[SIRI 4]: PERANGSARAF DAESH DI MEDIA SOSIAL


[ARTIKEL] DAESH: KEBANGKITAN DAN PENGARUH MEDIA SOSIAL

[SIRI 4]: PERANGSARAF DAESH DI MEDIA SOSIAL

Ahmad Sauffiyan Abu Hasan
Universiti Kebangsaan Malaysia Jurnal Komunikasi UKM,
Vol. 32 (2) 2016, ISSN 2289-1528, Scopus.


Perangsaraf Daesh melalui media sosial dengan menerbitkan dua video propaganda sudah cukup menggugat keselamatan negara Malaysia. Masalah menjadi semakin serius apabila ada rakyat Malaysia yang bersimpati dengan Daesh selepas menonton dua video tersebut dan menyumbang kepada statistik penangkapan dan penghijrahan rakyat Malaysia ke Syria dengan maksud yang salah. Setakat ini juga jelas bahawa Daesh menyedari perangsaraf media merupakan senjata ampuh lagi efektif dalam melawan sebuah kerajaan yang berdaulat seperti Malaysia.

Apa yang mereka perlukan hanyalah sebuah video, hubungan internet dan platform media sosial untuk melancarkan operasi mereka. Daesh kini memahami bahawa ‘peluru-peluru’ ideologi lebih efektif dari peluru senjata api. Selain itu, jika diperhatikan dengan teliti, Daesh tidak membuat video propaganda untuk ditujukan kepada kerajaan Malaysia semata-mata sebaliknya ia ditujukan kepada khalayak rakyat Malaysia juga.

Ini bermaksud, Daesh yakin dengan taktik ini, orang muda dan golongan belia yang aktif melayari internet akan sedikit sebanyak terdedah kepada agenda Daesh yang terkandung dalam video tersebut. Dalam satu aspek lain pula, Daesh petah mengatur serangan perangsaraf mereka dari kedudukan yang sukar dipatahkan oleh anggota keselamatan kita, contohnya, penghasilan video tersebut dibuat di Syria, Iraq, Indonesia atau Selatan Filipina dan kemudian dimuatnaik ke dalam platform media sosial seperti Youtube dan Facebook.

Oleh kerana capaian Facebook dan Youtube adalah global, maka amat mudah video tersebut sampai ke khalayak sasaran mereka. Terbukti medial sosial menjadi pemangkin ideologi Daesh dan ia telah memudahkan Daesh dalam misi menghasut rakyat Malaysia dan global amnya untuk mengikuti agenda mereka dan yang memburukkan keadaan adalah ruang media sosial yang terbuka dan sukar dikawal.

Menurut Stern & Berger (2015), bukti yang meyakinkan telah mencadangkan bahawa media sosial pada amnya digunakan untuk menghalang penyertaan orang ramai ke dalam gerakan pengganas, akan tetapi, bagi mereka yang lemah dan mudah terpengaruh dengan keganasan, media sosial menjadi medan kegelapan dalam memberi peluang kepada kumpulan pengganas untuk merekrut dan mempengaruhi mereka.

Manakala melalui Twitter dan Facebook pula, ia menjadi semakin mudah untuk orang ramai terjumpa dengan akaun-akaun golongan radikal dan pengganas dan platform telah menjadi pemudahcara kepada pengganas untuk mencari mangsa mereka yang terdiri dari masyarakat kebanyakkan.

IKUTI KAMI 👇

https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com/
https://instagram.com/alhaqcentre

"BERSATU MENENTANG KEGANASAN!"

Comments