9 MAUT DALAM SERANGAN UDARA RUSSIA DI IDLIB

BEIRUT: Sekurang-kurangnya tujuh kanak-kanak dan dua wanita hamil terbunuh dalam serangan udara ke atas kubu pemberontak kuat Syria di wilayah Idlib, hari ini, menurut pemantau.

Pemantau Hak Asasi Manusia Syria (SOHR) berkata, serangan itu, yang mengenai bandar Khan Sheikun, di selatan wilayah itu, jelas dilakukan pemerintahan kerajaan Syria, Rusia.

Menurut SOHR, ia mengenal pasti pesawat yang melakukan serangan mengikut jenis, lokasi, penerbangan dan senjata yang terlibat.

Rusia memulakan kempen serangan udaranya sebagai menyokong kerajaan pada September 2015, mengatakan ia menyasar "pengganas".

"Serangan mengenai jalanan di mana kanak-kanak sedang bermain. Tiga kanak-kanak yang maut berasal dari satu keluarga dan sedang melawat datuk mereka," kata ketua SOHR, Rami Abdel Rahman.

Katanya, kanak-kanak yang maut terdiri daripada empat perempuan dan tiga lelaki, tetapi tidak mengetahui umur mereka.

Wilayah Idlib kebanyakannya dikawal pakatan pemberontak dikenali sebagai Tentera Penakluk, kumpulan pelampau Islam yang berpecah dengan Barisan Fateh al-Sham, dahulu sekutu Al-Qaeda.

Di tempat lain, media tempatan melaporkan tentera rejim mara ke wilayah barat daya di bandar kedua terbahagi Aleppo, merampas 1,070 daerah dari pemberontak militer. - AFP

Sumber: Berita Harian- 17 Februari 2020

IKUTI KAMI ðŸ‘‡



"BERSATU MENENTANG KEGANASAN!

Comments