COMMENTARY: MENGAPA ASIA MUNGKIN TIDAK KEBAL TERHADAP KEGANASAN YANG BETUL


Kumpulan supremacist putih sedang mengatur diri mereka dengan lebih berkesan dan berusaha untuk menjalin hubungan dengan pergerakan ganas lain di tempat lain, termasuk di Asia, kata Amresh Gunasingham dan Kyler Ong.

MENYAMPAIKAN KESELAMATAN TRANSNASI

Perkembangan ini menggariskan fasa militan baru yang berbahaya di sebelah kanan, yang hingga saat ini kebanyakannya dikaitkan dengan tindakan kekerasan sporadis yang melibatkan pelaku tunggal dalam radikal diri secara online.

Serangan 2019 di Christchurch, penembakan massa yang paling teruk dalam sejarah New Zealand, mendedahkan lagi bagaimana internet dan media sosial telah memudahkan keliangan ekstremisme yang jauh betul - istilah payung merangkumi nasionalis putih, supremacist putih, neo-Nazi, xenophobic, anti- Ideologi Islam dan anti-Semitik - dan keganasan.
Kelompok-kelompok yang terkenal seperti Pangkalan dan Atomwaffen Division (AWD), satu lagi kumpulan yang berpangkalan di AS, berusaha mempercepat keruntuhan kerajaan Barat melalui keganasan dan menubuhkan negara-negara etno putih, dan telah bergerak melampaui sekadar menyebarkan propaganda secara online untuk menggabungkan kinetik fasa dalam aktiviti mereka.

Para pemimpin mereka secara aktif menggalakkan perhimpunan fizikal, dengan ahli-ahli memuji menghadiri sesi latihan untuk mengambil kemahiran pertempuran dan kemudian memulakan tindakan keganasan untuk menyokong sebab kumpulan.

Taktik mereka semakin datang dari buku main yang digunakan oleh banyak kumpulan pelampau Islam.

Pelbagai ini menyebarkan video propaganda yang mempamerkan pejuang yang berpartisipasi dalam kem latihan, untuk mengekalkan komuniti maya serta menggunakan platform yang disulitkan seperti Telegram untuk berkomunikasi, merancang serangan dan menghasut pengikutnya terhadap keganasan.
Lebih banyak puak militan juga cuba untuk menyeragamkan kelompok sel bebas atau serigala tunggal kepada keganasan, dengan cara yang meniru model ekstremis ganas seperti Al Qaeda dan Negara Islam (IS).

ASIAN LINKAGES

Oleh kerana kumpulan-kumpulan barat jauh menjadi lebih teratur dan lebih canggih, banyak analisis semasa mengenai pergerakan sebahagian besarnya yang berpusat di Amerika Utara, Eropah dan Australasia, mengabaikan cita-cita transnasionalnya, di tengah-tengah peningkatan daya tarikan ideologi sayap kanan di seluruh dunia. 

Kebangkitan jenama sayap kanan-putih, ultra-nasionalis politik sayap kanan di seluruh Eropah dan Amerika Syarikat pada tahun-tahun kebelakangan ini berkhidmat untuk menyemarakkan unsur-unsur kekerasan yang jauh. Ia juga menyumbang kepada peningkatan serangan rasis, anti-Semitik dan Islamophobia di sana.

Pada masa yang sama, gagasan ekstremis sayap kanan, yang dicirikan oleh anti-globalisme, nasionalisme etnik-agama dan penyelewengan teori-teori konspirasi yang menimbulkan ancaman serius terhadap kedaulatan negara dan kebebasan individu, telah menjadi lebih utama, termasuk di bahagian Asia.

Pasti, banyak protes anti-kerajaan popular di tempat-tempat seperti Hong Kong dan India, dalam lelaran semasa mereka, sebahagian besarnya menyatakan sentimen anti-penubuhan.
Tetapi eksploitasi mereka oleh pelbagai pasukan sayap kanan dan ekstremis tempatan untuk menghasut keganasan terhadap minoriti (dalam kes India) serta sasaran negara, menunjukkan demonstrasi yang seolah-olah aman, boleh berpindah kepada ekstremisme yang ganas, jika merangsang kebimbangan awam tentang ketidakpastian ekonomi, dirasai rasuah kerajaan dan menghilangkan identiti kebangsaan, tidak berkesan ditangani.

Perkembangan ini menjadi punca yang menjadi perhatian, memandangkan beberapa rangkaian pengganas yang jauh hak antarabangsa muncul mengeksploitasi hubungan transnasional bersejarah dan penyebaran sedunia utama naratif ekstrem-kanan untuk bekerjasama dengan gerakan nasionalis sayap kanan dan gerakan protes di tempat lain.

Pelampau ekstrem barat yang terkenal seperti Anders Breivik, penyerang yang terlibat dalam serangan kecederaan besar-besaran di Oslo, Norway pada tahun 2011 yang membawa kepada 77 kematian, telah meminta kerjasama lebih erat antara kumpulan supremacist putih dan nasionalis sayap kanan Hindu di India, pautan yang dapat dikesan beberapa dekad.
Kedua-dua pergerakan ini terikat oleh permusuhan bersama terhadap pendatang dan umat Islam dan mempunyai visi kebangsaan yang sama. Walaupun setakat ini terhad untuk menyokong yang lain secara terbuka dalam aktiviti masing-masing, kerjasama boleh mengambil arah operasi pada masa akan datang.

Disember lalu, supremacist putih yang berafiliasi dengan kumpulan kanan di Ukraine juga digambarkan di Hong Kong, mungkin belajar dari protes anti-kerajaan, rusuhan dan pergerakan rintangan di sana untuk melanjutkan agenda mereka ke rumah.

Pada masa itu, banyak penunjuk perasaan tempatan di Hong Kong secara terbuka menolak mengaitkan dengan ultra-nasionalis Ukraine, kerana takut mencemarkan legitimasi politik protes mereka. Ia tetap menjadi persoalan terbuka sama ada unsur-unsur ultra-nasionalistik, yang merupakan perlawanan protes itu, boleh berusaha mengatur diri mereka dengan belajar dari ekstrimis sayap kanan di tempat lain untuk melanjutkan minat mereka.
Di Asia, keganasan terancang yang timbul daripada nasionalisme sayap kanan telah jelas di Mongolia, di mana kumpulan-kumpulan neo-Nazi seperti Tsagaan Khas, yang didorong oleh keinginan untuk mengekalkan kesucian kaum, di tengah-tengah rungutan sosial, ekonomi dan politik yang lain pendatang yang disasarkan.

MENYELEKKAN MATA ATAU EXTREMISMS BERBEDA

Tidak jelas pada tahap ini sejauh mana ekstremisme yang betul akan berkembang di luar Barat, walaupun pakatan taktikal yang rendah antara kumpulan barat atau individu barat dan individu dan pelbagai pergerakan ethno-nasionalis dan pemisahan atau bahkan sindiket jenayah, termasuk di Asia, tidak seharusnya akan didiskaunkan.

Dalam jangka masa terdekat, kemungkinan penangkapan rangkaian supremacist putih lebih mungkin dan kemungkinan serangan yang lebih tinggi, kebanyakannya di Barat.

Bergantung pada sejauh mana kumpulan yang jauh terlibat dalam kumpulan berasaskan Asia serta membingkai cakera naratif mereka, keganasan yang didorong oleh ekstrem di rantau yang lebih luas dapat berkembang jika Islamophobia, misalnya, digunakan untuk menimbulkan ketegangan sosial.

Bagi penggubal dasar, kitaran ganas keganasan timbal balik antara rangkaian supremacist kanan dan jihadis putih, ciri landskap keganasan pada tahun-tahun kebelakangan, berfungsi sebagai peringatan bahawa dasar-dasar penentangan radikal mesti mengambil kira sifat saling memperkuat pelbagai ekstremisme ganas untuk memastikan hasil yang lebih berkesan.

Sumber: Channel News Asia - 27 Feb 2020
Oleh: Amresh Gunasingham dan Kyler Ong

IKUTI KAMI 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://instagram.com/alhaqcentre

"BERSATU MENENTANG EKSTREMIS!

Comments