BOKO HARAM: MENGISYTIHARKAN NEGARA KECEMASAN DI BORNO, KUMPULAN MENGADU BUHARI


Menurut kumpulan itu, Presiden Buhari harus menghentikan peruntukan pemerintah setempat kepada negara itu untuk mencegah individu memperoleh keuntungan secara haram dari krisis di rantau ini.
ekumpulan, Front Demokratik Nasional, telah meminta Presiden Muhammadu Buhari untuk mengisytiharkan keadaan kecemasan di Borno berikutan keadaan tidak selamat yang diperbaharui di negeri ini.

Menurut kumpulan itu, Presiden Buhari harus menghentikan peruntukan pemerintah setempat kepada negara itu untuk mencegah individu memperoleh keuntungan secara haram dari krisis di rantau ini.

Setiausaha Agung NDF, Dr Abdulkadir Bolaji, ketika memberi taklimat dengan wartawan, berkata panggilan itu menjadi penting selepas pembunuhan kira-kira 30 orang di wilayah Auno oleh pengganas Boko Haram pada Ahad lalu.

Beliau berkata, "Ahad lalu, negara bangun berita mengenai satu lagi keganasan, keganasan, pembakaran dan pembunuhan darah oleh kumpulan pengganas, Boko Haram.

"Dalam kejadian itu, yang berlaku di Auno, lebih daripada 30 orang dikatakan telah terbunuh manakala kebanyakan yang lainnya cedera dan ditinggalkan untuk mati.

"Negeri Borno yang telah mengalami banyak kesedihan dan kesedihan kerana aktiviti-aktiviti pengganas selama bertahun-tahun tidak sepatutnya mendapat satu lagi kejahatan ganas dan pengumpulan darah yang menginginkannya.

"Walaupun kita menyertai seluruh dunia untuk meratapi tragedi ini, kita tidak boleh kehilangan hakikat bahawa kebangkitan keganasan yang tiba-tiba dan keberanian yang dipamerkan oleh kumpulan pengganas yang beroperasi di pinggir timur laut Nigeria tidak jauh konspirasi manusia.

"Kami telah melihat bahawa setiap kali keamanan dan keselamatan dicapai di Borno dan pihak berkuasa persekutuan atau mana-mana badan lain mula bercakap tentang menjalankan pemilihan kerajaan tempatan di negeri ini, iaitu ketika akan terjadi lagi keganasan dan pengganas akan mogok.

"Kes Borno lebih buruk lagi kerana negara tidak menyaksikan pilihan raya kerajaan tempatan sejak kelas pemberontakan.

"Apa ini bermakna bahawa gabenor berhak di bawah pentadbir atau urusan interim untuk melantik kroninya kepada orang-orang urusan majlis-majlis tempatan.

"Dengan 23 kerajaan tempatan, apa yang terakru kepada Borno sebagai dana kerajaan tempatan agak besar dan sejak tidak ada struktur yang dipilih, ia adalah berdasarkan budi bicara gubernur dan para pelantiknya untuk membebaskan dana.

"Kami menyeru Kerajaan Persekutuan memandangkan keadaan keselamatan di Borno tidak lagi melepaskan peruntukan kerajaan tempatan ke negeri ini sehingga pilihan raya dijalankan pada tahap itu.

"Kami menyeru Kerajaan Persekutuan untuk mengisytiharkan keadaan kecemasan di Borno State untuk menghalang serangan lanjut ke atas rakyat."

Ingatlah bahawa Presiden Buhari segera tiba dari Nigeria dari Ethiopia pada Rabu lalu terus ke Borno untuk bersimpati dengan rakyat atas pembunuhan 30 orang dan pemusnahan barang-barang berharga.

Bagaimanapun, sejurus selepas Presiden digagalkan dan meninggalkan bandar, pengganas Boko Haram sekali lagi menyerang penduduk Jiddari Polo di pinggir Maiduguri, ibu negeri itu, memusnahkan rumah dan membunuh beberapa orang.

Sumber: Sahara Reporters– 16 February 2020

IKUTI KAMI 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://instagram.com/alhaqcentre

"BERSATU MENENTANG KEGANASAN!

Comments