ABU SAYYAF MENUNTUT P30M UNTUK 5 NELAYAN INDONESIA


ZAMBOANGA CITY - Kumpulan Abu Sayyaf menuntut wang tunai berjumlah kira-kira 30 juta ringgit bagi lima nelayan Indonesia yang ditahan oleh kumpulan itu lebih daripada sebulan sekarang.

Lt. Gen. Cirilito Sobejana, kepala Komando Mindanao Barat, mengatakan pasukan pemerintah di Sulu telah memintas informasi ini tentang permintaan tebusan.

Sobejana berkata para penculik memanggil syarikat penangkapan ikan, di mana lima orang Indonesia bekerja, untuk menyampaikan permintaan.

Sobejana berkata, walaupun Filipina yang berfungsi sebagai syarikat penangkap ikan di sini juga menyedari permintaan para penangkap.

Lima orang warga Indonesia ditangkap di perairan Lahad Datu di Sabah, Malaysia pada 15 Jan lalu oleh kumpulan yang dilaporkan dipimpin oleh Bong tertentu.

Mereka dibawa ke Pulau Sulare, sebahagian dari bandar Parang, Sulu. Pulau ini terletak kira-kira 16 kilometer dari tanah besar Sulu.

Di sana, tawanan diserahkan kepada kumpulan lain, dilaporkan dipimpin oleh Abu Mike.

Lima orang tawanan Indonesia telah dikenalpasti sebagai Riswanto Bin Hayono, Edi Bin Lawalopo, La Baa, Arizal Kastamiran dan Arshad Bin Dahlan Juragan.

Sobejana berkata tentera akan berpegang kepada polisi lama tanpa tebusan.

"Dasar tiada wang tebusan harus ditegakkan," kata Sobejana.

"Kami akan melakukan yang terbaik untuk selamat menyelamatkan mangsa penculik. Itulah jaminan yang boleh kita berikan kepada keluarga dan orang tersayang mangsa, "katanya.

Korban keenam di tangan kumpulan itu ialah Dr. Daniel Moreno, seorang doktor yang berasal dari Jolo yang diculik Februari 4 lalu.

Abu Sayyaf terkenal kerana penculikan, sering menimbulkan kemudaratan terhadap penculiknya jika tuntutan tebusannya tidak dipenuhi. Kumpulan ini dapat terus hidup walaupun dengan serangan besar-besaran oleh tentera.


Sumber: INQUIRER - 25 Feb 2020

Oleh: Julie S. Alipala


IKUTI KAMI 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://instagram.com/alhaqcentre

"BERSATU MENENTANG EKSTREMIS!

Comments