[ARTIKEL] DAESH: KEBANGKITAN DAN PENGARUH MEDIA SOSIAL
[SIRI 5]: MASALAH PENAPISAN KANDUNGAN DAESH DI MEDIA SOSIAL.
Ahmad Sauffiyan Abu Hasan
Universiti Kebangsaan Malaysia Jurnal Komunikasi UKM,
Vol. 32 (2) 2016, ISSN 2289-1528, Scopus.
Daesh yakin bahan seperti video, artikel,
audio dan gambar yang bertujuan untuk menghasut dan mengancam amat mudah
dipatahkan oleh sistem penapisan internet. Oleh kerana ini, pusat media Daesh
seperti al-Hayat Media Center dan Dabiq telah menggunakan strategi baru iaitu
dengan menggunakan pelbagai bahasa untuk menyampaikan ideologi mereka. Contohnya,
jika internet mampu menapis dokumentari mereka bertajuk Flames of War: The
Fighting Has Just Begun, apa yang Daesh perlu buat adalah menukar tajuk
dokumentari tersebut kepada bahasa-bahasa lain seperti Bahasa Melayu, Bahasa
Turki, Bahasa Pasthun, Bahasa Indonesia, Tagalog dan sebagainya.
Dengan cara ini penapisan di dalam internet
hanya mampu menapis sebahagian sahaja bahan-bahan dari Daesh, selebihnya masih
bebas terapung-apung di dalam platform media sosial dalam pelbagai bahasa yang
lain dan kemudian disebarkan oleh pengikut mereka yang lain. Pihak berkuasa,
pemerhati media sosial contohnya akan berada dalam keterpingaan dalam meramal
siapa dan bila bahan-bahan propaganda seperti video Daesh akan tersebar lagi.
Menurut Weimann (2016), pada 2014, ISIS (Daesh)
telah membuka banyak akaun media sosial yang digunakan untuk tujuan penyebaran
video, audio, dan imej-imej melalui pelbagai saluran dan pelbagai bahasa,
dengan cara ini mereka berjaya mengelakkan penapisan dalam talian internet.
Benjamin (2016) juga menambah, untuk semua bentuk organisasi Jihad, “jihad
melalui media” adalah bahagian paling penting dalam peperangan mereka.
Kebolehan untuk berkomunikasi dengan mesej
yang jelas dan ringkas kepada khalayak yang paling luas dalam masa yang sama
menjadi media berprofil tinggi dengan tujuan untuk meyakinkan, mengukuhkan
kawasan, menguatkan saranan, dan merekrut lebih ramai penyokong dan pejuang
adalah strategi kritikal untuk organisasi Jihad terus berjaya dan hidup.
Selain itu, Daesh juga bukan sahaja aktif
dalam media sosial malah mereka juga aktif dalam penyebaran maklumat melalui
media tradisional lain seperti radio, poster, dan billboard. Sebagai contoh
Daesh mempunyai siaran radio sendiri yang diberi nama Al-Bayan. Mula beroperasi
pada tahun 2014 beberapa minggu selepas mereka menawan Bandar Mosul. Daesh juga
mempunyai suratkhabar sendiri yang diberi nama Al-Naba yang mula beroperasi
pada tahun 2012.
Dalam kebanyakkan masa, media tradisional
Daesh seperti radio dan suratkhabar ini menyampaikan maklumat seperti waktu
azan, bacaan Al-Quran, bacaan hadis dan sebagainya dalam pelbagai bahasa
seperti Inggeris, Arab, Perancis dan Rusia. Namun, untuk suratkhabar Al Naba,
ia juga boleh didapati dalam bentuk pdf dan disebarkan ke dalam media sosial
oleh penyokong Daesh.
Sebenarnya, dominasi Daesh dalam dunia
penyiaran, secara spesifiknya, narrowcasting yang memfokus kepada khalayak media
sosial tertentu telah bermula jauh lebih awal iaitu sekitar tahun 2006. Menurut
Ahmad (2016), dalam bulan November 2006, selepas kumpulan itu melakukan
penjenamaan nama sebagai Islamic State of Iraq, mereka telah menubuhkan al
Furqan Institute for Media Production yang berfungsi menghasilkan CD, DVD,
poster, pamplet dan produk propaganda yang berkaitan dengan internet. Ahmad
(2016) menambah lagi, pada 2014, ISIL (Daesh) menubuhkan al-Hayat Media Centre
untuk sasaran khalayak barat dan menghasilkan bahan-bahan dalam bahasa
Inggeris, Jerman, Rusia dan Perancis.
Dalam bulan Disember 2014, Pengarah Biro
Penyiasatan Persekutuan iaitu James Comey mengatakan bahan propaganda oleh ISIL
(Daesh) sangat hebat. Mereka boleh melakukan penyiaran media dalam 23 bahasa yang
berbeza. Jelas Daesh juga tertakluk kepada penapisan dalam internet. Namun oleh
kerana mereka menggunakan pelbagai cara dari media tradisional ke media sosial
dan menggunakan sehingga 23 bahasa berbeza menyebabkan aktiviti penapisan sukar
dibendung.
Daesh juga mempunyai unit media yang sangat
dedikasi dalam aktiviti penerbitan dan penyebaran ideologi. Boleh jadi
Universiti Mosul adalah punca kepada operasi ini, namun selepas ia menjadi
sasaran pengeboman oleh Amerika Syarikat dan sekutunya, Daesh mungkin sudah
meluaskan operasi media ke tempat lain dan mereka juga mempunyai beberapa
makmal media yang aktif di tempat yang berlainan, di Iraq, Syria atau di serata
dunia.
Setakat ini mungkin kesimpulan boleh dibuat
bahawa Daesh bertanggungjawab dalam menghasut orang ramai menyertai mereka.
Walaubagaimanapun, perlu di ingat juga bahawa bahan-bahan video Daesh yang
tersebar, sebahagiannya disebarkan oleh media arus perdana juga.
IKUTI KAMI 👇
https://twitter.com/alhaqcentre
https://al-haqcentre.blogspot.com/
https://instagram.com/alhaqcentre
"BERSATU MENENTANG KEGANASAN!"
Comments
Post a Comment