinhua) - Seramai pengganas Boko Haram telah terbunuh dalam serangan udara di hutan Sambisa di negeri timur laut Borno, Nigeria, kata jurucakap Tentera Udara, Sabtu.

Serangan berlaku pada hari Rabu apabila pesawat Tentera Udara Nigeria (NAF) melihat lori pistol Boko Haram dengan banyak pejuang di hutan, jurucakap NAF Ibikunle Daramola dalam satu kenyataan.

Beliau berkata hutan itu merupakan tempat persembunyian bagi pengganas yang bersedia menyerang kedudukan tentera berdekatan dan beberapa pengganas juga dilihat menolak kenderaan lain ke lokasi di kawasan itu.

Beberapa jet NAF menyerang tempat yang disasarkan pada gilirannya, membunuh banyak pejuang Boko Haram dan memusnahkan banyak struktur mereka, katanya, tanpa mendedahkan jumlah kematian yang tepat.

Daramola berkata, angkatan udara, bersama dengan kekuatan permukaan, akan terus menyerang seluruh pengganas di Nigeria timur laut.

Wilayah timur laut telah menjadi tidak stabil selama lebih dari satu dekad oleh Boko Haram, yang paling terkenal menculik beratus-ratus pelajar sekolah pada tahun 2014.

Boko Haram terkenal dengan agendanya untuk mengekalkan khalifah maya di negara Afrika yang paling ramai.

Sumber: Sumber: Xinhua– 04 Januari 2020

Ikuti Kami:
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://twitter.com/alhaqcentre
https://facebook.com/al-haqcentremalaysia

“BERSAMA MENENTANG KEGANASAN”

Comments