[BERITA] LEDAKAN MEMBUNUH SEORANG LAGI TALIBAN PAKISTAN DI AFGHANISTAN


‘ Shehryar Mehsud terbunuh dalam ledakan kawalan jauh di Afghanistan’


Seorang komander Taliban Pakistan kanan dibunuh oleh bom di Afghanistan timur, sumber militan dan perisikan memberitahu AFP Khamis, insiden terbaru itu menyasarkan kumpulan itu dalam beberapa hari kebelakangan ini.

Sheharyar Mehsud, ketua puak militan yang merupakan sebahagian daripada payung Tehreek-e-Taliban Pakistan (TTP, atau Taliban Pakistan), adalah sasaran ledakan kawalan jauh di wilayah Kunar, komander TTP di Pakistan kepada AFP.
Seorang pegawai risikan Pakistan yang mengesahkan kejadian itu berkata Mehsud melarikan diri ke Afghanistan pada 2016.

Ledakan itu berlaku hampir dua minggu selepas dua lagi pemimpin TTP utama - Khalid Haqqani dan Qari Saifullah Peshawari - terbunuh dalam pertembungan dengan pasukan keselamatan.
Ia tidak jelas siapa yang berada di belakang pembunuhan itu.

Mereka telah datang sebagai Amerika Syarikat dan Taliban Afghanistan - yang terpisah dari TTP - kelihatan hampir dengan satu kejayaan dalam perjanjian untuk penarikan pasukan Amerika dari Afghanistan.

Islamabad telah membantu memudah cara perbincangan yang melelahkan, yang telah membentang lebih dari setahun.

Pakistan adalah salah satu daripada tiga negara yang mengiktiraf rejim Taliban Afghanistan, dan penubuhan ketenteraannya yang sangat gelap - terutamanya Intelligence Antara Perkhidmatan (ISI) - dipercayai secara meluas menyokong pemberontakan berdarah di Afghanistan.
Islamabad menafikan tuduhan tersebut.

Pakistan telah memerangi pemberontakan Islam di negara itu selama lebih dari satu dekad, dengan beribu-ribu orang awam dan anggota keselamatan mati dalam serangan ekstremis, terutama selepas TTP memulakan kempen keganasan mereka pada tahun 2007.

Tetapi tahap keseluruhan keganasan berkaitan ekstremis telah menurun secara dramatik pada tahun-tahun kebelakangan ini, dengan tahun 2019 melihat kematian paling sedikit sejak tahun 2007 - tahun TTP dibentuk
.
Sumber: AFP– 13 Februari 2020
IKUTI KAMI 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://instagram.com/alhaqcentre

"BERSATU MENENTANG KEGANASAN!

Comments