THAI, INDONESIAN ARMIES STRIKE PACT UNTUK BERKONGSI PERISIKAN MENGENAI MILITAN


Ketua-ketua tentara Thailand dan Indonesia menandatangani kesepakatan perkongsian perisahan di provinsi Aceh di Indonesia Selasa yang bertujuan untuk memuat pergerakan lintas perbatasan para pelarian dan militan, termasuk dari perbatasan Thailand-Selatan yang melanda, pejabat dan pengamat.

Panglima Angkatan Tentera Thailand Jeneral Apirat Kongsompong menunjukkan bahawa dia pergi ke Aceh untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang bagaimana, pada tahun 2005, wilayah itu di ujung Barat Pulau Sumatra menetap pemberontakan lama. Lawatan satu hari ke Aceh merupakan kunjungan rasmi pertama ke wilayah autonomi oleh ketua tentera Thai.

Apirat bertemu dengan rakan sejawatannya dari Indonesia, Jeneral Andika Perkasa, untuk membincangkan isu ketenteraan-ketenteraan, termasuk memperbaharui memorandum persefahaman mengenai kerjasama dalam latihan, dan menandatangani perjanjian tiga perkara yang bertujuan menghalang ancaman keselamatan dan mengandungi pergerakan melintasi sempadan daripada "pengganas atau pelaku," kata pegawai.

"[Kami] telah menandatangani minit mesyuarat untuk pertukaran lebih banyak kecerdasan dan cuba mendapatkan lebih banyak kerjasama untuk kumpulan pelarian yang melintasi sempadan, untuk kedua-dua negara," kata Apirat semasa persidangan bersama bersama Andika, menurut klip video yang dikeluarkan kepada BenarNews oleh sumber tentera Thai.

Antara langkah lain, perjanjian itu meminta kedua-dua tentera untuk bekerjasama dalam "menjejaki orang atau kumpulan yang dianggap sebagai ancaman kepada kedua-dua negara dan wilayah" dan "menafikan ruang bagi orang-orang yang dianggap ancaman kepada negara-negara dan rantau ini," kata Apirat kepada wartawan Aceh.

Beliau berkata, Gen. Pornsak Poolsawat, komander tentera yang berbahasa Muslim dan Deep South, yang mengiringi beliau ke Indonesia, akan ditugaskan untuk menubuhkan jawatankuasa untuk menyelaraskan dan melaksanakan perjanjian rentas sempadan dengan tentera Indonesia.

Kedua-dua pihak bersetuju untuk berkongsi perisikan mengenai "pergerakan pelampau, pemberontak atau kumpulan pelaku yang telah melemahkan keselamatan negara," menurut salinan dokumen rasmi dari pertemuan yang diperoleh Reuters.

Apirat: 'Aceh mempunyai kedamaian'

Kenyataan yang dikeluarkan kemudian oleh tentera Indonesia tidak menyatakan bagaimana kesepakatan kerjasama akan diterapkan kepada kelompok ekstremis Islam Indonesia, termasuk kelompok militan yang berkaitan dengan Islam Jamaah Ansharut Daulah. Pihak berkuasa telah menyalahkan kumpulan untuk serangan pengganas di seluruh kepulauan pada tahun-tahun kebelakangan ini.

Tujuan lawatan Apirat ke Aceh adalah untuk menandatangani perjanjian kerjasama tentera dua tahun selama empat tahun serta terlibat dalam pembicaraan mengenai proses perdamaian yang membawa kepada perjanjian 2005 yang berakhir pemberontakan Aceh, kata jurubicara tentera Indonesia Candra Wijaya dalam penyataan.

"Kerjasama itu termasuk pendidikan, aktiviti latihan bersama, pertukaran lawatan oleh pegawai tentera kanan kedua-dua pihak untuk memperkuat hubungan antara kedua negara," kata Andika.

Beliau berkata rakan sejawatannya dari Thailand mengadakan perbincangan dengan pemimpin-pemimpin tradisional Aceh kerana Apirat ingin mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang bagaimana Aceh mencapai keamanan.

Apirat, bagi pihaknya, berkata beliau menghargai model yang digunakan Aceh dalam mengejar keamanan.

"Jadi apa yang membawa kedamaian, anda tahu, itu bukan mengenai agama. Ia bukan tentang siapa anda, tetapi ia tentang pemahaman. "

"Saya mempunyai harapan. Aceh mempunyai kedamaian, "kata Apirat ketika ia menjawab pertanyaan seorang reporter tentang apakah jenderal itu memiliki pesan untuk pemberontak di Deep South.

Perjanjian damai yang ditandatangani di Helsinki oleh pemberontak Jakarta dan Aceh pada bulan Agustus 2005 mengakhiri konflik pemisah 28 tahun, dimana Indonesia sepakat untuk memberikan otonomi khusus Aceh.

Bertujuan di BRN

Kesepakatan dua hala yang dilanda tentera Indonesia dan Thailand disasarkan kepada Barisan Revolusi Nasional, atau BRN, yang terbesar dan paling berkuasa dari kumpulan pemberontak selatan Thailand, menurut seorang bekas anggota peringkat tinggi Patani United Pertubuhan Pembebasan (PULO), satu lagi kumpulan pemberontak di Deep South.

"Saya percaya perjanjian antara komander tentera Thailand dan Indonesia adalah bertujuan untuk menindas pemberontak yang melarikan diri dari Malaysia ke Indonesia selepas mereka mendapat tekanan dari Malaysia kerana enggan menyertai rundingan damai," pemberontak mantan PULO memberitahu BenarNews dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, merujuk kepada rundingan antara kumpulan pemberontak Bangkok dan selatan yang ditangani oleh Kuala Lumpur.

Sebelum pemberontakan itu dibakar semula pada tahun 2004, para pemisah dari Deep South mengembara ke Aceh untuk dilatih untuk memerangi sebelum melepaskan kemahiran tersebut kepada generasi pejuang muda selepas pulang ke wilayah sempadan, kata Samret Srirai, seorang pensyarah kanan Thailand bersara pegawai.

Lebih 7,000 orang terbunuh dalam keganasan di Deep South selama 16 tahun yang lalu. Sejak tahun 2015, jiran Malaysia telah memudah cara rundingan antara Bangkok dan MARA Patani, kumpulan payung yang mewakili pertubuhan dan puak pemberontak, tetapi perbincangan itu tidak membawa sebarang kejayaan dan keganasan di rantau ini berterusan.

"[Saya] percaya perjanjian itu dilakukan kerana beberapa BRN bersembunyi di Indonesia, jadi Thailand mahu memonitor mereka," profesor Srisompob Jitpiromsi, yang mengarahkan Deep South Watch, seorang pemikir yang berpusat di rantau itu, memberitahu BenarNews.


Sumber: BenarNews- 14 Januari 2020

IKUTI KAMI 👇

https://al-haqcentre.blogspot.com/
https://twitter.com/alhaqcentre
https://instagram.com/alhaqcentre
.
"BERSATU MENENTANG KEGANASAN"

Comments