[BERITA] KEGAGALAN KETENTERAAN GUNUNG DI BORNO TERHADAP BOKO HARAM



Keadaan keselamatan di sekitar ibu kota Borno, Maiduguri, nampak buruk dari keadaan buruk. Pada 9 Februari, puak Boko Haram Negara Islam di Afrika Barat (ISWA) ditembak atau dibakar hidup-hidup sekitar tiga puluh orang yang tidur di dalam kereta dan trak mereka malam itu di luar bandar Auno, kira-kira sepuluh batu dari Maiduguri. Mereka juga menculik orang lain. Mangsa telah tiba di Auno selepas jam malam, pintu ke bandar ditutup, dan tentera telah berlepas, mungkin untuk supercamp mereka di Maiduguri, menurut media.

Tentera Nigeria mengikuti versi sendiri strategi "kampung yang diperkaya", yang digunakan oleh Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya dalam perang di Vietnam dan Afghanistan dan secara umumnya dianggap sebagai kegagalan oleh pakar kontraterorisme. 

Dengan menyatukan tentera mereka dalam "kem-kem super" yang sangat kuat, tentera Nigeria mengurangkan kecederaan mereka sendiri , tetapi pada waktu petang, ketika askar menarik diri kembali ke kem tersebut, ISWA kelihatan hampir bebas dari kawasan pedalaman dan bandar-bandar kecil. Pada 12 Februari, ISWA membunuh lima anggota keselamatan dalam tiga serangan berasingan berhampiran Maiduguri. 

Bandar itu, ibu negeri Borno, pada dasarnya telah terputus dari seluruh negara oleh ISWA dan Boko Haram. Satu baki lebuh raya, ke Damaturu, tertakluk kepada serangan yang kerap. Lapangan terbang, bagaimanapun, tetap terbuka. Gabenor Borno menyatakan menuduh tentera gagal melindungi orang awam. 

Kegagalan perkhidmatan tentera dan keselamatan adalah lagu lama. Walaupun kira-kira 20 peratus daripada bajet negara berlaku untuk keselamatan, kebertanggungjawaban untuk bagaimana dana dibelanjakan adalah lemah. Moral perkhidmatan keselamatan dilaporkan secara meluas. 

Penyelarasan di kalangan agensi adalah buruk. Kepercayaan terhadap perkhidmatan keselamatan di kalangan penduduk setempat adalah rendah, dan koperasi ISWA kelihatannya mempunyai pengetahuan yang lebih baik tentang kawasan desa daripada perkhidmatan keselamatan. 

Walaupun dokumentasi sukar dicari, keselamatan mungkin semakin berubah dari kerajaan pusat kepada negara dan masyarakat setempat. Kumpulan vigilante setempat aktif, di Yorubaland, contohnya, gabenor setempat telah bergabung untuk mengatur pasukan untuk "membantu" perkhidmatan keselamatan.
.
Sumber: Cfr.org– 13 Februari 2020
IKUTI KAMI 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://instagram.com/alhaqcentre

"BERSATU MENENTANG KEGANASAN!

Comments