KENAPA PENCULIKAN TERUS DI PERAIRAN TIMUR SABAH


Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, penculikan nelayan Indonesia di Sabah atau Laut Sulu telah meningkat. Ditarik dengan cara yang mudah untuk membiayai kegiatannya, organisasi Abu Sayyaf (Abu Sayyaf), sebuah organisasi pengganas, telah menubuhkan satu strategi untuk memberi tumpuan kepada rakyat Indonesia sebagai sasaran utamanya.

Latar belakang sejarah Sabah dan konflik selatan Filipina adalah kompleks, konflik di mana Abu Sayyaf memainkan peranan penting.

Akar organisasi dapat ditemui ketika al-Qaeda mendukung Abdurajak Janjalani untuk mendirikan organisasi anak, Abu Sayyaf, untuk menyebarkan pergerakan Islam radikal di selatan Filipina.

Janjalani adalah seorang pemimpin yang berkarisma dan dia masih dikagumi sehingga sekarang oleh Moro, etnik tempatan selatan Filipina.

Selepas dia dibunuh semasa operasi tentera pada tahun 1998, pengganti Janjalani - termasuk adiknya - membuat perubahan mendalam kepada sikap organisasi.

Pada masa ini, Abu Sayyaf mempunyai sekurang-kurangnya tiga puak: yang pertama dapat dianggap sebagai warisan ideologi Janjalani yang dipimpin oleh Radullan Sahiron.

Dia dianggap oleh banyak pelakon tempatan sebagai pemimpin dan pengganti yang sah Janjalani.

Puak kedua adalah Abu Sayyaf Negara Islam (IS) yang diketuai oleh Hatib Hajan @Sawadjaan, yang pernah dikenali sebagai penatua di Patikul, Sulu.

Puak ketiga dan terakhir diketuai oleh penyamun terkenal yang menjalankan perniagaan penculikan.

Walaupun ketiga puak cenderung untuk membezakan antara satu sama lain, kadang-kadang mereka bekerjasama. Mereka berbuat demikian kerana dua sebab utama - pembiayaan dan hubungan keluarga.

Sesungguhnya, Moro di Filipina Selatan harus dianggap sebagai masyarakat kolektif yang ketat, di mana hubungan keluarga menonjol.

Pembiayaan juga penting kerana kumpulan ini bersaing untuk membiayai aktiviti haram dan jenayah mereka.

Perlu diingat bahawa modus operandi pembiayaan ini telah digunakan oleh tiga generasi Moro, yang telah berperang melawan kerajaan pusat lebih daripada 50 tahun. Seperti Abu Sayyaf pada masa kini, aktiviti jenayah telah menjadi salah satu cara utama untuk membiayai aktiviti pemberontakan.

Walau bagaimanapun, Abu Sayyaf dapat dilihat sebagai organisasi tempatan yang kebanyakannya bergantung kepada penculikan untuk tebusan.

Sesungguhnya, sementara Abu Sayyaf telah dipertimbangkan oleh beberapa pemerhati sebagai kumpulan jihadi-jenayah, motivasi utamanya untuk penculikan pastinya ekonomi.

Penculikan untuk tebusan telah dilakukan dalam beberapa cara diinstitusikan oleh Abu Sayyaf, dengan beberapa anak yatim pejuang mati mereka kini mengambil alih tugas ini.

Semasa penyelidikan lapangan pada tahun 2019 yang diketuai oleh pengarang penulis pendapat Ulta Levenia, beliau menemuramah seorang penculik tempatan pada tahun 2015.

Dia berkata bahawa "kumpulan yang menculik orang Indonesia baru-baru ini adalah anak-anak orang yang menculik saya. Saya dengan jelas ingat mereka sakit dan saya mencadangkan ibu mereka membeli ubat ". Kebanyakan mereka dipanggil "anak ilo", atau anak-anak yang kehilangan ibu bapa semasa konflik bersenjata di selatan Filipina.

Orang Indonesia menjadi sasaran berharga untuk Abu Sayyaf pada 2016, ketika pensiunan umum Kivlan Zein dan beberapa pihak berjaya melepaskan 18 orang Indonesia dari kumpulan itu.

Penculik itu terkejut dengan jumlah wang tebusan yang dibayar dan kemudiannya memberi tumpuan kepada rakyat Indonesia.

Untuk berbuat demikian, Abu Sayyaf telah membangun hubungan kukuh di Sabah, di mana ia berjaya mendapatkan maklumat tentang kapal dengan kru Indonesia.

Semasa temubual Ulta dengan penduduk tempatan dekat dengan orang Abu Sayyaf, sebahagian daripada mereka berkata organisasi pengganas juga dapat mengesan kapal dengan GPS atau bantuan dari rakan sejenayah di Sabah, yang bersetuju untuk memberikan lokasi, laluan dan nama kapal sebagai pertukaran untuk wang.

Corak ini telah disahkan semasa penyelidikan bidang 2019. Semasa temubual di Cotabato City, seorang Moro memberitahu Ulta bahawa sembilan rakyat Malaysia yang hampir diculik dibebaskan kerana tidak ada yang mahu membayar wang tebusan.

Menurut penunjuk perasaan itu, Abu Sayyaf tidak akan membebaskan tebusan Indonesia begitu cepat, kerana mereka dianggap oleh kumpulan itu sebagai sandera yang layak.

Dalam perspektif ini, dua isu utama dapat dikenal pasti:

Pertama, koordinasi antara kerajaan Malaysia, Filipina dan Indonesia untuk memastikan Laut Sulu tidak menentu. Terdapat kekurangan penyelarasan aset yang berkesan yang dilakukan oleh setiap negara.

Terutamanya, semua peserta cenderung enggan berkongsi maklumat dan kecerdasan, sementara operasi tidak dijalankan bersama, tetapi diselaraskan dengan sebaik-baiknya. Selain itu, terdapat ketidakupayaan teknikal untuk menukar data dalam masa nyata.

Kedua, pendekatan yang diambil oleh kerajaan untuk menangani Abu Sayyaf mungkin kelihatan usang dan mungkin mendorong mereka untuk meneruskan perburuan mereka untuk tebusan Indonesia.

Terdapat juga keraguan mengenai pergaduhan yang dipilih oleh kerajaan yang terlibat dalam pembebasan tebusan.

Sesungguhnya, beberapa pelakon kerajaan dekat dengan Nur Misuari, pengasas dan ketua Front Pembebasan Kebangsaan Moro di selatan Filipina.

Menurut kajian Ulta, rombongan Nur Misuari, terutamanya isterinya yang memainkan peranan aktif dalam pembebasan nelayan Indonesia Muhammad Farhan pada 13 Januari 2019 (yang diculik di Sabah tahun lalu), didakwa mempunyai hubungan rapat dengan Abu Sayyaf. Menurut penduduk tempatan di Sulu, penculik utama dalam kes khusus ini adalah bapa saudara perempuan Nur Misuari, Salip Mura, yang memegang tebusan Indonesia termasuk Muhammad Farhan. Berlanjut untuk menggunakan warisan Misuari untuk berunding dengan penculik memberikan lebih banyak sebab bagi penculik untuk mengekalkan aktiviti penculikan untuk wang. Oleh itu, kerajaan dan institusi perlu menimbang semula strategi mereka di kawasan itu.

Pertama, koordinasi yang lebih berkesan - termasuk keupayaan teknikal untuk bertukar maklumat dalam aset masa nyata dan diselaraskan - diperlukan di perairan yang dikongsi oleh Indonesia, Filipina dan Malaysia, terutama oleh Komando Keselamatan Timur Sabah (Esscom) yang bertanggungjawab untuk menjamin timur Sabah.

Kerjasama itu juga perlu meliputi siasatan bersama mengenai rakan sejenayah yang menyokong Abu Sayyaf dengan maklumat mengenai kapal dan nelayan di perairan Sabah.

Kedua, pihak berkepentingan perlu menguatkan perjanjian multilateral yang sedia ada dan membangun bukan sahaja operasi yang terkoordinasi tetapi bersama.

Terakhir, pertimbangan semula rangkaian tempatan dan pertaruhan dengan membangunkan kerjasama alternatif dengan mediator adalah perlu untuk mencegah lebih banyak nelayan Indonesia daripada diculik oleh Abu Sayyaf.

Setiap aset ketenteraan dan keselamatan negara seperti kapal patroli, kapal perang dan pesawat pengawasan maritim perlu diambil untuk menjamin kawasan tersebut.

Lebih-lebih lagi, berdasarkan sumber, komunikasi di antara pusat komando maritim masing-masing adalah terhad kerana kekurangan keserasian antara alat komunikasi yang selamat yang digunakan oleh negara-negara yang terlibat.


Sumber: INQUIRER - 25 Feb 2020
Oleh: Ulta Levenia dan Alban Sciascia


IKUTI KAMI 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com
https://instagram.com/alhaqcentre

"BERSATU MENENTANG EKSTREMIS!

Comments