KIDNAPS: NATIONS URGED TO REVIEW FAILED STRATEGY



KOTA KINABALU: Kerajaan Malaysia, Filipina dan Indonesia mesti menyelaras dan mengamankan Laut Sulu jika ada penyelesaian yang berkesan untuk menamatkan percubaan penculikan oleh kumpulan pengganas Abu Sayyaf atau rakan-rakan mereka dari Sabah.
.
Inilah pandangan ahli-ahli keganasan Indonesia yang mengatakan bahawa pada masa ini terdapat kekurangan penyelarasan aset yang berkesan yang dilakukan oleh setiap negara.
.
Ulta Levenia, penyelidik utama bagi tangki pemikir yang berpusat di Jakarta, Galatea dan Alban Sciascia yang merupakan pengarah penilaian risiko berasaskan Singapura, Semar Sentinel Pte Ltd, berkata dalam penemuan mereka mengenai penculikan yang tidak berkesudahan.
.
"Terutama, semua peserta cenderung enggan berkongsi maklumat dan kecerdasan, sementara operasi tidak dijalankan bersama, tetapi diselaraskan dengan yang terbaik. Selain itu, terdapat ketidakupayaan teknikal untuk menukar data dalam masa nyata, "kata mereka.
.
Mereka berkata aset ketenteraan dan keselamatan negara masing-masing seperti kapal patroli, kapal perang dan pesawat pengawasan maritim perlu diambil untuk menjamin kawasan itu.
.
"Penyelarasan yang lebih berkesan, termasuk keupayaan teknikal untuk bertukar maklumat dalam masa nyata dan aset yang diselaraskan diperlukan di perairan yang dikongsi oleh Indonesia, Filipina dan Malaysia, terutama oleh Komando Keselamatan Sabah Timur [Esscom] yang bertanggungjawab untuk mengamankan timur Sabah, " mereka berkata.
.
Mereka juga menegaskan bahawa pendekatan yang diambil oleh kerajaan untuk menangani Abu Sayyaf kelihatan usang kerana kedua-duanya dan rakan mereka telah berteknologi tinggi dengan menggunakan GPS (Global Positioning System) untuk mengenal pasti lokasi-lokasi selepas diberi tumpuan pada sasaran yang berpotensi .
.
"Kerjasama itu juga harus meliputi penyelidikan bersama mengenai para penyokong yang menyokong Abu Sayyaf dengan informasi mengenai kapal dan nelayan."
.
PENDAPAT: Kenapa penculikan terus di perairan timur Sabah?
Mereka mengatakan bahawa Abu Sayyaf terkejut kerana menerima wang tebusan untuk membebaskan beberapa tebusan asal Indonesia dari pihak Indonesia pada tahun 2016 yang selepas itu mereka mula menargetkan lebih banyak nelayan Indonesia di perairan Sabah.
.
"Untuk melakukannya mereka (Abu Sayyaf) membangun hubungan yang kuat di Sabah, di mana ia dapat mendapatkan maklumat mengenai kapal dengan kru Indonesia ... mereka dapat mengesan kapal dengan GPS atau bantuan daripada rakan sejenayah di Sabah yang bersetuju menyediakan lokasi, laluan dan nama kapal sebagai ganti wang. "
.
Para penyelidik juga menegaskan bahawa ketiga negara ini kini berurusan dengan "anak ilo" atau anak-anak yang kehilangan ibu bapanya semasa konflik bersenjata di selatan Filipina.
.
Mereka berkata penculikan untuk wang tebusan telah agak dilembapkan oleh Abu Sayyaf dengan anak-anak yatim yang mati sekarang. Mereka menyebut tebusan yang mengatakan bahawa kumpulan yang menculik mereka adalah anak-anak mereka yang melakukan penculikan sebelumnya.
.
Parlimen Indonesia baru-baru ini diberitahu bahawa ia terkejut bahawa Malaysia seolah-olah tidak dapat menjamin sempadan maritimnya dan ini adalah mengapa penculikan nelayan Indonesia dari Sabah terus berlaku.
.
ESSCOM baru-baru ini mengesahkan bahawa kumpulan penculik mempunyai informan yang tinggal di kawasan pantai timur Sabah yang membuat tugasnya sukar.
.
Source: Daily Express- 23 Februari 2020
.
.
FOLLOW US ðŸ‘‡
.
"UNITED AGAINST EXTREMISM!


Comments