MEMAHAMI ANCAMAN KUMPULAN PENGGANAS LTTE


MEMAHAMI ANCAMAN KUMPULAN PENGGANAS LTTE
.
Temubual atas talian bersama Prof Madya Dr Mizan Aslam, Pakar Strategik Keselamatan, Universiti Malaysia Perlis (UNIMaP) & Dr Ahmad El Muhammady, Pengkaji Fahaman Ekstremisme, Universiti Islam Antarabangsa (UIAM).
.
1. Memahamai konteks keganasan atau radikalisme
 tidak semestinya berkait dengan agama Islam - ramai yang terkeliru.
 merentasi agama, etnik dan negara / sempadan.
.
2. Menurut FBI, CIA, Interpol: kumpulan LTTE dianggap kumpulan paling ganas dan merbahaya; memberi ancaman yang sangat besar.
 FBI dalam siaran media pada 2008 ketika mengulas isu Al Qaeda - "LTTE adalah kumpulan ekstremis yang paling berbahaya dan mematikan di dunia" kerana berjaya melakukan pembunuhan terhadap 2 orang pemimpin tertinggi negara.
LTTE adalah kumpulan pengganas yang sistematik dan tersusun terutamanya dalam aspek pengiktirafan; adalah kumpulan pertama yang melakukan modus operandi dengan meletupkan diri (pengeboman bunuh diri) - yang mana kita lihat modus operandi yang sama dilakukan oleh Al Qaeda, ISIS selepas itu.
 LTTE menggunakan kanak-kanak dan wanita untuk menjalankan modus operandi mereka di seluruh India / Sri Lanka - sasaran ampuh yang dianggap tidak menjadi subjek untuk disiasat / dihalang oleh pihak berkuasa.
.
Sumber: Astro AWANI - 10 Oktober 2019


IKUTI KAMI ðŸ‘‡
https://facebook.com/alhaqcentremalaysia
.
"BERSATU MENENTANG EKSTREMIS!"

Comments